قطعه سازی؛ حلقه مفقوده صنعت لوازم خانگی

1398/02/22

قطعه سازی؛ حلقه مفقوده صنعت لوازم خانگی
این روزها حال صنعت کشور خوب نیست چراکه بخش تولید به دلیل تحریم ها و البته بی تدبیری برخی از مدیران حوزه صنعت، دچار مشکلات عدیده شده است. وابستگی بیش از حد تولید به مواد اولیه وارداتی و قطعات باعث شده تا پاشنه آشیل ایران، به نقطه ضعف خوبی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور مبدل شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، صنعت لوازم خانگی یکی از همان صنایع مهم است که در حال حاضر به دلیل همان وابستگی بیش از حد تولید به مواد اولیه وارداتی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند. محدودیت های به وجود آمده، تولیدکنندگان داخلی را در تامین قطعات دچار مشکل کرده و خلاصه این مشکلات به افزایش بی سابقه قیمت لوازم خانگی در بازار منجر شده است.

در حال حاضر بازار لوازم خانگی ایران با پدیده ای به نام ازدحام برند مواجه است که همین موضوع باعث شده تا از صنعت قطعه سازی در بحث لوازم خانگی غافل شویم. بنا بر اطلاعات به دست آمده هم اکنون بیش از ۲۵۰ برند لوازم خانگی در کشور در حال فعالیت هستند که دقیقا مشخص نیست با چه کیفیتی محصول را تولید و راهی بازار می کنند. البته این تولیدات به سه دسته اساسی تقسیم می شوند : تولید در کارخانه، تولید OEM وتولیدات زیر پله ای که هر یک از این نوع تولیدات در جای خود قابل بحث است.

البته عدم تولید قطعات لوازم خانگی در کشور به چند عامل مهم بستگی دارد. اول آنکه برخی از قطعات به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تولید نمی شوند چراکه تولید اینگونه از قطعات نیازمند تولید انبوه است. لازم به ذکر است که این موضوع سوای مبحث نبود تکنولوژی تولید برخی از قطعات مانند پنل تلویزیون است. موضوع بعدی عدم سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوص در بخش تولیدات قطعات است، مبحث مهمی که اگر در تمامی صنایع کشور نگاه ویژه تری به آن می شد هم اکنون با هر تحریمی شاهد تزلل در بخش تولید کشور نبودیم.

در همین رابطه حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندان لوازم خانگی کشور می گوید : صنعت لوازم خانگی ایران نیازمند یک انقلاب در بخش قطعه سازی است. تحریم ها فرصت خوبی هستند تا بخش قطعه سازی در صنعت لوازم خانگی ایران به شکل جدی تری دنبال شود تا از وابستگی بیش از حد خود در این زمینه خارج شویم.

وی گفت : بنده معتقدم سیاست های دولت باید به گونه ای باشد که شرکت های کوچکتر رو به سمت قطعه سازی سوق داده شوند و شرکت های بزرگتر نیز با بهبود وضعیت برند، تولیدات را به صورت OEM انجام دهند. در این فرایند دیگر ما یک تولیدکننده وابسته نخواهیم بود.

متاسفانه صنعت قطعه سازی در صنعت لوازم خانگی ایران فاصله بسیار زیادی با کشورهای توسعه یافته در این زمینه دارد. عدم آگاهی و درک این مهم توسط برخی از مدیران صنعتی کشور باعث شده تا هم اکنون این مشکل نه تنها گریبانگیر صنعت لوازم خانگی بلکه بسیاری از بخش های صنعتی کشور نیز درگیر خود کند.

رضا رحمانی؛ وزیر صنعت معدن و تجارت روز گذشته در همین رابطه گفت : « شناسایی قطعه سازان توانمند برای توسعه ساخت داخل باید ادامه یابد. ضروری است در این هدفگذاری، قطعه سازان جذب و در شرایطی که توان ساخت داخل داشته باشند به جد از آن ها حمایت شود.»

رویکرد وزارت صنعت حمایت از تولید داخل است و در بسیاری از گزارشات خود نگاه ویژه ای را برای صنعت لوازم خانگی کشور متصور شده اند. حمایت همه جانبه وزیر صنعت از صنعت قطعه سازی می تواند میزان وابستگی تولید به قطعات وارداتی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد به شرطی که نظارت کامل بر روند تولید با کیفیت و منطبق با تکنولوژی های روز دنیا صورت گیرد.

میهن صنعت