نکات کلیدی برای خرید لوستر

1398/02/12

نکات کلیدی برای خرید لوستر
نور و روشنایی، اتفاقی است که از ابتدای آفرینش انسان مسئله مهم و حیاتی بوده؛ از پرستش خورشید گرفته تا کشف آتش و اختراع برق. امروزه هم نور، تمام لحظه‌های زندگی ما انسان‌ها را در برگرفته و علاوه بر نقش اصلی خود؛ یعنی روشنایی محیط، تبدیل به وسیله‌ای برای زیبایی فضا و دکوراسیون داخلی و خارجی شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، لوستر یکی از اکسسوارهای سنتی دکوراسیون داخلی در فضاهایی همچون اتاق نشیمن، سالن ناهارخوری، تالارهای بزرگ و … که استفاده از آن در این روزگار، بر محوریت زیبایی و روشنایی تاکید زیادی دارد. لوستِر (به زبان فرانسوی: Lustre) (که به نام‌های چلچراغ، آویز یا نورافشان نیز شناخته می‌شود) شاخه‌ای از لامپ‌های تزئینی است که معمولاً به صورت ثابت بر سقف منازل نصب می‌شودند. لوسترها معمولاً با لامپ و منشور کریستالی مزین می‌شوند. بزرگترین لوستر کریستالی جهان، هدیه‌ای از طرف ملکه ویکتوریا بود، که امروزه در کاخ دلمه باغچه در استانبول قرار دارد. این لوستر ۷۵۰ لامپ دارد و وزن آن ۴٫۵ تن است.

در اوایل قرن هجده، نصب لوسترهای پر پیچ و تاب ساخته شده از آلیاژهای مس، برنز و طلا همراه با شمع‌های فراوان در عمارت‌های تجار و بازرگانان به شدت افزایش یافت. در این دوره، نقوش نئوکلاسیک کار شده در شاخه و بدنه لوسترهای فلزی و همچنین چوبی رواج یافت.

ابداع کننده اولین طرح‌های لوستر، ایتالیایی‌ها از سال ۱۵۰۰ میلادی بوده‌اند، فکر استفاده از لوستر به عنوان یک وسیله دکوری و زینتی را به جهان ارائه کردند.

لوسترها در بیش از ۱۲ دسته‌بندی مختلف به بازار عرضه می‌شوند که در این بین می‌توان به لوسترهای بزرگ، لوستر سقفی، لوستر مدرن، لوستر چوبی، لوستر آشپزخانه، لوستر آویز و …اشاره کرد.

امروزه با مجلل و مدرن شدن فضای داخلی و استفاده از وسایل و اکسسوری ها تزئینی انتخاب لوستر زیبا و مناسب برای فضا از اهمیت بسیاری برخوردار است. از لوستر به عنوان منبعی برای تأمین نور و روشنایی فضا و همچنین وسیله‌ای برای تزئین محیط استفاده می‌شود. انتخاب نادرست و اشتباه هم باعث شلوغی و بد جلوه کردن آن می‌شود. بر این اساس در اینجا نکات مؤثر در خرید لوستر ارائه شده است.

۱- فضای مورد استفاده لوستر

از نکات حائز اهمیت در انتخاب لوستر آن است که لوستر را برای چه فضایی در نظر گرفته‌اید. لوسترها برای فضای‌نشیمن و پذیرایی و یا آشپزخانه و… مورد استفاده است.

۲- اندازه لوستر

بزرگی و کوچکی لوستر انتخابی‌تان کاملاً بستگی به فضای مورد نظرتان دارد. در فضاهای بزرگ دست‌تان برای تعیین اندازه لوستر باز است و در عوض برای فضاهای کوچک باید لوسترتان شاخه‌ها و چراغ‌های کمتری داشته باشد؛ چون اگر نور و روشنایی‌تان زیاد باشد، مجبور می‌شوید بعضی از لامپ‌ها را باز یا خاموش کنید که این کار جلوه زشت و نازیبایی به آن می‌بخشد.

۳- سبک لوستر

هنگام انتخاب لوستر سبک دکوراسیونتان را در نظر بگیرید. لوسترهای کوچک و اسپرت که غالباً روشنایی کمتری دارند و در ترکیب‌شان فلز یا چوب به کار رفته مناسب خانه‌های مدرن هستند و در مقابل لوسترهای بزرگ، کلاسیک و پرنور که معمولاً بلوری و کریستالی هستند، هماهنگی بیشتری با دکوراسیون و سبک چیدمان خانه‌های سنتی دارند.

به یاد داشته باشید هماهنگی آباژورها با نوع لوستر هم در زیبایی فضای‌تان خیلی مؤثر است. اگر در فضای پذیرایی‌تان از آباژورهای رومیزی و پایه دار با پارچه‌هایی با طراحی مدرن استفاده کرده‌اید، باید از لوستری مدرن که طراحی زیبا و خاص دارد، کمک بگیرید.

۴- وسعت فضا و مساحت سقف

از آنجایی که هر فضایی میزان مشخصی از نور را نیاز دارد، آویختن لوسترهای با شاخه‌های متعدد و در نتیجه لامپ‌های زیادتر از آن مقدار مورد نیاز نه تنها غیرضروری بلکه مازاد است بنابراین مجبور خواهید بود لامپ برخی از شاخه‌ها را خاموش کنید. در یک معماری معمولی وسعت سقف و کف یک فضا یکسان است ولی از آنجایی که این روزها کاربرد سقف‌های کاذب در حاشیه سقف اصلی بسیار رایج شده است، در واقع مقداری از مساحت اصلی کاسته شده و در نتیجه هنگام خرید لوستر می‌بایست همان میزان باقی مانده را به عنوان اندازه موجود ملاک قرار دهید.

توجه به ارتفاع و بلندای سقف هنگام انتخاب لوستر خیلی مهم است. اگر سقف پذیرایی‌تان بلند است، لوسترهای آویزدار و چند طبقه انتخاب خوبی برای منزل‌تان شماست و اگر سقف کم‌ارتفاعی دارید، پیشنهاد ما به شما تهیه لوستر سقفی است که هم کوتاهی سقف شما کمتر نشان داده شود و هم اینکه مزاحمت برای اهالی خانه ایجاد نکرده و تبدیل به یک مانع نشود و در ضمن زیبایی آن تحت تأثیر فضای کم ارتفاع قرار نگیرد. در این میان کمک گرفتن از دیوارکوبی یک آباژور هماهنگ با لوستر در خانه‌های با سقف کوتاه روش بسیار خوبی برای تنظیم نور فضاست.

۵- نورپردازی ثانویه

اغلب فضاها علاوه بر لوستر دارای منابع نورزای دیگری همچون آباژور، چراغ‌های دیوارکوب و در معماری امروزی هالوژن‌های واقع در سقف‌های کاذب یا اصلی هستند که آنها نیز نقش نورپردازی محیط را برعهده دارند، لذا در چنین شرایطی پیش از هرگونه اقدام برای انتخاب لوستر و احیاناً دیوارکوب‌های آن بقیه منابع نورزای موجود و حتی‌الامکان کاربرد منابع نورزای دیگر را در نظر بگیرید.

هرچه در فضا از منابع نورزای متعددی استفاده شود، هم زیباتر خواهد بود و هم کاربردهای گوناگونی را می‌توان از آن فضا دریافت کرد به شرط آن که انتخابی مناسب و صحیح انجام پذیرد.

۶- رنگ بندی لوستر

رنگ، مدل و سبک لوستر باید هماهنگ با سایر وسایل خانه در نظر گرفته شود. توجه کنید لوستر انتخابی‌تان جدید، به روز و زیبا باشد و در عین حال با چند مدل دکوراسیون همخوانی داشته باشد تا اگر پرده و مبلمانتان را عوض کردید، مجبور به تعویض لوسترتان نشوید.

ایسنا

برچسب ها:

لوستر ،دکوراسیون 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما