1398/01/21

وزیر صنعت:
جامعه، غافلگیری ما را نمی پذیرد
وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشگیری برای پیشامد هر گونه مشکل را ضروری برشمرد و تصریح کرد: امروزه جامعه نمی تواند غافلگیری را از ما بپذیرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، دومین جلسه ستاد تنظیم بازار امسال به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.

رضا رحمانی در این نشست بر تامین اقلام اساسی ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: با توجه به تجربه پارسال باید مشکلات پیش آمده بررسی شود و از بروز هر گونه مشکل پیشگیری کنیم.

وی اضافه کرد: بدترین اتفاق ممکن این است که اجازه بدهیم مشکلی پیش بیاید و سپس، برای رفع آن اقدام کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تامین کالاهای اساسی مشکلی نداریم، گفت: اقلام مورد نیاز ماه مبارک رمضان باید از الان بررسی و تامین شود.

وی افزود: زمان ماه مبارک رمضان و اقلام اساسی مورد نیاز مردم مشخص است. باید به نکته هایی مثل تامین مرغ و حتی تهیه خرما توجه داشته باشیم. اگر به واردات نیاز داریم پیش از آنکه با مشکل مواجه شویم، باید اقدام کنیم.

اهمیت توجه به عرضه و نظارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: باید قیمت تمام شده در تامین کالا و عوامل موثر بر قیمت را بررسی کنیم و نسبت به شیوه توزیع دقت بیشتری داشته باشیم و با دلالی مقابله شود.

وی تاکید کرد «باید در برخی از جاها تصمیمات را اصلاح کنیم» و توضیح داد: دولت در این وضعیت ارزی 14 میلیارد دلار کالای اساسی تامین کرده است. در این شرایط باید عرضه و نظارت نیز بررسی شود. اگر عرضه به اندازه نیاز بازار نباشد، نظارت هم نمی تواند به تنظیم بازار کمکی کند.

به گفته وی، میزان عرضه همین الان باید بررسی و اگر عرضه کم است، برای تامین آن اقدام شود.

وی فناوری، نظام توزیع و اصلاح ساختار را از دیگر برنامه های امسال دانست و افزود: نظارت و رصد بازار جزو طرح های ویژه امسال است.

رحمانی عنوان کرد: باید درباره تصمیماتی که روی بازار تاثیر دارد دقت شود. مشکل مرغ را همه مردم درک کردند، در حالی که نسبت به پوشاک این اتفاق را شاهد نبودیم. اگر در زمینه تامین پوشاک پیش از نوروز دقت نمی شد، همین مشکل رخ می داد و به یک معضل تبدیل می شد.

«شب عید با همه فشارها واردات پوشاک از مناطق آزاد را برای شکلگیری تولید داخل، نپذیرفتم. امروز شاهدیم که تولید داخلی پوشاک و لوازم خانگی به افزایش قابل توجهی رسیده است».

رحمانی عنوان کرد: اواسط پارسال بازار با کمبود لوازم خانگی روبرو بود اما اواخر سال با همت همه این مساله رفع شد. تولید خودرو نیز در آبان به یک چهارم رسید، در حالی که اکنون روزانه سه هزار دستگاه خودرو تحویل می شود.
به گفته وی، «امسال باید با انسجام بیشتری ورود کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند».

برنامه های صادرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای سال 98 پنج برنامه اصلی داریم، گفت: برنامه های امسال براساس رونق تولید برنامه ریزی شده است. یک طرف با تولید و از سوی دیگر با توزیع مواجه هستیم. اگر در تولید مشکل داشته باشیم، در تنظیم بازار هم با مشکل مواجه می شویم. رونق تولید را در حمایت از ساخت داخل و صادرات را جزو اولویت قرار دادیم. تقاضای داخلی مشخص است و برای صادرات هم پروژه هایی تعریف کرده ایم.

رحمانی ادامه داد: یکی از برنامه های ما صادرات به کشورهای همسایه است. اگر صادرات رونق نگیرد تولید و اشتغال با مشکل مواجه می شود.

وی ادامه داد: اکنون نیمی از کارخانه های کشور خالی است و اگر همین گونه پیش برویم با مشکل مواجه می شویم.
به گفته وی، «در صادرات کالاهای صنعتی و معدنی مشکلی نداریم اما در صادرات کالاهای اساسی مسائلی وجود دارد که این مساله باید بررسی و رفع شود تا مردم با مشکلی مواجه نشوند و نسبت به صادرات حس منفی نداشته باشند».

وی یادآوری کرد حدود 55 درصد از صادرات ما به 15 کشور همسایه است و در واقع ما 2 درصد از واردات کشورهای همسایه به میزان 25 میلیارد دلار را تامین می کنیم و اگر بتوانیم این میزان را به چهار درصد افزایش دهیم با شرایط بهتری مواجه می شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد در مورد معدن برنامه های ویژه داریم و عنوان کرد: ارزش تولیدات معدنی کشور 20 میلیارد دلار است و اگر در شرایط کنونی این میزان از تولیدات معدنی را نداشتیم، به طور حتم با مشکل روبرو می شدیم.

ایرنا

برچسب ها:

صادرات ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما