انتقاد از تخصیص ارز به کالاهای اساسی

1398/02/10

انتقاد از تخصیص ارز به کالاهای اساسی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از اختصاص ارز یارانه‌ای برای واردات کالا‌های اساسی بیش از نیاز کشور انتقاد کرد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمدرضا انصاری در نشست شورای راهبردی توسعه صادرات افزود: زمانی که فقط ۱۰ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی کشور نیاز است چرا باید دولت، ۱۴ میلیارد دلار به این امر اختصاص دهد و چرا دولت سال گذشته ۲۲ میلیارد دلار به این امر اختصاص داد؟

وی اضافه کرد: دولت به جای اختصاص ارز یارانه‌ای و نیمایی برای واردات کالا‌های اساسی، به مردم در خرید کالا‌های اساسی یارانه بدهد.

انصاری گفت: در شرایطی که صادرکننده می‌توانست کالا را ارزان در کشور تولید و سپس صادر کند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، زمینه را برای فرصت طلبان ایجاد کرد تا با برخورداری از رانت به این ارز دست یابند و رقابت ناعادلانه با صادرکنندگان واقعی را شکل دهند.

وی افزود: از زمان اجرایی شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی تا زمانی که دولت توانست فضا را کنترل کند حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز هدر رفت اقدامی که موجب شد واردکنندگان کاذب شکل گیرند.

انصاری گفت: اگر دولت بتواند برای صادرکنندگان شناسنامه دار، بسته‌های تشویقی در نظر بگیرد حتی در شرایط کنونی ارز ورودی به کشور دو برابر خواهد شد.

رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران همچنین در حاشیه نشست شورای راهبردی صادرات غیرنفتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تنها راه دستیابی به اشتغال پایدار در شرایط کنونی ارز تک نرخی است، گفت: سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ صادرکننده ۹۰ درصد صادرات ایران را انجام دادند، اما سیاست‌های محدودیت کننده بانک مرکزی برای بازگشت ارز باعث شده برخی از آن‌ها نتوانند در آینده به همین روال ادامه دهند.

انصاری با بیان اینکه امروز حدود ۳ میلیارد دلار طرح خدمات فنی و مهندسی در عراق در حال انجام است، افزود: بیش از ۴۰ شرکت ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی در عراق فعال هستند، اما به دلیل محدودیت‌های تحریمی و صدور خدمات فنی مهندسی میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در ایران به شدت کاهش یافته، زیرا بسیاری از کشور‌ها به جز عراق ضمانت نامه‌های ایرانی را نمی‌پذیرند، به همین دلیل صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران از سال ۹۵ با بیش از ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۹۷ رسیده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی امروز در بازار عراق و سوریه وجود دارد، اضافه کرد: درصورتی که تسهیل گری انجام شود ایران می‌تواند در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق و سوریه به سهم قابل توجهی دست پیدا کند.

صداوسیما

برچسب ها:

واردات ،ارز ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما