تولید فرش استان اردبیل افزایش یافت

1398/01/28

تولید فرش استان اردبیل افزایش یافت
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان اردبیل گفت: با استقبال علاقه مندان به صنعت فرش ، میزان تولید فرش دستبافت در این استان بطور قابل توجهی افزایش یافته است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مالک اژدر حسنی در بازدید از کارگاه های متمرکز و تک بافت فرش های دستی خلخال افزود: بیش از 50 هزار بافنده فرش دستبافت در این استان شناسایی شده اند که از این تعداد 33 هزار نفر دارای شناسنامه فعالیت در صنعت تولید فرش هستند.

وی با بیان اینکه میزان تولید بافندگان فرش استان هم اکنون به 90 هزار متر مربع در سال می رسد، اظهار داشت: امسال هدف گذاری اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان در صنعت فرش است و تلاش می شود با بکارگیری سیاست های کاری جدید میزان تولید فرش دستباف استان به 120 هزار متر مربع افزایش یابد.

وی از تصویب قانون بیمه تامین اجتماعی فرشبافان دستبافت در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این قانون و تامین اعتبارات مورد نیاز زمینه برای بیمه بافندگان فرش از پس از 6 سال توقف در این کار فراهم خواهد شد.

حسنی اظهار داشت: بیش از 10 هزار بافنده فرش در مناطق مختلف این استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و از سال 93 تاکنون به علت قطع اعتبارات بیمه ای ، بیمه فرشبافان متوقف شده است.

او گفت: بر خلاف سایر صنایع که نوعی وابستگی به واردات و تحریم ها دارند ،صنعت فرش دستبافت یک صنعت تحریم شکن بوده و هیچ وابستگی به اعمال تحریم های خارجی ندارد.

او اظهار کرد: از صفر تا 100 درصد کار تولید صنعت فرش دست بافت از بافنده گرفته تا رنگ رز ، مواد اولیه ، شست و شو ، طراحی و بافت کاملا داخلی و در اختیار صتنعتگران ایرانی است .

وی افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی آمریکا مشتری و طالب خرید فرش دستبافت ایران بویژه فرش دستباف استان اردبیل هستند که با تسهیل در صادرات فرش و حذف برخی از مراحل اداری و نیز راه اندازی گمرک اختصاصی فرش در استان می‌توانیم بازارهای جهانی را با تولید انبوه فرش دستباف در دست بگیریم.

اژدرحسنی همچنین گفت: بدلیل نبود گمرک اختصاصی فرش در استان صادر کنندگان فرش به ناچار فرش های خود را برای ارزیابی و صدور به گمرک تهران انتقال می دهند که این امر نیازمند صرف وقت و هزینه بیشتر از سوی تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش استان است.

وی به قدمت بالای تولید فرش در این استان و تنوع تولیدکنندگان در مناطق روستایی ، عشایری و شهری اشاره کرد و افزود: اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش با همراهی سازمان صنعت ، معدن و تجارت و مجموعه‌ های حمایتی و نیز بکارگیری روش‌ ‌های جدید حمایتی برای پوشش بیمه ای بافندگان ، ارائه تسهیلات بانکی ، تامین مواد اولیه تولید ، بازاریابی و فراهم سازی حضور بافندگان و تولید کنندگان در نمایشگاه های بین المللی تلاش می کند.

او از خلخال به عنوان یکی از قطب های بزرگ تولید فرش دستبافت بویژه فرش های ابریشمی نفیس یاد کرد و گفت: بیش 2 هزار نفر بافنده شناسنامه دار بصورت تک بافت و یا کار در کارگاه های متمرکز فرش بافی فعالیت دارند.

او اظهار کرد: در 2 دهه 70 و 80 تعداد فرش بافان این شهرستان بیش از چهار هزار نفر بود که این میزان به 2 هزار و 300 نفر فعلی کاهش یافته است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستبافت استان اردبیل همچنین گفت: فرش دستبافت ابریشمی تولیدی خلخال متفاوت از فرش های تولیدی سایر مناطق استان اردبیل بوده و جایگاه ویژه ای در بازارهای داخلی کشور و کشورهای اروپایی دارد.

او اضافه کرد: در صورت فراهم کردن زمینه صادارت بدون واسطه فرش صنعتگران خلخال تحول بزرگی در رونق اقتصادی دست اندرکاران این صنعت ایجاد می شود.

ایرنا

برچسب ها:

فرش دستباف ،صنعت 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما