1397/12/24

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت:
افزایش 50 درصدی تولید فرش دستباف
رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: 6 هزار مترمربع فرش دستباف از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان تولید شده که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش دارد.
به گزارش دنیای لوازم خاانگی، چیا قربانی اقدم افزود: افزایش نرخ ارز موجب سودآوری صادرات فرش دستباف و رونق تقاضا برای تولید این محصول در سطح کشور شده است.

وی ادامه داد: سه نوع فرش در مهاباد تولید می شود که تابلو فرش با 50 درصد، فرش هوشیار (افشار) با 30 درصد و فرش درشت بافت افشان با 20 درصد به ترتیب بیشترین فراوانی تولیدات فرش این شهرستان را تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: تولید فرش این شهرستان در 50 درصد موارد در بازارهای داخلی از جمله شهرهای تبریز، همدان و اصفهان به فروش می رسد و مابقی از طریق تجار به کشورهای اروپایی و عربی صادر می شود.

رییس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد گفت: هم اکنون یکهزار و 500 قالی باف در حوزه فرش مهاباد فعالیت می کنند که به صورت فصلی در نیمه دوم هر سال به بیش از 2 هزار نفر افزایش پیدا می کند.

قربانی اقدم اظهار داشت: بافندگان در قالب کارگاه های متمرکز، غیرمتمرکز، طرح های پشتیبان، شرکت های تعاونی و قالیبافان مستقل خانگی مشغول تولید فرش دستباف هستند.

وی با اشاره به اینکه 13 تولیدکننده دارای پروانه فعالیت در حوزه فرش این شهرستان وجود دارد، گفت: یکهزار و 900 بافنده هم اکنون زیر پوشش بیمه قالی بافی هستند و افراد دیگر نیز می توانند از طریق بیمه عشایر و روستایی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند و از مزایای آن استفاده کنند.

آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه حدود 290 هزار مترمربع انواع فرش در رنج های مختلف تولید می کند؛ شهرهای ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین تراکم بافندگی در استان است.

شهرستان مهاباد از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی است.

ایرنا

برچسب ها:

تولید ،فرش دستباف 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما