بررسی زمینه های جدید همکاری با عراق

1398/02/08

بررسی زمینه های جدید همکاری با عراق
در دیدار رایزن بازرگانی ایران در عراق با رییس جدید اتحادیه اتاق های بازرگانی این کشور زمینه های جدید همکاری های تجاری و صنعتی میان ایران و عراق بررسی شد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، 'ناصر بهزاد' گفت: در این دیدار برنامه ریزی برای افزایش مراودات تجاری بین بخش خصوصی دو کشور از طریق اعزام و پذیرش هیاتهای بازاریابی، مشارکت تجار برجسته عراق برای تعامل با شرکتهای ایرانی مشارکت کننده در مرکز دائم تجارت ایران در بغداد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ایجاد ارتباط مستمر بخش خصوصی برای افزایش تجارت، آمادگی بازسازی و نوسازی طرح های زودبازده عراق در بخش عمرانی و صنعتی، افزایش سطح همکاریهای تجاری برای رسیدن به هدف ۲۰ میلیارد دلار ارزش تبادل تجاری سالانه میان دو کشور، ایجاد سازو کار لازم برای همکاری اتاقهای بازرگانی استان های عراق را از دیگر موارد مطرح شده در این نشست عنوان کرد.

وی گفت: در این ملاقات همچنین درخواست پیگیری جدی اتاق ها در خصوص تسهیل و اصلاح رویه های گمرکی برای توسعه تجارت، ایجاد مقدمات لازم برای توجه خاص به احیا ترانزیت از طریق عراق و بررسی اولویتهای راهبردی برای طرح در کمیته مشترک همکاریهای بازرگانی دو کشور مطرح و مورد مذاکره قرار گرفت.

رایزن بازرگانی ایران درعراق همچنین اظهار داشت: بخش قابل ملاحظه ای از کالاهای تجاری ایران و عراق منشاء خصوصی دارد و برقراری هم افزایی لازم و رفع هرگونه محدودیت در این مسیر موجب ارتقا سطح مبادلات خواهد شد.

به گفته وی، در این دیدار 'عبدالرزاق الزهیری' رییس جدید اتحادیه اتاقهای بازرگانی عراق نیز ضمن اعلام آمادگی کامل برای همکاری با بازرگانان و صنعتگران ایرانی اظهار داشت: برنامه های متعددی برای ایجاد بستر مناسب برای رشد همکاری تجاری با ایران دنبال می کنیم و برای گسترش همکاریهای آتی ایجاد ساختار مشترک مناسبی به منظور امکان ارتباط موثر تجار دوطرف را در دست اقدام داریم.

وی همچنین به تمرکز دولت عراق بر توانمندسازی بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی ایران و عراق باید به سرعت برای توسعه تجارت شفاف بین دو کشور گام بردارند که حضور نهادی اتاقهای ایران و عراق برای اجرای تفاهمات و افزایش همکاریهای بعدی بسیار مهم خواهد بود.

در این نشست به لزوم توجه ویژه به عدم رسوب کالا در مرز و تقویت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری گمرکات برای سرعت دهی به خدمات تجاری و بازرگانی در روابط فیمابین نیز اشاره شد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق مهمترین پیام این نشست را استمرار اراده فعالان اقتصادی بخش خصوصی عراق برای همکاریهای بیشتر، رویکرد تولید در عراق بجای صرفا صادرات کالا و انجام سرمایه گذاری با اولویت طرح های تولیدی کوچک و متوسط بصورت مشترک و بهره برداری از ظرفیتهای متنوع عراق در بخش کالا و خدمات جهت بالابردن سطح روابط دانست.

بهزاد ابراز امیدواری کرد با توجه به تفاهمات اخیر دو کشور بتوانیم ظرفیت سازی خوبی در مزیتهای صادراتی کشورمان برای تولید و تجارت مشترک ایجاد کنیم و در این مسیر همگرایی اتاقهای بازرگانی ایران و عراق نقطه عطف مهمی دراستحکام روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود.

ایرنا

برچسب ها:

صنعت ،تجارت ،گمرک 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما