1397/12/07

هویت بخشی به فرش دستباف در بلاک چین
مدیرعامل مرکز ملی شماره ‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) از ارائه پروژه هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی در اجلاس جهانی جی اس1 خبر داد و گفت: بزودی این هنر- صنعت ایرانی برای جلوگیری از تولید و فروش فرش های تقلبی در بستر بلاک چین شناسنامه دار می شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، «سیدحسین پاریاب» از ارائه سه پروژه هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی در بستر بلاک چین، اصالت کالا و کدینگ خدمات برای نخستین بار در اجلاس جهانی جی اس1 خبر داد.

جی.اس1 (GS1) یک سازمان جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی با سابقه 45 ساله است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌ جهانی را وضع کرده ‌است؛ شعار جی.اس1 «زبان جهانی کسب ‌و‌کار» است و تسهیل تجارت جهانی را رسالت خود می‌داند. استانداردهای GS1 پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

این سازمان همواره با نهادهای معتبر جهان از جمله استانداردهای سازمان ملل و سازمان استاندارد جهانی (ISO) در خصوص وضع استانداردها تعامل داشته است. همچنین جی. اس 1 با سازمان جهانی گمرکات (WCO)، سازمان تجارت جهانی (WTO) برای ایجاد زبان مشترک و تسهیل تجارت بین‌الملل، قراردادهای مشترک امضا کرده است.

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (جی.اس1 ایران) نیز در سال 1374 با هدف ارائه‌ خدمات سازگار با استانداردها و راهکارهای جهانی برای تامین نیازهای تجاری و کدگذاری فرآیندهای زنجیره‌ تامین ایجاد شد.

پاریاب، به برگزاری هجدمین اجلاس جهانی جی اس1 در بروکسل بلژیک اشاره کرد و افزود: در این دوره جمهوری اسلامی ایران همراه با 22 کشور دیگر در حوزه «آسیا و اقیانوسیه» حضور یافت که در نهایت این حوزه توانست با ارائه نوآوری و خلاقیت در طرح ها و پروژه ها رتبه نخست را در ارزیابی ها به خود اختصاص دهد.

هجدمین اجلاس جهانی جی اس1 از 18 تا 22 فوریه مصادف با 28 بهمن تا دوم اسفند ماه در بروکسل بلژیک برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در 24 سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران در حوزه آسیا و اقیانوسیه به ارائه سه پروژه نوین پرداخت که مورد استقبال مسئولان این سازمان جهانی و سایر کشورها قرار گرفت.

مدیرعامل ایران کد ادامه داد: شناسنامه دار کردن و هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی در بستر بلاک چین به منظور جلوگیری از تولید و فروش فرش های تقلبی از جمله این پروژه ها بود.

وی توضیح داد: در حال توسعه و راه اندازی پلتفرمی هستیم که از طریق آن می توان فرش دستباف را در گام نخست شناسایی کرد؛ این مهم با بهره گیری از کلید های شناسایی جی اس 1 انجام شده و پس از آن ردیابی این محصول ایرانی امری آسان خواهد بود؛ ردیابی که از مرحله طراحی نقشه تا بافت و تحویل به خریدار انجام می‌شود.

پاریاب ادامه داد: از آنجایی که شناسایی، ردیابی و نگهداری اطلاعات مربوط به فرش دستباف به دلیل ظرافت های پیچیده و جایگاه ارزشمند خود باید از امنیت قابل توجهی برخوردار باشد، در این پلتفرم تصمیم گرفته شد تا با استفاده از فناوری روز بلاک چین، امنیت اطلاعات در سطح قابل توجهی حفظ شود.

بلاک چین یا زنجیره بلوکی، روشی نوین در به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی توزیع ‌شده غیرمتمرکز است. در این فناوری داده‌ها رمزنگاری‌ شده و یک نسخه از اطلاعات برای هر یک از استفاده‌کنندگان آن ارسال می‌شود. این اطلاعات غیرقابل کپی و تغییرند.

همچنین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین در قالب این فناوری ایجاد شده و در حال استفاده ‌است.

با برخورداری از این ساز و کار می‌توان مبادلات تجاری را به کمک ارزهای دیجیتالی انجام داد و دیگر به بانک‌ها نیازی نیست.

پاریاب ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن زیرساخت های لازم، پروژه شناسنامه دار کردن و هویت بخشی به فرش دستباف ایرانی در بستر بلاک چین در بزرگترین رویداد بین‌المللی تجارت الکترونیکی در ایران که اردیبهشت ماه آینده به میزبانی تهران برگزار می شود، رونمایی شود.

اخبار پیشین در ارتباط با بازار جهانی فرش گویای آن است که کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان، نپال و ترکیه به رقیبان فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی تبدیل شده اند.

سایر پروژه های ارائه شده ایران در اجلاس جهانی جی. اس1

مدیرعامل ایران کد گفت: پروژه دوم ارائه شده از سوی ایران در این اجلاس جهانی، پروژه «کدینگ خدمات» بود که قرار است برای نخستین بار در کشور انجام شود؛ ‏جی اس 1 ایران سامانه ای را برای مدیریت اطلاعات خدمات و فعالیت های اقتصادی طراحی کرده و توسعه داده که در آن خدمات بر مبنای استانداردهای این سازمان بین المللی شناسایی و کدگذاری می شوند.

این مسئول وزارت صنعت اضافه کرد: با اجرایی شدن این مهم از حدود یک ماه دیگر به نوع خدمت و همچنین خدمت دهنده کد تعلق می‌گیرد تا یکدیگر را شناسایی کنند.

وی همچنین از ارائه پروژه «اصالت کالا» به عنوان سومین پروژه ایران در اجلاس جهانی بروکسل یاد کرد و گفت: این پروژه به منظور حمایت از مصرف کننده نهایی و برند تولید کنندگان راه اندازی شده که هم اکنون به صورت پایلوت برای شرکت های توزیع برق در استان های خراسان، یزد و کرمان در حال اجرا است.

پاریاب توضیح داد: ایده شکل گیری این پروژه از آنجا شکل گرفت که یکی از مشکلات فعلی شرکت های توزیع برق ناتوانی در کنترل کالاهای ورودی به شبکه توزیع از مبدا تولید کالا تا محل مصرف آن است؛ استفاده از کالاهای نامرغوب و جعلی هزینه های زیاد و خاموشی های طولانی مدت به شبکه توزیع تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: ایران کد با استفاده از استانداردهای ردیابی جی اس 1 اقدام به طراحی و توسعه سامانه تایید اصالت و ردیابی سریالی محصولات کرده که در آن، با صدور کد بین‌المللی جی اس 1 برای همه کالاهای تامین کنندگان و تخصیص کد سریالی به آنها، قابلیت ردیابی همه محصولات از نقطه تولید تا مصرف ایجاد می شود.

استانداردهای جی اس1، فرصتی برای بهره برداری اقتصادی

مدیرعامل ایران کد ادامه داد: در این دوره اجلاس جهانی جی اس1 که برای نخستین بار 99 کشور از مجموعه 112 کشور عضو حضور داشتند، کشورهای زیادی خواستار توسعه و ترویج استانداردهای جی اس1 در فناوری های نوین شدند.

وی یادآور شد: طرح ها و پروژه هایی که از سوی کشورهای مختلف ارائه می‌شود، در صورت نوین بودن از کمک های سازمان جهانی جی اس1 برخوردار شده و این سازمان به همکاری فکری و مالی و حتی آموزش مدیران آن کشورها می‌پردازد.

این مقام مسئول در عین حال یادآور شد: تاکنون سازمان جهانی جی اس1 فقط به 112 کشور یادشده مجوز و حق عضویت داده و سایر کشورها باید از توانمندی کشورهای عضو برای محصولات و تولیدات خود استفاده کنند که فرصت بسیار خوبی برای ایران است.

پاریاب یادآور شد: برخی کشورهای حوزه سی. آی. اس (CIS)، همچنین عراق، عمان و افغانستان از زیرساخت‌های جی اس برخوردار نیستند و علاوه بر آن ارزانترین نرخ کد گذاری ها در منطقه در کشورمان وجود دارد.

تاثیرناپذیری جی اس1 از تحریم ها

مدیرعامل ایران کد خاطر نشان کرد: جی اس 1 یک سازمان غیر انتفاعی و غیر سیاسی است و تاکنون تحریم های بین المللی نتوانسته در ارتباط ایران با این سازمان خللی ایجاد کند، بر این اساس به آخرین فناوری‌ها و استانداردهای روز جهان دسترسی داریم.

ایرنا

برچسب ها:

فرش دستباف ،بلاک چین 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما