بازارچه صنایع دستی بروجرد پلمپ شد

1398/02/15

بازارچه صنایع دستی بروجرد پلمپ شد
بدهی ۱.۴ میلیاردی آموزش‌وپرورش به شهرداری بروجرد و فعالیت بدون مجوز غرفه‌داران موجب شد که بازارچه صنایع دستی شهر بروجرد که در حیاط یک مدرسه ایجاد شده بود، پلمب شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مکان بازارچه صنایع دستی بروجرد چندین سال قبل از سوی آموزش و پرورش بروجرد به فعالان و صنعت کاران هنرهای دستی از جمله ورشو سازی، گلیم بافی، منبت کاری و… واگذار شد تا این قشر هنرمند مجالی برای فعالیت اقتصادی و توسعه بخش صنایع دستی پیدا کنند.

لذا آموزش و پرورش وقت، حیاط مدرسه‌ای را در نزدیکی میدان بهار بروجرد برای احداث بازارچه صنایع دستی ارائه و به غرفه بندی آن اقدام و به فعالان بخش صنایع دستی واگذار کرد.

طی روزهای گذشته خبر پلمب این بازارچه صنایع دستی در فضای مجازی منتشر شد و پیگیری‌ها بیانگر آن است که بدهی به شهرداری بروجرد و فعالیت بدون مجوز غرفه داران منجر به پلمب این بازارچه صنایع دستی شده است.

فعالیت بدون مجوز غرفه داران بازارچه صنایع دستی

حجت اله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اظهار داشت: برخی از فعالان و صنعت کاران بازارچه صنایع دستی بروجرد بدون گرفتن مجوز فعالیت اقدام به کار کرده‌اند که از سوی اتحادیه اصناف شناسایی و غرفه آنها پلمب شده است.

وی افزود: اسامی برخی از افرادی که پروانه و مجوز فعالیت دارند نیز از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت به اتحادیه اصناف ارائه داده شده است که آنها پس از تأیید اتحادیه اصناف می‌توانند فعالیتشان را در این بازارچه ادامه بدهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد تصریح کرد: غرفه دارانی که مجوز فعالیت ندارند باید در اسرع وقت برای گرفتن مجوز اقدام و تا به نتیجه رساندن آن پی گیر باشند.

یارمحمدی ادامه داد: البته مشکلی که وجود دارد دست به دست شدن این غرفه‌ها و انتقال مالکیت از نفر اول به شخص بعدی بوده که هیچکدام هم مجوز قانونی برای فعالیت در این بازارچه را نداشته‌اند.

وی، تاکید کرد: پلمب برخی از غرفه‌هایی که غیر قانونی فعالیت دارند توسط اتحادیه اصناف و به طور موردی انجام شده که مربوط به چند روز گذشته بوده است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد، گویا آموزش و پرورش بروجرد نیز بابت این مکان به شهرداری بروجرد بدهکار بوده و این بازارچه به طور کامل از سوی شهرداری بروجرد پلمب شده است.

همه غرفه داران بازارچه صنایع دستی مستأجر آموزش و پرورش هستند

ایرج قنبری شهردار منطقه ۲ شهرداری بروجرد نیز در تکمیل علت پلمب شدن بازارچه صنایع دستی بروجرد، افزود: متأسفانه مدیر آموزش و پرورش وقت بروجرد حیاط مدرسه‌ای را که در آن زمان در اختیار داشته به منظور ایجاد بازارچه صنایع دستی بدون مجوز شهرداری بروجرد غرفه بندی می‌کند و آن‌را طاق زده به کاسبان و فعالان صنایع دستی واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه تمامی غرفه داران بازارچه صنایع دستی مستأجر آموزش و پرورش بوده و اجاره پرداخت می‌کنند، ادامه داد: اما در طول این مدت آموزش و پرورش بروجرد هیچ‌گونه عوارض و مالیاتی پرداخت نکرده و در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به شهرداری بروجرد بدهکار است.

قنبری خاطر نشان کرد: قبل از عید نیز برای پلمب این بازارچه اقدام کردیم که با اصرار غرفه داران مبنی بر اینکه ایام نوروز است و فعالیتشان مسکوت نماند قبول کردیم که به فعالیتشان به این شرط که آموزش و پرورش مشکل را حل کند ادامه دهند.

به گفته شهردار منطقه ۲ بروجرد، هیچ اقدامی در راستای پرداخت بدهی از سوی آموزش و پرورش بروجرد تا کنون انجام نشده و مجبور شدیم با گرفتن حکم از دادستان بروجرد بازارچه صنایع دستی بروجرد را پلمب کنیم.

قنبری افزود: شهرداری بروجرد برای اینکه بازارچه صنایع دستی تعطیل نشود حتی به غرفه داران پیشنهاد کرد که با گرفتن ۴۰ درصد از حق پرداختی آنها همکاری لازم را داشته باشد اما غرفه داران قبول نکردند.

وی تاکید کرد: متأسفانه غرفه داران نه به گرفتن مجوز قانونی اقدام می‌کنند نه هیچ‌گونه همکاری را با شهرداری انجام می‌دهند.

شهردار منطقه ۲ بروجرد با بیان اینکه شهرداری بروجرد از ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی طلب زیادی دارد، گفت: اگر هر دستگاهی بدهی خود را پرداخت کند شهرداری بروجرد نیز می‌تواند خیلی از مشکلات فعلی را حل کند چرا که پرداخت عوارض از راه‌های درآمد شهرداری است که با پرداخت به موقع آن شهرداری می‌تواند خدمات بهتری را به شهروندان ارائه دهد.

به هر روی، به نظر می‌رسد در سال «تولید ملی» باید حمایت و تسهیل گری بیشتری از سوی مسئولان برای رونق تولید و اشتغال صورت بگیرد اما همچنان شغل‌های موجود نیز به تدریج از دست می‌رود و مسئولان عزمی برای حل مشکلات ندارند.

مهر

برچسب ها:

صنایع دستی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما