1397/12/07

مراقب سرقت فرش‌های خود باشید
این روزها هرچه به نوروز نزدیک تر می‌شویم، خانه های ایرانی رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و به اصطلاح خانه تکانی رونق هرساله خود را نمایان کرده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، از قدیم رسم بر این بود که قالی ها را در حیاط بندازند و همه با هم در شست و شوی سالانه قالی ها یاری رسانند و در این میان کودکان بودند که با نشاط در بین این هیاهو سود می بردند و به نوعی پای ثابت خانه تکانی ها بودند.

اما امروز دیگر خبری از آب بازی ها و پاکی ایام در حیاط‌ها نیست و با توجه به آپارتمانی شدن خانه ها و نبود امکانات و از همه مهمتر مسئله کمبود آب موجب شده تا مردم قالی های خود را به دست قالیشویی ها سپرده و امر شست و شو را به قالیشویی‌ها محول کنند.

رئیس اتحادیه فرش همدان با اشاره به فعالیت 23 قالیشویی مجاز در همدان اظهار کرد: در حال حاضر 23 قالیشویی مجاز در همدان فعال هستند که بعد از عید یک مورد دیگر نیز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

محسن قشمی در ادامه افزود: قالیشویی های مجاز و دارای پروانه کسب در استان طی ابلاغیه ای موظف شدند که تمامی کادر خود را مجهز به کارت شناسایی کرده تا کارت های معتبر معرف آنها برای ورود به منازل باشند.

وی از ورود بیش از 50 قالیشویی غیرمجاز و فعالیت گسترده آنها با نرخ های پایین خبر داد و گفت: قالیشویی های مذکور با پخش کارت و شماره تلفن در سطح شهر مردم را به سمت خود کشانده و در ایام عید بازار داغی را برای خود فراهم آورده اند.

وی با بیان اینکه قالیشویی های غیرمجاز قصد سرقت از منازل را دارند، افزود: در حالت بسیار خوشبینانه قالی ها را به حاشیه شهر برده و با آب رودخانه شست و شو می‌دهند که از نظر شرعی مشکل دارد و در حالت های پیشرفته تر قالی را برده و دیگر باز نمی‌گردانند.

قشمی با اعلام هشدار به همشهریان تأکید کرد: مردم فهیم همدان حتما برای سپردن فرش های خود به کارگران حتما آنها را موظف به ارائه کارت کرده و فرش ها را تحویل دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به هیچ وجه به بهانه خدمات اضافی به قالیشویی ها هزینه اضافه نپردازید زیرا قیمت ها به صورت مصوب توسط سازمان صمت مشخص شده و شهروندان موظف به پرداخت همان بوده و خدمات‌ بهانه ‌گران فروشی نشود.

در طی گزارش میدانی حاصل از قالیشویی ها و نرخ مصوب شست و شوی قالی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای فرش های دست بافت متری 7هزار تومان و برای فرش های ماشینی حدود 3 هزار و 500 تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش قیمت را به همراه داشته است.

ایسنا

برچسب ها:

فرش ،قالیشویی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما