ورنی مغان نشان جغرافیای بین المللی گرفت

1398/02/10

ورنی مغان نشان جغرافیای بین المللی گرفت
دست بافته ورنی منطقه مغان در استان اردبیل موفق به دریافت نشان جغرافیایی بین المللی شد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مراسم اهدای نشان جغرافیای بین المللی به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری و معنوی با حضور مسئولان جهانی مالکیت فکری و معنوی و مدیران ثبت اسناد در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در این باره گفت: اصالت، مرغوبیت، نوآوری و بازاریابی از مهم ترین عوامل انتخاب آثار ورنی و اعطای این نشان بوده است.

ملکه گلمغانی زاده افزود: ورنی مغان الهام گرفته از هویت عشایر ایرانی ساکن در منطقه بوده و در تولید آن از دانش سنتی برای اجرای نقش ها و تزیین طرح و نقش این محصول دست بافته استفاده می شود.

وی با اشاره به این که این نشان به صورت دایمی صادر شده ، تاکید کرد: نشان جغرافیایی یک داشته معنوی است و می تواند نقش عمیقی در توسعه پایدار استان داشته باشد.

وی اضافه کرد: پیش از این گلیم عنبران نمین و جاجیم خلخال نشان ملی در سطح کشور را کسب کرده بودند اما ورنی مغان در سطح بین المللی موفق به کسب این نشان شد.

نشان جغرافیای بین المللی به ورنی مغان به همراه مینای اصفهان، آبگینه تهران، گلیم هرسین، منبت آباده، زیلوی میبد و نازک کاری چوب سنندج به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری و معنوی و با حضور مسؤولان جهانی مالکیت فکری و معنوی و مدیران ثبت اسناد در سازمان میراث فرهنگی کشور اعطا شد.

1.5 سال پیش پرونده ثبت نشانه جغرافیایی بین‌المللی ورنی مغان به زبان انگلیسی و با مستندات کافی شامل تاریخچه محصول، روش‌ها و تکنولوژی تولید، تحلیل و تجزیه رنگ‌ها و نقوش، مواد اولیه، میزان فروش، صادرات، شاغلان، تولید سالانه و مجوزهای صادره تهیه و ارائه شد.

ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی دست بافته سنتی ویژه عشایر منطقه مغان است که بدون مراجعه به نقشه و اغلب توسط دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع دستی مناطقی چون پارس‌ آباد ، بیله ‌سوار، گرمی ، مشگین شهر ، نمین ، عنبران و اهر بافته می‌ شود.

سالانه در استان اردبیل بیش از 10 هزار بافنده قریب به 600 هزار متر مربع ورنی تولید می کنند.

ایرنا

برچسب ها:

صنایع دستی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما