راهکار نجات فرش خراسان رضوی چیست؟

1398/01/27

راهکار نجات فرش خراسان رضوی چیست؟
دست اندرکاران حوزه فرش دستباف مهمترین راهبرد برون رفت از مشکلات در این حوزه را توسعه تولید و راهیابی فرش ایرانی به بازار کشورهای جدید می دانند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، پارسال در پی نوسان نرخ ارز، تولید فرش دستباف با فراز و نشیبهایی همراه بود. از یک سو قیمت مواد اولیه به سبب وارداتی بودن آنها و تاثیر نرخ ارز به یک باره جهش یافت که با تدبیر دولت و اختصاص ارز 4200 تومانی به این گونه مواد تا حدی مشکل در این بخش مدیریت شد.

از سوی دیگر نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، صادرات فرش دستباف را در سال گذشته نسبت به سالهای پیشتر با رشد قابل توجهی مواجه کرد و فرصتهای جدیدی را برای صادرکنندگان فرش ایرانی به منظور شناسایی بازارهای جدید به وجود آورد.

با این حال پیش بینی کارشناسان اقتصادی از سال 1398 گویای سالی سخت برای اقتصاد است و در این شرایط، سیاست مدیران و فعالان بخش خصوصی حوزه فرش دستباف معطوف به توسعه تولید و صادرات شده است.

فرش دستباف خراسان

فرش دستباف، تاریخی کهن در خراسان رضوی دارد و همواره نام این سرزمین با تار و پود، نقش و رنگ زیبا و منحصر به فرد فرش عجین بوده چنانکه امروزه نیز نام فرش خراسان را در طرحها و نقشهای جدید می توان از گوشه و کنار جهان شنید.

حتی قالیبافان این سرزمین به واسطه تواناییهایی که داشته اند پا را از طرحهای رایج همیشگی فراتر نهاده و به سمت تولید فرشهای بزرگ و تابلوفرش رفته اند که مشتریان مشتاقی در کشورهای مختلف پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: امسال اولویت اصلی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در این استان توسعه تولید است و این مهم نیازمند باز کردن گرههایی است که تنها با دست دولت گشوده می شود.

هادی مخملی افزود: ظرفیتهای زیادی در بخش تولید فرش در خراسان رضوی وجود دارد و این ظرفیتها از طرح و نقشه گرفته تا کارآفرین و متخصص می تواند به صورت حداکثری در اختیار تولید قرار گیرد.

وی ادامه داد: قالیبافان و کارآفرینان حوزه فرش دستباف خراسان رضوی تاکنون به موفقیتهای زیادی در عرصه تولید و صادرات دست یافته اند و در صورتی که نهادهای دولتی آنان را همراهی کنند موفقیتهایشان در این بخش بیشتر نیز خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: مشکل اصلی کارآفرینان حوزه فرش خراسان رضوی این است که همه فشارهای توسعه تولید بر دوش تولیدکنندگان قرار می گیرد در صورتی که بخش اعظم این فشارها باید از سوی نهادهای دولتی برطرف شود.

وی افزود: مشکل دوم تولیدکنندگان فرش دستباف استان، تسهیلات بانکی است که میزان و نرخ سود آن به هیچ وجه برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد.

مخملی پیشنهاد کرد که مسئولان بخشی از اعتبارات کمکهای فنی و اعتباری خراسان رضوی را به تولیدکنندگان فرش دستباف اختصاص دهند تا آنها بتوانند مشکل کمبود نقدینگی برای توسعه تولید را حل کنند.

وی ادامه داد: برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی موفق شده اند در کشورهای دیگر مانند قطر شعبه ای برای تولید و عرضه ایجاد کنند و توسعه این روند نیازمند همیاری دولت برای بسترسازی تولید محصولات بازارپسند و کمک به صادرات فرش است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستبافت خراسان رضوی گفت: لازم است مشوقهای صادراتی به صادرکنندگان فرش پرداخت و از سوی دیگر عوامل بازدارنده صادرات فرش هم برداشته شود.

مخملی افزود: تاکنون مرکز ملی فرش ایران اقدامات خوبی برای بسترسازی توسعه صادرات انجام داده است با این حال افزایش اعزام هیاتهای تجاری در حوزه فرش به خارج از کشور یا حضور تولیدکنندگان در نمایشگاههای خارجی می تواند در حوزه صادرات فرش موثر باشد.

وی توسعه قالیبافی را بهترین شغل برای ساکنان مناطق کم برخوردار و روستائیان ذکر و بیان کرد: راه اندازی شهرک قالی شویی در انتهای شهرک شهید رجایی مشهد و ساماندهی برخی از رسته های فرش دستباف از دیگر اقدامات برای توسعه تولید فرش است.

او ادامه داد: در صورتی که دولت معافیتهای مالیاتی را برای تولیدکنندگان فرش دستباف در نظر گیرد انگیزه لازم ایجاد می شود تا سرمایه های اصلی فرش دستباف جذب کارگاههای تولیدی شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستبافت خراسان رضوی با تاکید بر این که هیچ فعالیت اقتصادی در کشور بدون حمایت دولت، تسهیلات صادراتی و افزایش مشوقها رونق نمی گیرد افزود: در صورتی که ذخایر تولیدی و صادراتی فرش دستباف تقویت شود این کالا می تواند آینده ساز اقتصاد کشور باشد

برنامه دولت برای رونق تولید فرش

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سال گذشته تحریمها و نوسانات نرخ ارز بر تولید و صادرات فرش در خراسان رضوی تاثیر گذاشت به طوری که منجر به کاهش میزان صادرات در حوزه برخی بازارها مانند آمریکا، بروز مشکلات مربوط به امور بانکی و نقل و انتقال وجوهات شد.

مهدی کلالی افزود: پارسال 15 هزار و 876 کیلوگرم فرش به ارزش یک میلیون و 45 هزار و 840 دلار از خراسان رضوی صادر شد که نسبت به سال 96 در ارزش صادراتی بیش از 100 درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز طی سال گذشته منجر به افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی برای تولید فرش نظیر ابریشم شد و قیمت تمام شده تولید فرش صادراتی را تا 20 درصد افزایش داد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز را می توان به عنوان یک فرصت برای حوزه فرش در نظر گرفت به این صورت که رغبت صادرکنندگان را برای افزایش صادرات بیشتر کرده است.

کلالی افزود: پارسال به منظور حمایت از بخش تولید 44 میلیارد و 110 میلیون ریال تسهیلات به 621 طرح ارائه شده توسط 553 نفر به صورت مستقل در استان پرداخت شد.

وی ادامه داد: بر اساس طرح پشتیبانی از حوزه تولید فرش در خراسان رضوی 100 کارگاه در استان ایجاد شد و در این راستا 40 میلیارد و 600 میلیون ریال به 159 طرح ارائه شده از سوی 656 نفر پرداخت شد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال مجوز برای راه اندازی هشت فقره کارگاه غیرمتمرکز با اشتغالزایی برای 150 نفر در استان صادر و مجوز 17 فقره کارگاه با اشتغالزایی برای 340 نفر تمدید شد.

کلالی به مشکل بیمه قالیبافان هم اشاره و بیان کرد: با پیگیریهای مرکز ملی فرش ایران و اختصاص ردیف بودجه توسط مجلس شورای اسلامی که به میزان 18 هزار میلیارد ریال در سال جاری است مشکل بیمه قالی بافان بر طرف می شود.

او ادامه داد: همزمان با این موضوع، براساس توافق به عمل آمده مرکز ملی فرش ایران با صندوق بیمه عشایری، روستایی و کشاورزان، هم اینک امکان بهره مندی قالی بافان از بیمه وجود دارد.

وی گفت: آموزش قالیبافان، طراحان و مدیران کارگاهها و شرکتهای تولیدی، فراهم آوردن زمینه افزایش تعداد کارگاههای متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش، فراهم آوردن زمینه افزایش صادرات این محصول در بازارهای جدید از جمله روسیه، چین، آفریقا و کشورهای عربی از مهمترین راهبردها برای رونق تولید فرش دستباف خراسان رضوی در سال 1398 است.

ایرنا

برچسب ها:

فرش دستباف ،صادرات ،تولید