تولید 52 رشته صنایع دستی در چهارمحال

1398/02/09

تولید 52 رشته صنایع دستی در چهارمحال
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مهرداد رئیسی در آیین برگزاری نمایشگاه هفته معرفی مشاغل در دبیرستان دخترانه نیایش شهرکرد تاکید کرد: حدود 12 هزار نفر در رشته های تولیدی صنایع دستی عضویت دارند.

وی افزود: از این تعداد حدود 3 هزار نفر فعال هستند که در فصل سرد سال و هنگام تعطیلی کار کشاورزی تا 2 برابر این تعداد افزایش می یابد.

در کشور 3 میلیون نفر در رشته های صنایع دستی فعالیت دارند که با احتساب افراد زیر پوشش حدود 10 میلیون نفر در این حوزه با کمترین سرمایه گذاری ارتزاق می کنند.

رئیسی تصریح کرد: صنایع دستی ارزان ترین و بهترین روش اشتغالزایی و از مهمترین راه های دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی به ویژه برای جوانان است.

وی یادآور شد: این اداره کل برای حمایت از فعالان حوزه صنایع دستی تسهیلات ارزان قیمت پرداخت، نسبت به بیمه هنرمندان اقدام و آنان را برای حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی معرفی و حمایت می کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مواد اولیه تولیدات صنایع دستی در درون کشور تولید می شود.

وی گفت: در شرایط کنونی اعمال تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی استکبار جهانی، هیچ مشکلی در حوزه تولیدات و تامین مواد اولیه صنایع دستی وجود ندارد.

رئیسی تاکید کرد: توجه به صنایع دستی و فعالیت در رشته های مختلف آن می تواند حتی به عنوان شغل دوم و محل تامین درآمد مناسب و پایدار مورد توجه باشد.

وی افزود: همزمان با هفته معرفی مشاغل و به منظور آشنایی با انواع تولیدات صنایع دستی، دیدار از بازارچه های صنایع دستی وابسته به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای دانش آموزان هماهنگ و اجرایی می شود.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه هفته معرفی مشاغل در دبیرستان دخترانه نیایش شهرکرد تا هفتم ماه جاری برای بازدید علاقه مندان و دانش آموزان برپاست.

در این نمایشگاه تولیدات صنایع دستی رشته های سرمه دوزی، قلم زنی، میناکاری، لباس های محلی، پرورش گل و گیاه، انواع گردنبند، محصولات نمدی، پخت غذاهای محلی و انواع ترشیجات در 10 غرفه به نمایش گذاشته شد.

هفته معرفی مشاغل هر ساله در هفته نخست اردی بهشت در مدارس برگزار می شود و فرصت مغتنمی است تا دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی با مشاغل گوناگون و لزوم آن ها در جامعه آشنا شوند.

هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بافته های داری مانند فرش، گلیم، قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی، خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

ایرنا

برچسب ها:

صنایع دستی ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما