1397/12/22

ترفند هایپرمارکت‌ها برای فروش فرش
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان ماشینی، هایپرها را یکی از مهم‌ترین مشکلات فراروی این صنف دانست.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، قدرت خرید بسیاری از اقشار مردم پائین‌ آمده است بااین‌حال بعضی از خانواده‌ها ممکن است بخواهند در آستانه سال نو، فرش‌های قدیمی خود را جایگزین کنند. بهترین محل برای خرید فرش ماشینی کجاست؟ برای یافتن پاسخ این سوال با رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت به گفتگو نشستیم.

تبلیغاتی که دروغین است

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: هایپرها بازار را آشفته کرده‌اند و با تبلیغات دروغین و کاذب، صنف را ملتهب کرده‌اند. آنها برای مصرف‌کنندگان مشکل ایجاد کرده‌اند. متاسفانه فرش یک‌میلیونی را یک‌و نیم میلیون قیمت‌گذاری می‌کنند و بعد با تبلیغات و بیلبورد و آگهی، آن را به همان یک‌میلیون تومان می‌فروشند. مردم هم اطلاع ندارند و در هاییرها ازدحام می‌کنند.

فروشندگان با رکود مواجه شده‌اند

کمالیان در تشریح تاثیر این وضعیت روی بازار فروشندگان صنفی گفت: فروشندگان واقعی صنف چون چنین تبلیغاتی ندارند با رکود مواجه شده‌اند. آنها لطمه خورده‌اند و حتی نمی‌توانند چک‌های دو سه میلیونی خود را پاس کنند. هایپرها با این شگرد، میلیاردی فروش می‌کنند. مشکل اصلی صنف همین است.

این نوع فروشگاه‌ها از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجوز گرفته‌اند و خود را تابع اتحادیه نمی‌دانند. این هم به‌نوبه خود یک معضل است. نمی‌شود دو متولی نظارتی وجود داشته باشد. مغازه‌های تحت پوشش اتحادیه، به‌صورت مداوم، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود. تعزیرات هم عملکرد آنها را رصد می‌کند. این در حالی است که در هایپرها تخلفات سنگینی انجام می‌شود و کسی هم جلودار آنها نیست.

مازاد تولید وجود دارد

کمالیان در ادامه سخنان خود از وضعیت صادرات سخن گفت و اظهار داشت: تولید ما کفاف نیاز داخل را می‌دهد و مازاد تولید داریم. اگر باب صادرات باز شود تعادل بیشتری در بازار ایجاد می‌شود. وضعیت صادرات بد نیست. البته نظر به مشکلاتی که در خصوص موضوعاتی مثل بازگرداندن ارز به وجود آمده، دشواری‌هایی ایجاد شده است. گرفتن پول حاصل از صادرات و نیز تهیه مواد اولیه و وارد کردن آن به کشور برای صادرکنندگان سخت شده است. تحریم روی میزان صادرات تاثیر گذاشته است.

مردم خود را گرفتار نکنند

وی در ادامه افزود: توانایی و قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده و ممکن است نتوانند کالاهای قدیمی خود را جایگزین کنند. به‌هرحال مردم اگر دنبال خرید مقرون‌به‌صرفه فرش و موکت هستند نباید گول تبلیغات دروغین را بخورند چون شکایات مردمی ازاین‌گونه مراکز به‌شدت زیاد است. چه خوب است که مردم قبل از خرید از مغازه‌های دارای‌ پروانه‌ کسب، قیمت بگیرند و بدون تحقیق خرید نکنند.

دو دوتا، چهار تا

وی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: اگر بااطلاع و آگاهی خرید کنند می‌توان جلوی فرصت‌طلبان سودجو را گرفت. این قبیل فروشگاه‌ّها هزینه‌های هنگفتی را صرف تبلیغات خود می‌کنند و این هزینه‌های سرسام‌آور درنهایت به قیمت تمام‌شده کالا اضافه می‌شود. با یک حساب سرانگشتی ساده می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت‌های آنها واقعی نیست.

فرش‌های مختلف، بسته به مواد خام استفاده‌شده و کارخانه تولیدکننده، چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اختلاف خواهند داشت. متاسفانه الان در همین هایپرها فلان فرش را از ۲ تا ۴ میلیون تومان می‌فروشند و این به نظر ما به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست.

گسترش

برچسب ها:

فرش ،فرش ماشینی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما