واحدهای صنفی فروش لوازم خانگی مشهد رو به تعطیلی هستند

1398/01/29

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد:
واحدهای صنفی فروش لوازم خانگی مشهد رو به تعطیلی هستند
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد مقدس گفت: ۱۰۰ واحد صنفی فروش لوازم خانگی مشهد در ماه‌های اخیر برای ابطال پروانه خود اقدام کرده‌اند که این به معنای بیکار حداقل ۵۰۰ نفر است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بازار لوازم خانگی یکی از بازارهایی است که بعد از به وجود آمدن التهابات ارزی دچار مشکلات بسیار زیادی شد و قیمت اجناس این گروه کالایی در همه نقاط ایران از جمله خراسان رضوی بالا رفت.

بسیاری از مردم از قیمت بالای کالاهایی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و سایر مواردی از این دست گلایه‌مند هستند و این مورد برای خانواده‌هایی که قصد تهیه جهیزیه دارند بیشتر است.

علاوه بر آنها، تولیدکنندگان و فروشندگان این کالاها نیز از وضعیت به وجود آمده گلایه دارند اما اکنون شاغلان در این رسته بر این باورند که فروشندگان لوازم خانگی تنها عده‌ای ورشکسته هستند که سعی دارند به هر نحوی شده این روزهای سخت را سپری کنند تا وضعیت کسب و کار آنها بهبود پیدا کند. برای اینکه از وضعیت دقیق اعضای این صنف در مشهدمقدس مطلع شویم به سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد رفتیم.

رضا رزقیان مقدم می‌گوید: از ابتدای سال به بعد هنوز شرکت‌ها فعالیت اصلی خود را آغاز نکرده‌اند و هنوز هم لیست قیمتی ارائه نداده‌اند و در نتیجه هنوز هیچ افزایش قیمتی از پیش از سال تاکنون رخ نداده؛ همچنین با توجه به اینکه از سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی دستورالعملی برای گران کردن کالا ابلاغ نشده، واحدهای صنفی اجازه افزایش قیمت نداشته و اگر این اقدام را انجام می‌دهند گرانفروشی است و در صورت مشاهده با آنها برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از ایراداتی که به کار اعضای صنف لوازم خانگی وارد می‌شود توزیع کالای قاچاق است، خاطرنشان می‌کند: در این مورد هم باید گفت که بازرسی‌ها برای این حوزه بسیار سختگیرانه است به گونه‌ای که هم بازرسی اتاق اصناف و هم بازرسی اتحادیه، به کشف کالاهای قاچاق در بازار توجه بسیار زیادی نشان می‌دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهدمقدس با بیان اینکه اعضای اتحادیه به خوبی واقف هستند که در صورت فروش کالای فاقد اصالت برخورد قهری با آنها صورت می‌گیرد، تصریح می‌کند: در این بین، بخش بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با ما همراه شده و بازرسی‌هایی را انجام می‌دهد تا میزان توزیع کالای قاچاق تا اندازه امکان کاهش داشته باشد.

رزقیان مقدم در ارتباط با مشکلاتی که اعضای صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد مقدس با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بیان می‌کند: هم اکنون یکی از مشکلات ما این است که شرکت‌ها به اندازه نیاز، جنس در اختیار فروشندگان قرار نمی‌دهند؛ در نظر بگیرید در مورد یکی از برندهای معروف لوازم خانگی، هم اکنون تعداد نمایندگی‌ها از 13 به حدود 4 عدد رسیده چرا که خود شرکت جنس در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و در نتیجه نمایندگی نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی ادامه می‌دهد: ما در سال گذشته 40 درصد افت تولید ماشین لباسشویی داشته‌ایم و هم اکنون هم در بازار کمبود این محصول، محسوس است و البته موضوع دیگری هم که در این بین وجود دارد این است که اکثر خریداران متقاضی برندهای خارجی هستند و این در حالی است که تولیدات داخلی معمولا بهترین کیفیت‌ها را دارند و می‌توانند با کالاهای خارجی رقابت کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد مقدس تأکید می‌کند: هم اکنون حدود 850 نفر پروانه‌دار دائم عضو اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهدمقدس هستند و حدود 250 پرونده هم در دست اقدام هستند اما این مسئله به این معنی نیست که تعداد فعالان صنف ما رو به افزایش است چراکه ما در سال گذشته بیش از 950 عضو فعال داشتیم اما در همین فاصله کم از ابتدای سال بیش از 100 واحد مجوز خود را ابطال کرده‌اند و این ابطال پروانه هم علل گوناگونی از جمله بالا بودن اجازه بهای واحد صنفی، نداشتن فروش کافی و مشکل در تهیه اجناس مورد تقاضای مردم داشته است.

رزقیان مقدم وضعیت بازار در حوزه لوازم خانگی را بسیار راکد ارزیابی کرده و می‌افزاید: خرید و فروش آن چنانی در بازار انجام نمی‌شود یکی از علل این امر، نبود جنس مورد تقاضای مردم و علت دیگر هم کاهش قدرت خرید با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و بالا رفتن قیمت لوازم خانگی است.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد مشتری‌های کالاهای لوازم خانگی را زوج‌های جوان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان می‌کند: این افراد توان مالی زیادی ندارند و بیشتر به فکر این هستند که کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت کمتری تهیه کنند و در وضعیت فعلی این امر قدری مشکل است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد مقدس در ارتباط با اشتغالی که این حوزه در مشهد ایجاد کرده است، اظهار می‌کند: وقتی ما در مورد 850 نفر مغازه‌دار در حوزه لوازم خانگی حرف می‌زنیم این به معنی 850 نفر اشتغال نیست بلکه به معنی 850 واحد اشتغال کوچک است که هر کدام از آنها به صورت مستقیم تعدادی کارمند با عناوین فروشنده، حسابدار، انباردار و سایر مواردی از این دست را مشغول به کار کرده‌اند.

رزقیان مقدم بیان می‌کند: علاوه بر این در بازارها همواره تعدادی باربر، راننده وانت و مشاغلی از این دست نیز حضور دارند که برای تمام کسبه کار می‌کنند و همه اینها به غیر از مشاغلی است که به صورت غیرمستقیم از این صنف ایجاد می‌شود و به همین علت است که رکود در بازار لوازم خانگی می‌تواند دارای اهمیت باشد؛ وقتی می‌گوییم 150 واحد صنفی پروانه فعالیت خود را باطل کرده‌اند به این معنی است که حداقل 500 شغل از بین رفته است.

وی تأکید می‌کند: باید این را در نظر داشت که تمام کالاهای گروه لوازم خانگی ما وابستگی ارزی داشته و هیچ کدام از آنها 100 درصد تولید داخل نیستند با توجه به مشکلاتی که در حوزه ارزی وجود دارد تولید قدری با مشکل مواجه می‌شود و بعد از آن در تأمین جنس نیز مشکل پیدا می‌شود؛ همچنین باید گفت که تحریم‌ها بر تولیدات داخلی ما تأثیرات زیادی داشته و شاید قدری از کمبود جنس موجود در بازار به همین علت باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به برخی از تداخلات صنفی خاطرنشان می‌کند: هم اکنون اتحادیه‌های دیگری در مشهد مقدس با عناوین مختلف فعالیت دارد که از نظر مردم در حوزه لوازم خانگی قرار می‌گیرند که یکی از آنها ظروف چینی است و طبیعی است که در این حوزه تداخلات صنفی به وجود می‌آید اما تداخلات صنفی در سایر اتحادیه‌ها هم وجود دارد و مردم هم معمولا در تشخیص آنها دچار مشکل هستند؛ در یک تقسیم‌بندی دقیق می‌توان گفت که اتحادیه لوازم خانگی تنها بر فروشندگان لوازم خانگی برقی ریز و درشت نظارت داشته و نمی‎تواند شکایات دیگر حوزه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

رزقیان مقدم با بیان اینکه سال گذشته سال خوبی برای فعالان حوزه لوازم خانگی نبود، تصریح می‌کند: امسال که به نام سال رونق تولید نام‌گذاری شده امید این را داریم که وضعیت بهبود پیدا کند؛ باید گفت یکی از روش‌هایی که می‌تواند به رونق تولید در حوزه لوازم خانگی کمک کند این است که شرکت‌ها به نوعی لیزینگ را برای خریداران در نظر بگیرند و یا نمایندگان کالاها شرایط فروش اقساطی را برای مردم در نظر بگیرند تا تعداد خریداران آنها بالاتر رود و کسانی که قدرت خرید آنها هم پایین است بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کنند.

تسنیم
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما