۸۵ درصد از محصولات برقی موجود در بازار داخلی است

1398/02/17

۸۵ درصد از محصولات برقی موجود در بازار داخلی است
مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی با بیان اینکه برای افزایش سهم محصولات داخلی، باید افزایش تولید داشته باشیم، گفت: حدود ۸۵ درصد از محصولات برقی موجود در بازار و حدود ۹۰ درصد از محصولات گازسوز داخلی است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، عباس هاشمی در خصوص دستاوردهای سال ۹۷ دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی گفت: ارتقا رتبه انرژی در محصولات از اهم برنامه های سال گذشته است. همکاری در بهینه سازی موتور خانه ها، ارتقا رتبه مصرف انرژی بخاری گاز سوز به C و B، تعویض کالای فرسوده لوازم خانگی با محصولات کم مصرف و پر بازده و ارتقا رتبه مصرف انرژی یخچال و فریزر به A++ از جمله برنامه هایی بود که سال گذشته پیگیری شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور بخاری های گاز سوز با رتبه انرژی A تولید می شود، تصریح کرد: در این راستا با دیگر ارگان های مربوطه جلسات مختلفی برگزار شد که در نهایت منجر به انعقاد قراردادی برای جایگزین شدن یک میلیون دستگاه بخاری گازی با رتبه انرژی A به جای بخاری های نفتی و گازسوز با رتبه انرژی F در مدارس شد.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی عنوان کرد: پیشنهاد بازنگری استاندارد بر چسب انرژی در بخاری گاز سوز، هدایت و حمایت واحدهای صنعتی جهت استفاده از فناوری های نوین، همکاری در اجرای طرح تعویض کالاهای فرسوده، معرفی تولیدکنندگان به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در راستای اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موافع تولید و حمایت از تولید پکیج و دیگ چگالش هم برای ارتقای رتبه انرژی در محصولات انجام شد.

هاشمی ادامه داد: برنامه ها برای فرهنگ سازی استفاده از محصولات با رتبه انرژی بالا، از چند سال پیش آغاز شده بود، اما در سال ۹۷ به نتیجه رسید و منجر به انعقاد قرارداد شد.

وی در خصوص افزایش سهم بازار محصولات داخلی تصریح کرد: برای دستیابی به این امر باید افزایش تولید داشته باشیم. برای تامین نیاز بازار، باید از افزایش سهم بازار در محصولات داخلی حمایت کنیم. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد اجناس موجود در بازار خارجی های سطح بالا است که در هر شرایطی متقاضی خواهان این جنس است، اما حدود ۸۵ درصد از سهم بازار داخلی است و محصولات گاز سوز سهمی حدود ۹۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده اند.

رتبه بندی مراکز خدمات پس از فروش

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی از رتبه بندی مراکز خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: با توجه به ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، واردکنندگان به طور حتم باید از شرکت مادر نمایندگی رسمی داشته باشند.

هاشمی ادامه داد: در یک طرح خدمات پس از فروش را ارزیابی کردیم و در نهایت مراکز خدمات پس از فروش رتبه بندی شد. در این زمینه برای اطمینان از عملکرد ارزیاب ها برای کالاهای مصرفی بادوام، دستورالعملی تدوین و ابلاغ شد.

حمایت از توسعه صنعت قطعه سازی

وی حمایت از توسعه صنعت قطعه سازی را مهمترین بحث توسعه پایدار صنعت دانست و تصریح کرد: باید برای توسعه این صنعت انگیزه ایجاد شود. به همین منظور تعرفه ها را متناسب سازی کردیم. واحدهای صنعتی را با همین طرح تشویق کردیم و برای آن ها زمان بندی در نظر گرفتیم.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی با تاکید بر اینکه به شرکت های خارجی داخل ایران درخواست دادیم در تولیدات خود از ساپلایرهای با کیفیت ایرانی استفاده کنند، افزود: در صورتی که این توافق انجام شود، امکان بسیار خوبی برای قطع سازان ایجاد می شود.

هاشمی ادامه داد: سال گذشته موفق به تولید کاتریج شیرآلات، یراق آلات درب، پنجره های UPVC، مبدل های پکیج و پره های فن شدیم. همچنین برای انواع قطعات کدهای آیسیک تعریف، تدوین و به استان ها ابلاغ شد. با این اقدام قطعه سازان برای ساخت هر قطعه می توانند از این طریق پروانه دریافت کنند.

استفاده حداکثری از توان تولیدی در کشور

وی عنوان کرد: قانون حداکثری استفاده از توانمندی های داخل بیشتر در پروژه ها استفاده می شود. نظارت بر اجرای این قانون در پروژه های دستگاه های دولتی یکی از برنامه های این طرح است. یکی از موارد مهمی که در این طرح دنبال کردیم، استفاده از کالاهای داخلی توسط شرکت های خدمات فنی و مهندسی است که در مناقصات بین المللی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی برنده می شوند. این شرکت به عنوان پیمانکار و مجری این مناقصات است و می تواند طبق قرارداد از محصولات داخلی استفاده کند.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی ادامه داد: تکمیل و به روز رسانی فهرست توانمندی های تولیدی و تعامل با وزارتخانه های نفت، نیرو و دیگر دستگاه های دولتی برای استفاده از کالاهای ایرانی از دیگر اقدامات این طرح بود.

تهیه شناسنامه برای لوازم خانگی

هاشمی یکی از مهمترین اقداماتی که در بحث لوازم خانگی اهمیت بسیاری دارد را پیشگیری از قاچاق دانست و گفت: در این خصوص برنامه هایی از قبیل اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ایجاد گمرکات تخصصی لوازم خانگی، تشکیل کارگروه های تخصصی پیشگریی از قاچاق کالاو اجرای ۴ ماده قانون حمایت از مصرف کنندگان انجام شده است.

وی ادامه داد: در اجرای ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده، به دنبال این ماده برای کالاهایی که به فروش می رسد، کد رهگیری ایجاد می شود. با این کد رهگیری کالا از تولید و واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده رهگیری می شود.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی عنوان کرد: ایجاد کارگروه های تخصصی و تهیه شناسنامه کالا و کد رهگیری طلا و لوازم خانگی از اقداماتی بود که در راستای رسیدن به این برنامه ها انجام شد. برای تمام صنایع لوازم خانگی شناسنامه توصیفی تهیه کردیم. در ادامه شناسنامه دار شدن صنایع کد رهگیری تعریف می شود. دیگر کالای بی هویتی در بازار دیده نمی شود.

افزایش صادرات و تنوع بخشی بازارهای هدف

هاشمی در خصوص افزایش صادرات و تنوع بخشی بازارهای هدف تصریح کرد: در این باره هم برنامه های فراوانی طراحی شد که در نهایت به اقداماتی چون احصا موانع صادرات کشورهای همسایه و انعکاس به سازمان توسعه تجارت، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، اعطا و دریافت تعرفه ترجیحی با کشورهای هدف جهت توسعه صادرات، تبادل اطلاعات با رایزن های بازرگانی و صنعتی، تشکیل کارگروه های تخصصی توسعه صادرات غیر نفتی، تسهیل در روند تعیین کیل مصرف در مواد اولیه وارداتی، مذاکره با هیئت های خارجی جهت توسعه همکاری های صنعتی، پیشنهاد اصلاح آیین نامه ورود، صدور و معاملات فلزات گران بها و سنگ های قیمتی و پیشنهاد اصلاح استاندارد اجباری صادرات برای فلزات گران بها منحصر شد.

توانمندسازی واحدهای صنعتی

وی برندسازی و ترغیب واحدهای تولیدی به سرمایه گذاری مشترک یا تولید تحت لیسانس را از مهمترین برنامه ها برای توانمندسازی واحدهای صنعتی عنوان کرد و افزود: حمایت از همکاری های مشترک واحدهای تولیدی با شرکت های مطرح خارجی، حمایت از تولیدات تحت لیسانس و انتقال تدریجی تکنولوژی، تعیین ظرفیت های اقتصادی و ابلاغ به سازمان های استانی، تشویق واحدها به تجمیع و ادغام، همکاری در تدوین استانداردهای ملی، همکاری با تشکل های صنعتی در جهت نظارت بر استاندارد کالاهای تولیدی و وارداتی انجام شد.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی عنوان کرد: کاهش مصرف گازهای مخرب محیط زیست و ارتقا بهره وری آب هم از برنامه هایی بود که در سال گذشته جهت ارتقا استانداردهای محیط زیستی جهت توسعه پایدار انجام شد.

ایرنا

برچسب ها:

لوازم خانگی ،تولید ،صنعت 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما