دریافت ارز و هزینه کرد آن ردیابی می شود

1398/02/23

وزیر صنعت:
دریافت ارز و هزینه کرد آن ردیابی می شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دریافت ارز و هزینه‌کرد آن کاملا ردیابی و محدودیت‌های آن رعایت می‌شود، هرگونه تخلف به محاکم قضایی معرفی می‌شود و هیچ مماشاتی با این مسائل نداریم، به هیچ کس رانت نداده و نخواهیم داد و تا روزی که هستیم اجازه رانت‌خواری نمی‌دهیم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تشکر از اظهارات صریح اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی، اظهار داشت: امسال رونق تولید را با یک مدیریت جهادی در دستور کار وزارتخانه قرار دادیم و باوجود تمام مشکلات و مانع‌سازی دشمنان، گشایش‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: تامین مواد اولیه و تامین نقدینگی برنامه‌ریزی شده و به طور مستمر پیگیر آن هستیم، همین امروز با بانک مرکزی نیز جلسه داریم، از آنجایی که دشمن مسیر تعاملات ارزی را بسته اما وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکار دارد و از ابزارهای خود استفاده می‌کند.

قطعا در مقابل هر نوع رانت خواری می ایستیم و با هیچ کس تعارف نداریم

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: هر کدام از نمایندگان در هر قسمت از این وزارتخانه مافیا یا رانت خواری سراغ دارند، صریح اعلام و معرفی کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: قطعا در مقابل هر نوع رانت‌خواری و فساد می ایستیم و با هیچ احدی تعارف نداریم. بنده نه فامیل دارم، نه باند دارم، نه مافیا دارم.

وی با بیان این که واردات در سال 97 منفی 23 بوده است، گفت: در کالاهای مصرفی منفی 30 بوده و مواد اولیه منفی 16 است، این آمار نشان می‌دهد که جهت‌گیری وزارت صمت درست بوده است.

وی توضیح داد: در سال‌‎های پیش‌تر واردات کالا را ممنوع کردیم زیرا تولید داخلی داشتیم، امسال نیز فهرست کالاهای تولید داخل را اعلام کرده و واردات آنها ممنوع شد.

نباید تحت تاثیر فضای روانی که دشمن ایجاد کرده قرار گیریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اعلام می‌کنیم هر کسی، هر کالا و قطعه‌ای را می‌تواند در داخل تولید کند، حمایت و استقبال می‌کنیم، تولید داخل اولویت اصلی وزارت صمت است.

رحمانی ادامه داد: بنده با روحیه جهادی و بسیجی کار می کنم و با قدرت در خط مقدم جبهه تلاش می‌کنم، همه باید توجه داشته باشیم که تحت تاثیر فضای روانی که دشمن مدیریت می‌کند، قرار نگیریم.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت و معدن تولید خودروی داخلی را راه اندازی کرده و به زودی بازار را مدیریت می کنیم، قطعه سازان شروع به ساخت کرده اند، در مورد قیمت ها همین هفته جلسه گذاشتیم.

وزیر صنعت گفت: امروز بعدازظهر هم جلسه داریم و قطعاً نظارت قوی و گسترده خواهد شد و در این زمینه از همه ظرفیت‌ها استفاده می کنیم.

رحمانی یادآور شد: قدرت گسترده بسیج و بسیج اصناف به کمک وزارت صمت آمده است، البته اخطار مربوط به کارشکنی دشمن و خرید محصولات کشاورزی با مدیریت خارجی درست است و قطعا از این موضوع جلوگیری و کنترل خواهد شد.

میزان صادرات مثبت می‌شود

وی ادامه داد: در حوزه ارز، ما مصرف کننده ارز هستیم و باید نیاز ارزی بخش تولید تامین شود، در این زمینه مجلس هم به ما خیلی کمک کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در مورد صادرات، در سال 97 صادرات ما منفی 5 بوده به ویژه در نیمه دوم سال گذشته ما راهکارهایی پیدا کردیم که بتوانیم در همین شرایط تحریمی صادرات را مثبت کرده و ترازمان را مثبت خواهیم کرد.

رحمانی اظهار داشت: همسایگان را در اولویت اول صادرات تجاری قرار دادیم و با مقامات کشورهای همسایه مذاکره کردیم. خط قرمز ما در صادرات حفظ و تامین کالاهای اساسی و مصرفی مردم است و در این زمینه کوتاه نمی آییم. مردم مطمئن باشند کالاهای مصرفی و اساسی آنها را تامین می کنیم.

وزیر صنعت و معدن افزود: ما در وزارتخانه قرارگاه تولید تشکیل دادیم، در این قرارگاه سیاستگذاری می کنیم، سازمان حمایت هم به صحنه آمده و قطعاً آینده بهتری خواهیم داشت.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هم در تشریح نشست امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در ابتدای این جلسه اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی اظهارات خود را مطرح کردند.

وی گفت: توجه جدی به شهرک‌های صنعتی و جلوگیری از تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه‌‎ها، توجه جدی به تامین مواد اولیه و مدارای بانک‌ها با واحدهای صنعتی از جمله موضوعات مورد نظر نمایندگان بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دلایل معضل خودرو، نقش دلالان و فساد حاکم بر بازار خودرو و مافیای خورو، لجام گسیختگی بازار و نوسانات قیمت و گرانی‌های پی‌درپی حاکم بر بازار و تفاوت قیمت‌ها و ضرورت تامین کالاهای اساسی و نظارت کامل به تولیدات داخلی نیز از مسائل مطرح شده در این جلسه توسط نمایندگان بود.

علت ارائه کالاها با ارز آزاد علی‌رغم ارائه ارزهای دولتی و نیمایی چیست؟

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: ضرورت اساسی در مقابله و مبارزه با قاچاق و از بین‌بردن مسیرهای قاچاق کالا به ویژه تولیدات داخلی، پرسش‌هایی در مورد علت ارائه کالاها با ارز آزاد باوجود ارائه ارزهای دولتی و نیمایی، ضرورت مقابله با رانت خواری ها و مفاسد در صادرات و واردات، رانت خواری باعث می شود که مردم از خدمات محروم شوند نیز از سوی نمایندگان مطرح شد.

وی افزود: اهمیت بحث تفکیک وزارتخانه و بسته شدن پرونده این موضوع و جلوگیری از بی ثباتی در دستگاه‌ها، چرایی عدم ثبات ارز نیز از سوی نمایندگان مطرح شد زیرا معتقد بودند اگر ارز باثبات نشود، سایر بازارها نیز دچار نوسان می‌شوند.

حرکت به سوی بازرگانی و تجارت به جای تولید خیلی خطرناک است

نقوی حسینی با بیان این که نمایندگان اعتقاد داشتند که رویکرد مدیریت کشور باید تغییر کند و بخش خصوصی باید وارد عرصه شود همچنین نظام بانکی باید پای کار باشد، ادامه داد: نمایندگان مطرح کردند که جهت‌گیری و ریل‌گذاری حرکت به سوی بازرگانی و تجارت به جای تولید خیلی خطرناک است و باید جلوی آن را گرفت.

ایرنا

برچسب ها:

ارز ،رانت ،تولید ،واردات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما