1397/12/04

نکاتی برای انجام خانه تکانی بهتر
خانه تکانی از سنت‌های ایرانیان قبل از فرارسیدن عید است. استفاده از موادی مثل سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن وسایل از نکات خانه تکانی هستند. با سرکه می‌توانید شیشه‌هایتان را برق بیندازید و زردی لوازم خانگی را با جوش شیرین برطرف کنید.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، کم کم به آمدن سال جدید نزدیک می‌شویم. خانه تکانی یکی از سنت‌های خوب ایرانیان است که چند روز مانده به عید نوروز را به تمیزکاری منزل و شست و شو می‌پردازند و با این کار به استقبال بهار می‌روند. دانستن برخی از ترفند‌های خانه داری و نکات خانه تکانی به شما کمک می‌کند که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب زمان کمی را هم به این کار اختصاص دهید.

خانه تکانی شب عید، از کار‌هایی است که برخلاف اسمش نباید «شب عید» انجام شود، بلکه باید مدت‌ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجامش دهید. در حقیقت، داشتن خانه‌ای تمیز در طی تعطیلات، به خصوص اگر از روش صحیحی استفاده کنید، ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. فقط کافی است مقدمات کار را فراهم کرده و مهم‌ترین نکات خانه تکانی درباره نظافت و شست و شو را بدانید.

توصیه‌ها و نکات خانه تکانی که قبل از دست به کار شدن باید بدانید

بهتر است همه وسایل مورد نیاز را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.
کار‌ها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه‌ها بخواهید تخت‌های خود را مرتب کرده، اسباب بازی‌ها و لوازم دیگر خود را جمع کنند و پس از گردگیری آن‌ها را سر جای خود بگذارند.

برای تمیز کردن اتاق نشیمن یا هر اتاقی، از سطوح بالاتر شروع کرده و به پایین بیایید.

با گردگیری یا جاروکشی لوستر‌ها و لبه پنجره‌ها شروع کنید و سپس لوازم اتاق را گردگیری کنید.

بهترین وسیله گردگیری یک پارچه مایکروفایبر قابل شستشو است که با کمی آب مرطوب شده باشد.

بعد از اینکه مطمئن شدید همه جا به طور کامل تمیز شده، شروع به تمیز کردن کف زمین کنید.


از سرکه به عنوان یک محلول شست و شو استفاده کنید

سرکه یک ماده شوینده و ضدعفونی‌کننده طبیعی و بسیار قوی است که قدرت زیادی در درخشان کردن پنجره‌های شما دارد. اسید استیک موجود در سرکه به طور موثر می‌تواند چربی‌ها و جرم‌های انواع سطوح را برطرف سازد و دیگر لازم نیست برای این کار از انواع مواد شوینده شیمیایی و سمی استفاده نمایید. علاوه بر این، اسید استیک هم چنین مانع از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها می‌شود و از این رو سرکه از بروز آلودگی‌ها نیز بر روی سطوح جلوگیری می‌کند و سطوح برای مدت طولانی براق و تمیز باقی می‌مانند.

برق انداختن شیشه‌ها

با این ترفند‌های خانه داری، شیشه‌ها را برق بیندازید! ابتدا پنجره را گردگیری کنید و گرد و غبار را از روی سطح پنجره حذف نمایید تا سرکه بهتر بتواند اثر کند و محلول سرکه خانگی را بر یک منطقه کوچک روی شیشه پنجره اسپری کنید و اجازه دهید چند لحظه روی شیشه بماند تا اسید استیک روی شیشه اثر کند و روزنامه مچاله شده که تقریبا آغشته به سرکه است را روی شیشه بکشید.

برای این که از دستمال یا دستمال حوله‌ای استفاده نکنید، زیرا ممکن است پرز بر جای بگذارد. جا‌های دیگر خانه را همچون کف‌پوش، پاسیو و آینه‌ها را هم می‌توان با همین روش به آسانی برق انداخت.

نکاتی برای تمیز کردن فرش

پیش از تمیز کردن فرش، حتما آن را خوب جارو بزنید تا گرد و غبار آن گرفته شود. با مقداری ماست، لکه‌هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید. برای این منظور ماست را روی لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید. سپس با دستمال تمیز خوب خشک کنید.

بهترین شوینده برای فرش

صابون لباسشویی و شامپوی فرش که خاصیت قلیایی کمی دارند، شوینده‌های خوبی برای فرش هستند. اگر شامپو فرش ندارید، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و دو قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید. آن را خوب به هم بزنید تا کف کند. کف را با یک تور که زیاد آب جذب نمی‌کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

جوش‌شیرین یک ماده تمیزکننده عالی

یکی دیگر از نکات خانه تکانی استفاده از جوش‌شیرین است. برای از بین بردن زردی لوازم خانگی سفید از جمله ماشین لباسشویی، یخچال، آبمیوه‌گیری و… محلولی متشکل از نصف پیمانه مایع سفیدکننده و نصف پیمانه جوش شیرین و چهار پیمانه آب گرم را با اسفنج روی سطح مورد نظر بکشید. پس از ده دقیقه، در صورت امکان محل را آبکشی یا با دستمال مرطوب تمیز کنید.

قسمت بیرونی و دیواره‌های وسایل برقی را بعد از پاک کردن با دستمال مرطوب، با پنبه آغشته به الکل صنعتی براق و تمیز کنید. ممکن است بخش‌های قابل شستشوی آبمیوه‌گیری در اثر استفاده زیاد رنگ گرفته باشند برای پاک کردن و نیز جلوگیری از رنگ گرفتن آنها، یک دوم فنجان مایع سفیدکننده و یک چهارم فنجان جوش شیرین و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید و با اسفنج روی قسمت‌های موردنظر بکشید.

سینک ظرفشویی معمولا از جنس استیل است و بهتر است از مواد سفیدکننده قوی برای تمیز کردن استفاده نکنید، زیرا رنگ استیل کدر می‌شود. پارچه‌ای را به سرکه سفید آغشته کنید و بر سطح ظرفشویی بکشید. جوش‌شیرین برای تمیز کردن سینک‌های استیل، عالی عمل می‌کند.


تمیز کردن دیوار‌ها

برای رفع گرد و غبار از روی کاغذ دیواری‌ها، یک پارچه مخصوص گردگیری را روی جاروی دسته بلند نصب کنید و جارو را از بالا به پایین روی دیوار بکشید. اگر دیوار‌ها روغنی باشند با دستمالی نخی که آغشته به محلول آب و کمی مایع پاک کننده است آن را تمیز می‌کنیم و بعد آن را خشک می‌کنیم.

همچنین برای پاک کردن لکه‌های چرب و روغنی مثل لکه‌های غذا بر روی کاغذ دیواری، از ترکیب یک مایع شوینده و خاک‌رس لکه‌بر استفاده کنید. این مواد را روی سطح بمالید، بگذارید خشک شود و دوباره تکرار کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا لکه از بین برود، سپس سطح را با یک دستمال مرطوب و در نهایت با یک دستمال خشک تمیز کنید.

تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام

به وسیله بخارآب گرم و اسکاچ می‌توان کاشی‌ها را تمیز کرد. اگر می‌خواهید لکه‌های روی کاشی یا سرامیک‌ها را از بین ببرید از محلول سرکه‌سفید و جوش‌شیرین استفاده کنید. پودر لباسشویی و جوش‌شیرین بهترین گزینه‌ها برای تمیز کردن پرده حمام هستند. در آخر برای تمیز کردن وان حمام از نمک استفاده کنید.

دانشچو

برچسب ها:

خانه تکانی