1397/12/27

نقش صنایع دستی در رونق کسب و کار
امروزه صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت های آنان در پاسخ به ضرورت های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی بوده و تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه به شمار می رود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، دست سازه‌های صنایع دستی نه تنها کالاهایی برای مبادله و ظرفیتی جهت رونق کسب و کار هستند بلکه سفیران فرهنگی هر منطقه ای نیز محسوب می شوند.

در استان لرستان صنایع دستی ثمره دست هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود آن را بر تار و پود گلیم و ماشته و جاجیم پیوند داده اند.

به گفته کارشناسان پیشینه کهن لرستان با پیدایش و شکل گیری بسیاری از صنایع دستی که هنوز برخی از آنها همراه با تغییراتی چند، ساخته و پرداخته می شوند، پیوندی ناگسستنی دارد و نخستین این صنایع را می توان به ابتدایی ترین دست ساخته های سنگی مکشوفه از غارهای مسکونی پیش از تاریخ کُنجی، یافته و پاسنگر خرم آباد که در حدود 40-35هزار سال پیش توسط ساکنان آن تولید شده اند مربوط دانست.

هر چند که ابزارهای بدست آمده بسیار ابتدایی و عاری از ویژگی های هنری اند اما در سیر تحولات به وجود آمدنشان دارای تنوع بسیار هستند.

از نظر اجتماعی و فرهنگی، صنایع دستی لرستان با توجه به پیشینه تاریخی غنی و تنوع قومیت ها، در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته اند.

بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می رسد و کمتر به بازار عرضه می شود.

انواع صنایع دستی عشایر لرستان سیاه چادر، قالی و گلیم، ماشته ،هور، هور اسبو. صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم بافی را تشکیل می دهند.

صنایع دستی لرستان همواره مجالی برای بروز ذوق و سلیقه لرستانی ها در ادوار تاریخ بوده است.

از زمانی که گلیم ها و جاجیم های بافته شده دست زنان لر، زیبنده نمایشگاه های بین المللی شد و یا شاید از دورتر و هنگامی که اولین سماور ورشویی ایران به دست اساتید مجرب در بروجرد ساخته شد و یا شاید حتی قبل تر از آن هنگامی که زیور آلات مفرغی آذین بخش گیسوان زنان لر بود، اوج هنرمندی این مردمان جهانیان را شگفت زده کرده بود.

فروش صنایع دستی لرستان در نوروز سال 97 بیش از 41 درصد رشد داشت

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری لرستان گفت: هر ساله با آغاز سفرهای نوروزی و حضور گردشگران در استان در مبادی وخروجی شهرهای استان برنامه ها و جشنواره هایی برگزار می شود.

افشین بابا حسینی افزود: در این راستا در سطح استان برنامه های تکلیفی، ملی و منطقه ای در حوزه صنایع دستی استان اجرا می شود.

وی اظهار داشت: صنایع دستی به عنوان بال هویتی و بومی هر استانی علاوه بر نمایش آداب و سنن منطقه نقش مهمی در درآمد زایی و اشتغال دارد.

بابا حسینی ادامه داد: لرستان به دلیل سبقه فرهنگی و ارتباطات با استان های همجوار دارای بازارچه ها و جشنواره های نوروزی است.

وی اضافه کرد: در سالیان گذشته لرستان تجربه های موفقی در بازارچه های نوروزی و فصلی در نقاط گردشگر پذیر داشته است.

وی عنوان کرد: در بهار 97 برای نخستین بار با برگزاری جنگ شادی فرهنگی هنری در محل نمایشگاه صنایع دستی در باغ گلستان با حضور صنعتگران استان دستاوردی خوبی برای استان حاصل شد.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری لرستان گفت: در این راستا در حوزه فروش صنایع دستی بیش از 41 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل آن ایجاد شد.

وی افزود: در سال 98 نیز برنامه هایی جهت نمایش و بازار مناسب صنایع دستی برای گردشگران و مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

11 نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در سطح لرستان برگزار می شود
بابا حسینی با بیان اینکه اکنون در شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز بازارچه صنایع دستی ایجاد شده است ، اظهار داشت: در سایر شهر ستان ها که دارای مکان ثابت بازارچه صنایع دستی نیستند سیاه چادرهایی در مبادی ورودی و خروجی و مناطق مهم مورد بازدید در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در این نمایشگاه ها محصولات صنایع دستی، سوغات و غذاهای محلی عرضه می شود.

بابا حسینی یادآور شد:صنایع دستی هر منطقه ای به عنوان سفیر فرهنگی یاد می شود و بار فرهنگی و رسالت معرفی فرهنگ و هنر مناطق را انجام می دهد.

صنایع دستی اصیل ترین کالای ایرانی هستند

وی ادامه داد: سال جاری به عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است و هیچ کالایی اصیل تر از صنایع دستی نیست و از طرفی نیازمند زیرساخت های گسترده و نیازی به تجهیزات اولیه و واردات ندارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: مواد اولیه در دسترس و حتی در مواردی به صورت رایگان با ذوق و سلیقه و خلاقیت هنرمندان با ارزش افزوده گاهی تا هزار درصد تهیه می شود.

وی به برنامه های برندسازی و طراحی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی اتان در اولویت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بازار را سلیقه مشتری و نیازهای موجود تعیین می کند و تهیه یک محصول بایک شیوه و اسلوب امکان ایجاد بازار خرید را کاهش می دهد.

بابا حسینی یاد آور شد: خلاقیت و نوآوری سبقه تاریخی محصولات را خدشه دار نمی کندو با استفاده از مواد اولیه مرغوب و بومی نیازها و علاقی مشتری را باید جذب کرد.

صنایع دستی صنعتی پاک است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد:صنعت صنایع دستی هیچگونه آلودگی و تخریب زیست محیطی به دنبال ندارد در حالیکه اغلب صنایع با آلودگی توام هستند.

وی اظهار داشت: در سال جاری هنرمندان به سمت رشته های با ارزش افزوده بالا ترغیب شدند که تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از این دسته هستند.

بابا حسینی ادامه داد: گردش مالی در سطح جهان در این راستا 300 میلیارد دلار است و کشورهایی که دارای معادن و هنر کمتری از این ایران هستند، مثل چین و هند و اسیای جنوب شرقی بازار تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را به دست بگیرند.

وی اظهار داشت: لرستان دارای منابع سنگ های قیمتی چندانی نیست اما با توجه به دیگر انواع سنگ ها و سنگ های دیگر نقاط کشور هنرمندانی در زمینه تراش سنگ ها فعالیت دارند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: بیش از 20 کارگاه ثبت شده و 300 هنرمند در زمینه تراش سنگ های قیمتی در این استان فعال است.

وی اظهار داشت: در زمینه تجهیزات سنگ و تراش سنگ ها ظرفیت فعالیت در استان بدون هرگونه محدودیت وجود دارد.

بابا حسینی ادامه داد: در زمینه محصولات سنتی و بومی استان جایگاه ویژگی دارد و از دیرباز لرستان به محصولات گلیم، ماشته و هرمی بروجرد و البسه محلی و جاجیم شناخته شده است.

وی عنوان کرد: این رشته ها در نمایشگاه ها و بازارچه ها حضور فعال و پررنگ دارند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: برخی رشته ها نیز با وجود اینکه خاص استان نیستند اما دارای مقبولیت چشمگیری در سطح استان هستند.

وی افزود: چرم دست دوز از سال 94 با برگزاری کلاس های آموزشی در سطح استان آموزش داده شده است و اکنون سطح بالایی از هنرمندان در این زمینه فعالیت دارند.

بابا حسینی اظهار داشت: در تمام بازارچه ها و شهرستان ها محصول تولیدی چرم دست دوز وجود دارد.

مبارزه با قاچاق صنایع دستی در لرستان در اولویت قرار دارد
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در راستای مبارزه با قاچاق صنایع دستی با همکاری یگان ویزه حفاظت و این اداره کل بازرسی های دوره ای به صورت ماهیانه و در ایام نوروز و حجم بالای بازارچه ها و مراکز فروش انجام می شود.

وی افزود: مبارزه با قاچاق صنایع دستی و عدم عرضه محصولات صنایع دستی خارجی در لرستان در اولویت قرار دارد.

بابا حسینی اظهار داشت: وجود صنایع دستی ارزان قیمت و بی کیفیت علاوه بر تاثیر منفی بر کار صنعتگران و ضررو زیان به بازار صنایع دستی در بلند مدت زیان های جبران ناپذیری بر صنایع دستی استان وارد می کند.

وی بیان کرد: لرستان از مبادی ورودی و ترانزت این محصولات نیست و تاکنون کشف چندانی وجود نداشته است اما در بازارچه های نوروزی که تحت نظارت صنایع دستی نیستند برخی موارد مشاهده شده است.

کمپین من ایرانی هستم و من صنایع دستی ایرانی می خرم راه اندازی شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در راستای شعار امسال صنایع دستی در سطح استان بنرهای تبلیغی در سطح بازارچه ها و معابر نصب می شود و در سطح کشور مقبولیت استفاده از صنایع دستی به عنوان کالای کاملا ایرانی ایجاد شده است.

وی افزود: صنایع دستی نقش چشمگیری در جلوگیری از وابسته شدن صادرات تک محصولی و نفتی دارد.

بازارچه دائمی صنایع دستی در قالب 14 غرفه به هنرمندان استان واگذار شد

باباحسینی اظهار داشت: غرفه های این بازارچه از طریق مزایده عمومی دولتی به صورت یک ساله به 14 هنرمند شاخص و دارای فاکتورهای لازم واگذار شده است.

وی ادامه داد: شروع فاز 2 این بازارچه و افزایش تعداد غرفه ها با اعتبارات جدید اجرایی خواهد شد و این موضوع مطالبه اصلی هنرمندان استان است.

وی عنوان کرد: راه اندازی بازارچه صنایع دستی در سطح شهرستان های استان نیز در دست پیگیری است و در صورت تامین اعتبار به عنوان بازارچه های ثابت برای عرضه مستقیم محصولات صنایع دستی ایجاد خواهد شد.

52 رشته بومی و غیر بومی صنایع دستی درلرستان وجود دارد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: با توجه به سابقه تاریخی لرستان در زمینه سکونت و استفاده از مواهب طبیعی در زمینه صنایع دستی نیز مانند سایر هنرها سابقه طولانی وجود دارد.

باباحسینی افزود: آخرین مدارک باستان شناسی بیانگر قدمت کهن صنایع دستی لرستان مانند زیراندازها و پایپوش ها سنتی در تاریخ این استان است.

وی ادامه داد: در استان لرستان ورشو سازی، مفرغ کاری، گلیم بافی، قالی بافی، جاجیم بافی، صنایع چوبی وصنایع سفالی حاصل تلاش و زحمت مردمان این دیار از دیر باز تاکنون بوده است.

صنایع دستی منسوخ شده در لرستان وجود ندارد

بابا حسینی گفت: اکنون رشته خاص منسوخ شده ای از صنایع دستی که ویژه استان باشد، وجود ندارد.

وی افزود: بیشتر رشته های صنایع دستی این استان کاربردشان را درزندگی امروزی از دست داده اند و مختص زندگی عشایری و روستایی مانند خورجین و نمکدان بوده اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: اکنون صنایع دستی این استان شرایط مطلوبی مطلوب است و برخی رشته ها مانند ورشو، قفل سازی مورد حمایت قرار دارند.

وی افزود: با توجه به سیاست های کلی سازمان میراث فرهنگی آموزش های عمومی مورد حمایت است و در این راستا با تسهیلات مالی،توسعه و ترویج و دعوت اساتید ماهر آموزش های جدید در اولویت قرار دارد.

باباحسینی ادامه داد: همچنین با برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و ارسال رایگان آثار هنرمندان استان به نمایشگاه ها در راستای زنده نگهداشتن این آثار تلاش می شود.

وی اظهار داشت: فروش صنایع دستی استان نسبت به شرایط محیطی و فصلی متغییر است و در ماه های نخست سال و نوروز فروش ببیشتر است.

بابا حسینی ادامه داد: سالیانه حدود 25 هزار مترمربع ماشته، جاجیم و البسه محلی ، 20 هزار متر مربع گلیم در استان تولید می شود.

ثبت سه رشته صنایع دستی بومی لرستان در فهرست ملی میراث فرهنگی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت: سه رشته صنایع دستی بومی این استان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است.

افشین باباحسنی افزود: با پیگیریهای صورت گرفته هنر ساخت رشته های چیت بافی،سله بافی(سبدبافی) و بوریا بافی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: با ثبت این آثار تعداد اثرهای ثبت شده لرستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به 26 مورد رسیده است.

بابا حسینی گفت: تاکنون حدود 40 دوره آموزش صنایع دستی بصورت رایگان در سطح استان برگزار شده است.

جماران

برچسب ها:

صنایع دستی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما