صنعت خراسان جنوبی رونق خواهد گرفت

1398/02/15

صنعت خراسان جنوبی رونق خواهد گرفت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: امسال برای 10 طرح بزرگ صنعتی و معدنی در استان یک هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، داوود شهرکی در نشست شورای اداری خراسان جنوبی افزود: پارسال در مجموع 294 میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف پرداخت شد.

وی ادامه داد: اکنون 12 واحد صنعتی بزرگ (بیش از 150 شاغل)، 16 واحد متوسط و 513 واحد کوچک در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه چهارم معادن فعال را در کشور داراست اظهار داشت: همچنین از نظر ذخایر قطعی رتبه هفتم و اشتغال رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از فعالیت 50 هزار بافنده فرش دستباف در استان خبر داد و گفت: سالانه 160 هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید و میانگین صاردات فرش 90 هزار متر مربع در سال است.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری ایجاد شده در حوزه های صنعتی معدنی و تجاری بیان کرد: ابتدای دولت یازدهم 11 هزار و 732 میلیارد ریال سرمایه گذاری در پایان سال قبل به 43 هزار و 348 میلیارد ریال رسید که 61 درصد رشد را نشان می دهد.

شهرکی ادامه داد: همچنین میزان اشتغال ایجاد شده در استان از 63 هزار و 160 نفر در ابتدای دولت یازدهم با 44 درصد افزایش در پایان سال 97 به 91 هزار و 23 نفر رسید.

وی از افزایش 81 درصد ذخایر قطعی معادن خبر داد و یادآور شد: میزان ذخیره قطعی معادن استان ابتدای دولت یازدهم 2 هزار و 42 میلیون تن بود که به پارسال به سه هزار و 700 میلیون تن افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به افزایش 87 درصدی پروانه های بهر برداری معدنی در استان گفت: اکنون برای 56 هزار و 285 هزار خانوار استان کارت مبادلات مرزی صادر شد که نسبت به ابتدای دولت 198 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سهم خروجی کالا از خراسان جنوبی به افغانستان ابتدای سال 96 به میزان 30 درصد بود که اسفندماه گذشته به 21 درصد کاهش یافت و علت آن نیز بخاطر محدودیت های صادراتی از جانب افغانستان بوده است.

شهرکی بیان کرد: در مجموع 474 مورد تسهیلات رونق به مبلغ چهار هزار و 439 میلیارد ریال و 988 مورد تسهیلات مستقیم به مبلغ 2 هزار و 81 میلیارد ریال در استان پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: در راستای توسعه معدن اقدامات متعددی از جمله انجام بیش از 40 درصد عملیات ژئوفیزیک هوایی مصوب و در حال اجرا در کشور بالغ بر وسعت تقریبی 200 هزار کیلومتر خطی در استان در راستای شناسایی ذخایر سطحی و زیرسطحی فلزی و غیرفلزی توسط سازمان های زمین شناسی و ایمیدرو انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از شناسایی ذخایر مهم معدنی از جمله طلا در استان خبر داد و گفت: چند معدن طلا با ذخیره قطعی 20 تن قابل استحصال و کانسنگ مس با ذخیره قطعی یک میلیون تن در استان شناسایی و عملیات اجرایی آن امسال آغاز می شود.

وی افزود: همچنین صدور گواهی کشف پهنه پلایای میانی با ذخیره 1.2 میلیارد متر مکعب شورابه با عیار چهارگرم در لیتر پتاس توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از دیگر اقدامات است.

شهرکی بیان کرد: تاکنون 350 کیلومتر مربع از محدوده های اکتشافی راکد و غیر فعال در سطح استان شامل 262 محدوده و 10 پهنه اکتشافی آزادسازی شده است.

وی در ادامه به توزیع کالاهای اساسی تنظیم بازار در استان اشاره کرد و گفت: پارسال 2 هزار و 123 تن برنج، سه هزار و 421 تن شکر، یکهزار و 331 تن گوشت مرغ منجمد، 439 تن گوشت مرغ گرم، 33 تن گوشت گوسفند لاشه گرم، 765 تن گوشت گوساله منجمد و 59 تن گوشت گوساله سرد در استان توزیع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری نیز تاکنون 884 تن شکر، سه هزارحلقه لاستیک، 46 تن گوشت گوسفند لاشه گرم، 50 تن گوشت گوساله منجمد و 20 تن گوشت گوساله سرد در استان توزیع شده است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی از نظر پروانه بهره برداری معدنی صادر رتبه سوم، گواهی کشف صادره رتبه ششم، پروانه اکتشاف رتبه هفتم، سرمایه گذاری جواز تاسیس صادره رتبه 12، اشتغال رتبه 18 و میل به سرمایه گذاری در صدور جواز تاسیس نسبت به سال قبل رتبه دوم کشور را داراست.

شهرکی به شعار سال با عنوان « رونق تولید» اشاره کرد و گفت: توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، مدیریت بازار و اماندهی لجستیک تجاری تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری از جمله محورهای رونق تولید در وزارت صمت است.

وی به برنامه های عملیاتی سازمان صمت در راستای رونق تولید اشاره کرد و افزود: تمرکز بر تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی و صنایع معدنی استان با اولویت طرح های شاخص و مهم و صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداریصنعتی برای ظرفیت های بالقوه و پتانسیل دار از جمله این برنامه هاست.

شهرکی ادامه داد: همچنین رفع موانع تولید در بخش های صنعت، معدن و تجارت، تامین منابع مالی برای تکمیل و راه اندازی طرح ها از محل تبصره 18 قانون بودجه منابع داخلی بانک ها و یارانه سود کارمزد و سایر اعتبارات و شناسایی و تهیه طرح های صنعتی و معدنی قابل اجرا بر اساس مزیت ها و قابلیت های استان از دیگر برنامه ها است.

ایرنا

برچسب ها:

صنعت ،تسهیلات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما