1397/12/22

حمایت از صنایع دستی یک تیر با دو نشان
حمایت از رونق محصولات صنایع دستی به عنوان مظهر کالای ایرانی افزون بر ایجاد اشتغال پایدار به رونق اقتصاد روستایی و درآمدزایی برای زنان به عنوان چرخاننده اصلی این صنایع کمک شایانی می کند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، شاید در نگاه نخست حمایت از صنایع دستی متوجه مسئولان باشد اما در واقع مصرف کنندگان هم با خرید محصولات صنایع دستی و مسئولان با برنامه ریزی برای آموزش، پرداخت تسهیلات و بازاریابی در ارتقای جایگاه صنایع دستی در اقتصاد کشور سهیم هستند.

هم اکنون یک میلیون نفر در رشته های مختلف صنایع دستی در ایران فعالیت دارند که این امر گواهی بر نقش این محصولات در اقتصاد کشور است.

ساخته های سر پنجه های هنرمندان صنایع دستی در ایران سرشار از دقت و ظرافت است که کمتر در تولیدات وارداتی می توان مشاهده کرد.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از خاستگاه های اصلی صنایع دستی کشور محسوب می شود که جذب سالیانه سه میلیون گردشگر و وجود انواع مواد اولیه طبیعی در این استان امکان توسعه آن را بیش از پیش فراهم کرده است.

سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار می‌شود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

از آنجا که نمایشگاه ها یکی از راهکارهای معرفی تولیدات صنایع دستی محسوب می شود سه شنبه شب با حضور مسئولان استانی و شهرستانی نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی در گچساران گشایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سومین نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی در گچساران از امشب تا روز بیست و چهارم اسفند فعالیت دارد.

محمود باقری اظهار داشت: این نمایشگاه با حضور استان های خوزستان، بوشهر، چهار محال و بختیاری، فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد دایر شده است.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، معرفی صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد و کشور، ترویج فرهنگ استفاده از صنایع دستی و فروش صنایع دستی است.

وی ایجاد انگیزه در هنرمندان صنایع دستی برای تولید و فروش بیشتر محصولات‌ و ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه ‌ها عنوان کرد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی بازارچه های موقت، فصلی و نوروزی در شهرستان های هشتگانه کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر برنامه ها در حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان برشمرد.

معاون صنایع دستی اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 80درصد از شرکت کنندگان در نمایشگاه صنایع دستی گچساران بانوان هستند.

پریسا راد اظهار داشت: امسال 2 محموله صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای خارجی صادر شد که نشانگر کیفیت این محصولات است.

وی ابراز داشت: ارائه آموزش های صنایع دستی اولویت نخست برای ارتقای جایگاه صنعتگران کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون صنایع دستی اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 925 نفر در دوره های آموزشی صنایع دستی در مناطق شهری و روستایی این استان شرکت کرده اند.

راد از شروع آموزش های تخصصی به یک هزار و 100 هنرمند صنایع دستی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

راد ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه 120 میلیارد ریال تسهیلات در قالب تسهیلات روستایی به فعالان صنایع دستی این استان پرداخت شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنایع دستی این استان پس از استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان رتبه سوم کشور را در بحث جذب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری کسب کرده است.

راد تصریح کرد: در کهگیلویه و بویراحمد 30 نوع صنایع دستی تولید می‌شود که مهم ترین آنها گلیم، جاجیم و چرم دوزی است.

وی ابراز داشت: برای پایداری اشتغال باید پس از مرحله تولید، بازارایابی و فروش مدنظر قرار گیرد و هم اینک بازار فروش برای تولیدات صنایع دستی با هدف اشتغال پایدار در دست بررسی است.

یکهزار و 20 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری تاکنون در این استان پرداخت شده است.

از بهمن سال قبل تاکنون سهمیه ابلاغی تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری در کهگیلویه و بویراحمد از محل صندوق توسعه ملی در فاز نخست یک هزار و 70 میلیارد ریال بوده است.

35 هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

ایرنا

برچسب ها:

صنایع دستی ،اقتصاد ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما