تبعات ایجاد وزارت بازرگانی چیست؟

1398/02/11

تبعات ایجاد وزارت بازرگانی چیست؟
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن مخالفت با احیای وزارت بازرگانی گفت: هرزمانی که وزارت بازرگانی در کشور ایجاد و ثبت سفارش کالا و واردات کالا به این وزارتخانه واگذار شده، آمار واردات کالا افزایش و در عوض صادرات به شدت کاهش یافته است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف است، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی را به نفع تولید داخلی نمی دانم.

پاپی زاده افزود: بطور کلی در طول ۸۰ سال گذشته چندین بار بحث تفکیک وزارتخانه بازرگانی یا ادغام این مجموعه در بخش های دیگر مطرح بوده است.

وی همچنین اظهار داشت: دستکم هفت بار تاکنون وزارت بازرگانی از سایر وزارتخانه ها جدا یا در سایر وزارتخانه ها بیشتر صنعت و معدن ادغام شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد که هیچ وقت با قاطعیت نظرات کارشناسی در این زمینه لحاظ نشده است.

وی ضمن اشاره به اینکه هفت سال قبل وزارت بازرگانی دوباره در وزارت صنایع و معادن وقت ادغام شد، افزود: سئوالی که با توجه به این موارد و مسائل در ذهن خطور می کنداینکه بالاخره این ادغام ها چرا صورت گرفته لابد با دلائلی همراه بوده است.

پاپی زاده اظهار داشت: نظرات کارشناسی در بحث ادغام به حدی قوی بوده که نمایندگان مجلس را قانع کندتا برای هفتمین بار این ادغام صورت گیردپس حالابحث تفکیک چرا دوباره مطرح می شود؟

وی گفت: این موارد یکسری تناقضاتی در ذهن ایجاد می کند که به لحاظ ظاهر کار است اما در باطن کار باید به یک جمع بندی اصولی رسید که آیا وزارت بازرگانی باید تشکیل شود یا خیر؟ پاسخ این پرسش را باید در سابقه، نقش و عملکرد وزارت بازرگانی در اقتصاد ایران جستجو کرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم افزود: هرزمانی که وزارت بازرگانی در کشور ایجاد و ثبت سفارش کالا و واردات کالا به این وزارتخانه واگذار شده، آمار واردات کالا بر مدار افزایشی و در عوض صادرات به شدت کاهش یافته است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا رفتار وزارت بازرگانی این گونه است، اظهارداشت: وزارتخانه مزبور تنها خود را موظف به تنظیم بازار اقلام مورد نیاز مردم در حوزه مصرف می داند آنهم نه با توجه به ظرفیت های داخلی کشور بلکه تنظیم بازاری که بدون کار درازمدت و آینده نگری باشد مثل حمایت از تولید.

فارس
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما