ایران سومین تولیدکننده صنایع‌دستی متنوع

1398/02/22

ایران سومین تولیدکننده صنایع‌دستی متنوع
ایران با دارا بودن بیش از ۲۹۵ رشته فعال صنایع دستی سومین کشور تولید کننده از لحاظ تنوع صنایع دستی در دنیا است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، پویا محمودیان افزود: صنایع دستی یکی از محصولات مشخص در سبد صادرات غیر نفتی است و نقش مهمی در اشتغال زایی،​کارافرینی برای جوانان و ارز آوری برای کشور دارد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی سفیر فرهنگی ایران و ترویج کننده فرهنگ و هنر کشور است افزود: در سالی های اخیر شاهد توجه ویژه جوانان و اقشار مختلف جامعه به صنایع دستی هستیم که باعث استقبال و رونق بیشتر این هنر صنعت در بخش های داخلی و خارجی شده است.

محمودیان تصریح کرد: انواع بافته های داری، زیراندازها، گلیم و گبه نیز رشته هایی در صنایع دستی هستند که نقش مهمی در صادرات و فروش داخلی ایفاء می کنند.

وی افزود: کاشی و سرامیک، محصولات چوبی شامل: منبت، معرق و خاتم، ​محصولات فلزی شامل: قلم زنی، مس، زیورآلات سنتی، رودوزی های سنتی، محصولات چرمی، پوشاک سنتی، شیشه ایرانی و انواع رشته هایی که در بخش فروش داخلی و صادرات از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در بانک اطلاعاتی این معاونت، اطلاعات بیش از 440 هزار هنرمند و صنعتگر کشورمان ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ثبت شده در بانک اطلاعاتی؛ 53 هزار و 318 نفر در عرصه رودوزی های سنتی، 8 هزار و 75 نفر در زمینه قلم زنی، 8 هزار و 346 نفر در بخش زیور آلات سنتی، 3 هزار و 655 نفر در بخش مشبک چوب و 17 هزار و 360 نفر در زمینه معرق و 17 هزار و 504 نفر در بخش کاشی و سرامیک فعالیت می کنند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: این آمارِ ثبت شده است در حالی که بیش از 2 میلیون نفر در 31 استان کشور در بخش صنایع دستی فعالیت می کنند.

صداوسیما

برچسب ها:

صنایع دستی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما