1397/12/20

آشفته بازار لوازم خانگی در اهواز
شهروندان اهوازی معتقدند تنها مقصر گرانی لوازم خانگی نوسانات ارزی نیست و فروشنده‌ها نیز با تعیین خودسرانه قیمت موجب التهاب بازار می‌شوند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، التهابات ارزی در ماه‌های نخستین سال 97 سبب شد قیمت بسیاری از کالاها ازجمله لوازم خانگی بالا برود و این مساله حاکم شدن رکود را در بازار لوازم خانگی در پی داشت.

رکود بازار حتی با کاهش اندک قیمت ارز از اوایل دی تا بهمن امسال نیز برطرف نشد چرا که قیمت لوازم خانگی کاهش نیافت. اما این روزها قیمت لوازم خانگی باز روند افزایشی یافته و شهروندان را از قبل نگران‌تر کرده است. این مساله که در سراسر کشور گریبان خانواده‌ها را گرفته است، در اهواز نیز نمود واضحی دارد. اهوازی‌ها می‌گویند «چرا با کوچک‌ترین نوسانات ارزی قیمت لوازم خانگی بالا می‌رود، اما پایین آمدن نرخ ارز به ارزانی کالاها منجر نمی‌شود؟»

سردرگمی شهروندان

یکی از شهروندان اهوازی به همشهری می‌گوید: در روزهای اخیر قیمت برخی اجناس تا یک‌سوم بالا رفته و شاهد نوسان قیمت‌ها هستیم که این موضوع ما را سردرگم کرده است.«منوچهر خلیلی» می‌افزاید: این وضعیت واقعا زیبنده نیست و باید مرجعی برای تعیین قیمت‌ها اعلام شود. بارها به اتحادیه مراجعه کردیم، اما اتحادیه موضع مشخص و شفافی درباره نابسامانی قیمت‌ها نگرفت و بیشتر ما را سردرگم‌ کرد.

نظارت ضعیف

یکی دیگر از شهروندان اهوازی هم که از نابسامانی قیمت‌ها گلایه دارد، اظهار می‌کند: تا وقتی قیمت دلار رو به کاهش بود، از کاهش قیمت لوازم خانگی خبری نبود، اما با افزایش قیمت دلار دوباره قیمت کالاهای خانگی افزایش یافته است.

«کاظم جباری» می‌گوید: نظارت بر بازار لوازم خانگی بر عهده چه کسی است که قیمت‌های در آن این‌قدر آشفته است؟ آیا یک منبع نظارتی وجود ندارد که قیمت‌ کالاها را روزانه به‌ صورت آنلاین اعلام کند تا مردم آنها را گران‌تر از قیمت اصلی‌شان نخرند؟

این شهروند عنوان می‌کند: همان‌طور که اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت قیمت کالاها و اقلام خوراکی را هر هفته اعلام می‌کند، قیمت لوازم خانگی را هم به‌ صورت هفتگی اعلام کند تا مردم برای خرید دچار مشکل نشوند.


نرخ دلار پایین هم بیاید قیمت‌ها بالا می‌مانند

شهروند دیگری می‌گوید: قیمت وسایل برودتی در خوزستان بیش از دیگر لوازم خانگی در حال افزایش است. خوزستان هوای گرمی دارد و به همین دلیل قیمت یخچال، کولر و پنکه در آن مدام در حال افزایش است.

«مصطفی حنانه» می‌گوید: چطور است که وقتی نرخ دلار بالا می‌رود، قیمت لوازم خانگی و دیگر اقلام غیرخوراکی و خوراکی افزایش پیدا می‌کند، اما وقتی نرخ دلار پایین می‌آید، قیمت لوازم خانگی و... پایین نمی‌آید و همان بالا می‌ماند؟ این اصلا منطقی و منصفانه نیست.

فروش با قیمت بیش از نرخ مصوب

یک فروشنده لوازم خانگی اهواز در این خصوص می‌گوید: با توجه به نابسامانی نرخ ارز، برخی از فروشگاه‌ها قیمت اجناس خود را بیشتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند تا در خریدهای بعدی با کمبود نقدینگی مواجه نشوند.

«مجید شایگان» می‌افزاید: سردرگمی در بازار لوازم خانگی فقط به خریداران مربوط نیست، بلکه فروشندگان هم نمی‌دانند که جنس خود را چگونه بفروشند. در گذشته برخی از مشتری‌های ما به‌ صورت اقساطی کالاهای مورد نیاز خود را تهیه می‌‍‌کردند، اما در وضعیت فعلی فروش قسطی برای فروشندگان اصلا صرفه ندارد.

او اضافه می‌کند: البته برخی فروشنده‌ها اجناس خود را به‌ صورت قسطی می‌فروشند اما سود خود را به 6 تا 8 درصد افزایش داده‌اند. دریافت نیمی از مبلغ کالا هم از دیگر شرایط آنهاست. این نوع فروش سبب تحمیل هزینه‌های سنگین به مردم می‌شود.

افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها

یکی دیگر از فروشنده‌های لوازم خانگی اهواز با بیان این‌که قیمت تلویزیون یک برند خوب خارجی بهمن امسال بین 5/4 تا 5/5 میلیون تومان بود، عنوان می‌کند: اما الان قیمت این کالا بین 1/5 تا 3/6 میلیون تومان در نوسان است در حالی که هنوز از ماه بهمن چندان دور نشده‌ایم.

«رضا یعقوبی» می‌افزاید: قیمت ماشین لباسشویی در کمتر از یک ماه (از بهمن تاکنون) حدود 800 هزار تومان بالا رفته است. این مساله شرایط را برای فروش خیلی سخت‌ کرده است.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین نوسان قیمت بین لوازم خانگی مربوط به کولر است. برای نمونه کولر اسپیلت متناسب با دمای هوای اهواز نسبت به یک ماه گذشته 2 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است که احتمال افزایش قیمت مجدد آن وجود دارد.

این فروشنده لوازم خانگی اظهار می‌کند: در گذشته برخی از شهروندان اهوازی برای تهیه لوازم خانگی به بازارهای شهرهای مجاور می‌رفتند، اما حالا اختلاف قیمت‌ها زیاد نیست و برای همین ترجیح می‌دهند از اهواز کالاهای مورد نیاز خود را بخرند. با این حال، اوضاع اقتصادی سبب محدودیت آنها در خرید شده است.

او می‌گوید: قدرت خرید خیلی از شهروندان اهوازی پایین آمده است. نه فقط اهوازی‌ها، کل خوزستان با مشکلات ناشی از نوسانات قیمت و کاهش قدرت خرید مردم درگیر است.

همه چیز به نرخ ارز بستگی دارد

در این رابطه رئیس سابق اتحادیه کالای خانگی اهواز به همشهری می‌گوید: وضعیت بازار قابل پیش‌بینی نیست و قیمت‌ها به کاهش یا افزایش نرخ ارز بستگی دارد.

«سعید گمراوی» عنوان می‌کند: طبیعی است که با افزایش روزانه نرخ ارز شاهد گرانی کالاها باشیم، اما نمی‌توان پس از ارزان شدن نرخ ارز هم شاهد ارزانی کالاها بود. گمراوی می‌افزاید: اگر نرخ ارز ثابت بماند، سال آینده شاهد پایین آمدن نسبی قیمت کالاهای خانگی خواهیم بود اما اگر دوباره نرخ ارز بالا برود، طبیعی است که نرخ کالاهای خانگی به‌ ویژه اجناس خارجی دوباره بالا برود.

وی عنوان می‌کند: مردم از نظر اقتصادی توان محدودی دارند و در ماه‌های اخیر هم که قدرت خریدشان خیلی پایین آمده است برای همین در خرید تعلل می‌کنند و این موضوع هم سبب تحمیل رکود به بازار شده است.

افزایش نظارت‌ها برای کنترل قیمت

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این باره به همشهری می‌گوید: با توجه به این‌که بخشی از بازار لوازم خانگی مربوط به کالاهای واراداتی است، قیمت این کالاها از نرخ ارز متاثر است و برای کنترل آنها باید منتظر سامان یافتن اوضاع ارز باشیم.

«علی‌محمد رحمانی» بیان می‌کند: البته ما به‌ عنوان مسئول باید جلوی سوءاستفاده را بگیریم. به همین منظور با همکاری اتحادیه لوازم خانگی به دنبال افزایش نظارت‌ها هستیم.
رحمانی عنوان می‌کند: افزایش نظارت‌ها راهی برای پایان دادن به اختلاف قیمت اجناس است و سعی می‌کنیم با افزایش نظارت‌ها، در جهت ساماندهی اوضاع گام برداریم.

همشهری
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما