1397/11/30

رتبه سوم ایران در تولید صنایع دستی
رئیس سازمان میراث فرهنگی: ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی و نخستین کشور در کسب عنوان‌های جهانی این صنعت است و این یک افتخار بزرگ برای ایران به حساب می‌آید.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، علی اصغر مونسان در مراسم جشن انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو که با حضور غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، استاندار یزد و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: به همه فعالان و شاغلان عزیز صنایع دستی و هنر‌های سنتی که در سایه پایبندی به شعار حمایت از تولید ملی، موجبات رونق اقتصادی کشورمان را فراهم می‌کنند، خدا قوت عرض می‌کنم.


Image result for ‫صنایع دستی‬‎



معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: بار دیگر انتخاب شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو را به ملت ایران، به ویژه مردم خونگرم و تلاشگر میبد، خانواده بزرگ صنایع دستی کشور و پیش کسوتان این هنر ارزنده، تبریک می‌گویم و هم چنین با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امیدوارم دستاورد‌های این چهل سال پرفراز و نشیب چراغی فراروی آینده روشن و امید بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

مونسان گفت: بی تردید همه ما مرهون سال‌ها تلاش هنرمندانه و مسئولانه هنرمندان و شاغلان صنایع دستی ایران هستیم و در سایه این همت و تلاش، خوشبختانه ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی دنیا از لحاظ تنوع و اولین کشور دنیا از نظر ثبت شهر‌ها و روستا‌های جهانی است.

وی به افتخارات ایران در حوزه بین المللی در صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ما با ثبت ۸ شهر و ۲ روستا در جایگاه اول دنیا ایستادیم و پس از ایران کشور چین با ۶ شهر و روستای ثبت جهانی و کشور شیلی با ۴ شهر و روستا در مقام‌های بعدی قرار دارند، در حالیکه ثبت ۲ روستا و ۱ شهر با عناوین جهانی و ثبت ۱۰ روستا و ۲ شهر با عناوین شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع دستی را برای سال ۱۳۹۸ برنامه ریزی و هدف گیری کرده ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون نفر فعال در حوزه صنایع دستی داریم که ۷۵ درصد بار تولید این هنر صنعت نیز بر دوش بانوان است، همچنین با توجه به میزان تولیدات صنایع دستی موجود و تنوع و تعدد رشته‌های صنایع دستی (۲۹۵ رشته) و سایر شاخص‌های مطروحه در حوزه صنایع دستی بعد از کشور‌های چین و هند، به عنوان سومین کشور برتر جهان در حوزه صنایع دستی محسوب می‌شویم.

مونسان افزود: در سال گذشته شاهد جهشی در صادرات صنایع دستی بودیم که از طریق گمرک ۲۸۱ میلیون دلار صنایع دستی صادر شد، همچنین بیش از پنج میلیون گردشگر وارد کشور شدند که اگر هرکدام ۵۰ دلار خرید کرده باشند بیش از ۲۵۰ میلیون دلار و در مجموع بیش از ۵۳۰ میلیون دلار عاید کشور شده است.

وی گفت: ۹ ماهه امسال نیز ۱۹۰ میلیون دلار صادرات رسمی صنایع دستی داشته ایم که با لحاظ صادرات چمدانی و غیر رسمی انشاء الله تا پایان سال آمار خوبی ارایه خواهد شد، در حالی که با شناسایی بازار‌های جدید و رفع برخی چالش‌های این بخش می‌توانیم به رقم بالای ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی دست یابیم.

مونسان افزود: در این میان استان یزد با توجه به سابقه دیرینه در تولید انواع صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای در شکوفایی این هنر - صنعت دارد و فعالان این حوزه در شهرستان میبد پیشانی درخشان تولید زیلو در کشور هستند.

وی گفت: هم اکنون در شهرستان میبد بیش از ۳۰۰ دار زیلو برپاست و صد‌ها نفر در تولید آن در قالب فرش، مبل، تابلو، سجاده و ... فعالیت می‌کنند. در واقع عواملی هم، چون قدمت، زنده بودن و تنوع محصولات، و میزان استفاده مردم از زیلو موجب شد تا پنجم آذرماه ۹۷ بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد.

مونسان افزود: همان طور که خانم «غدا هیجاوی» رئیس محترم شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع‏ دستی در ازیابی خود گزارش داده اند صفر تا صد فرآیند بافت زیلو در داخل خود شهر میبد انجام می‏‌شود و آشنایی مسئولان و اعضای رده بالای شهرستان میبد با این هنر و این که هر کدام به نوعی یک زیلوباف حرفه‌ای هستند گویای حضور زیلو در تارو پود زندگی اهالی میبد است.

معاون رئیس جمهور گفت: قدیمی‌ترین زیلویی که درحال حاضر در ایران موجود است، قطعه‌ای مربوط به سال ۸۰۸ هجری قمری است که در موزه‌ زیلوی میبد نگهداری می‌شود و نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن ۱۲ هجری قمری است که بر روی آن ۲۴ سجاده طراحی‌شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و ۱۱۸ هجری قمری نقش بسته است.

وی افزود: ما با این باور که صنایع دستی اقتصاد بومی و ملی را متحول می‌کند اقدام به تجهیز کارگاه‌ها، آموزش، پرداخت تسهیلات به زیلوبافان و در اختیار گذاشتن رایگان دار زیلوبافی به بافندگان برای احیای این صنعت تاریخی کردیم و از هیچ کمک و حمایتی برای برند شدن زیلو در سطح جهانی نیز دریغ نخواهیم کرد.

مونسان گفت: خوشبختانه استان یزد از مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی در کشور است و یکی از قطب‌های مهم صادرات صنایع دستی کشور در آینده خواهد شد؛ علاوه بر زیلو و گلیم، هم چنین سرامیک و سفال، کاشی سازی، زرگری، زیلوبافی، شعربافی، ترمه بافی، فرش بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، گیوه بافی، حصیر بافی، خورجین بافی، روفرشی، احرامی، قلم‌زنی، شیشه‌گری، چرم‌سازی، موتابی و نمدمالی از جمله صنایع دستی این استان است.

وی افزود: ترمه‌بافی در استان یزد سابقه‌ای بیش از ۲۵۰ سال دارد و همواره جزو سوغات مهم این شهر و یکی از اقلام صادراتی آن بوده است.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته زیلو و گلیم نیز رتبه خوبی در صادرات صنایع دستی استان داشته اند و این نشان می‌دهد زیلوی میبد چه سهم ارزنده‌ای نه تنها در اقتصاد بومی بلکه در اقتصاد ملی ما دارد.

معاون رئیس جمهور در بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: در خاتمه عرایضم ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم و تشکر از همکاری شهرداری و فرمانداری شهرستان میبد در برگزاری جشن زیلو امیدوارم با توسعه فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های بین بخشی میان دستگاه‌های شهرستان و استان، همکاری‌ها برای رونق بیشتر تولید و صادرات زیلوی میبد گسترش یافته و هم چنین بهره مندی بهینه‌ای از برند جهانی آن جهت مطرح شدن میبد در ابعاد مختلف صورت گیرد.

صداوسیما

برچسب ها:

صنایع دستی ،تولید ،صنعت 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما