صنایع دستی، زمینه ای برای ایجاد اشتغال

1398/02/10

صنایع دستی، زمینه ای برای ایجاد اشتغال
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته در حوزه صنایع دستی حدود ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد که امید است امسال با برنامه‌هایی که اندیشیده شده اشتغال موجود را ۱۰ درصد افزایش داد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مهرداد رئیسی اظهار کرد: نمد یکی از شاخصه‌های اصلی استان به شمار می‌رود و ظرفیت تولید این محصول در استان ۵۰ تن در سال پیش‌بینی شده است که در سال گذشته میزان تولید حدوداً ۴۰ تن بوده است و امسال پیش‌بینی می‌شود بتوان به ظرفیت تولید ۵۰ تن دست یافت.

وی با اشاره به اینکه گران شدن مواد اولیه در بحث نمد یکی از مشکلات کاهش تولید این محصول بوده است، افزود: یکی از برنامه‌ها برای افزایش رونق تولید محصولات نمدی افزایش کارگاه‌ها به منظور افزایش اشتغال و ظرفیت تولید است.

رئیسی با اشاره به نامگذاری شعار سال، تصریح کرد: امسال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده محوریت فعالیت توجه به بحث روستاها است زیرا بخش اعظمی از فعالیت‌های صنایع دستی در حوزه روستایی است و باید تمرکز لازم بر روستاها صورت گیرد.

وی بیان کرد: روستاهایی که قابلیت تولید صنایع دستی را دارند در برنامه‌های این حوزه گنجانده شده تا آموزش‌های مورد نظر به منظور توانمندسازی روستاییان ارائه و در چرخه تولید قرار گیرند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: از دیگر برنامه‌ها این است که آن دسته از کارگاه‌هایی که تولید آن‌ها در سال‌های گذشته کاهش یا تولید نداشته‌اند، ظرفیت تولیدی آن‌ها مخصوصاً در روستاها افزایش یابد، همچنین تولید صنایع دستی روستایی که نقش مطلوبی در اقتصاد و معیشت خانوار و جلوگیری از مهاجرت به شهرها ایفا می‌کنند را پررنگ‌تر کرد.

وی اضافه کرد: سال گذشته در حوزه صنایع دستی حدود ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد که امید است امسال با برنامه‌هایی که اندیشیده شده اشتغال موجود را ۱۰ درصد افزایش داد.

رئیسی با اشاره به وجود ۱۴ کارگاه تولیدی بزرگ و ۲۵۰ کارگاه کوچک محصولات نمدی در بخش خانگی و انفرادی، تصریح کرد: بایستی بخش عمده فروش محصولات نمدی و همچنین صنایع دستی در داخل کشور باشد که این امر از طریق برگزاری نمایشگاه‌های درون استانی و ملی و یا از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی که منجر به بازاریابی حرفه‌ای در سطح بین‌المللی می‌شود، صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: هنرمندانی که تولیدات مطلوبی در بخش نمدی دارا هستند به منظور بازاریابی و فروش به کشورهای خارجی اعزام می‌شوند تا در سطح بین‌المللی بتوانند بازار فروش خود را مهیا کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: سال گذشته در حوزه محصولات نمدی میزان ارزآوری ۲۰۰ هزار دلار بوده که عمدتاً به کشورهای آمریکا و سوئد صادر شده است، از طرفی میزان صادرات بیش از این رقم بوده زیرا ممکن است صادرات از سایر گمرکات کشور یا به همراه مسافر انجام شود.

وی بیان کرد: در حوزه صنایع دستی میزان ارزآوری حدوداً ۲۰۰ هزار دلار بوده است که این میزان از سوی هنرمندانی بوده که در سطح بین‌المللی صنایع دستی استان را به فروش رسانده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه تحریم‌ها بر روی صادرات صنایع دستی و محصولات نمدی استان تأثیر گذاشته است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی صادرات سال گذشته در بخش محصولات نمدی ۴۰۰ هزار دلار بود که به دلیل تحریم‌ها، این امر محقق نشد، امید است امسال سیاست‌ها و راهکارهایی اتخاذ شود تا بتوان به صادرات مطلوبی در این زمینه دست یافت.

ایسنا

برچسب ها:

صنایع دستی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما