صدور جریمه برای هزار پرونده قاچاق کالا

1398/02/24

معاون حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا خبر داد؛
صدور جریمه برای هزار پرونده قاچاق کالا
معاون حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز ممنوعیت هزار و ۳۳۹ قلم کالا را فرصتی برای حمایت از تولید داخل دانست و افزود: تا امروز هزار پرونده با ارزش ۵۰۰میلیون تومان تشکیل و جریمه های میلیاردی نیز صادر شده است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، پورکاظم بیان داشت: در حال حاضر شاهد سیر نزولی واردات درمورد کلیه کالاهای گروه ۱۷ گانه از جمله پوشاک، منسوجات، لوازم خانگی، قطعات خودرو و کالاهای سلامت محور هستیم.

وی با بیان اینکه ممنوعیت هزار و ۳۳۹ قلم کالا از سال گذشته فرصتی را برای حمایت از تولید داخل ایجاد کرد، افزود: افزایش قیمت کالاهای قاچاق و وارداتی در این حوزه زمینه را برای تولید داخل فراهم کرد و در کنار آن، به دلیل مبارزه سیستمی و تأمین ارز شاهد کاهش چشمگیر قاچاق در کالاهای ورودی هستیم.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: کاهش قاچاق از ۲۴ میلیار دلار به ۱۱ میلیارد دلار نشان دهنده عزم جدی برای مقابله با قاچاق و اقدامات انجام شده در این راستاست.

این مقام مسئول ادامه داد: تبلور اقدامات پیشگیرانه از قاچاق، بحث سامانه ها و شفاف سازی فرآیندهای تجارت است. در قانون سال ۹۲ سامانه ها به طور جدی دیده شده، همه سامانه های ماده ۵ و ۶ قانون سال ۹۲ شروع به کار کرده اند و بیش از ۹۰ درصد این سامانه ها تا نیمه اول امسال به هم لینک خواهندشد. از این طریق بازمهندسی و بازنگری در روش های مقابله با قاچاق کالا و ارز بر اساس فناوری های نوین و روزآمد انجام خواهد شد.

پورکاظم با اظهار اینکه مبارزه با قاچاق از سال ۱۳۱۲ وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد افزود: قاچاق زاییده سیاست ها، تصمیمات و وضعیتی است که به اقتصاد کشور مستولی می شود.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: این معاونت سال گذشته یک طرح پایلوت را برای مبارزه با برندهای محرز قاچاق در تهران انجام داد که به گفته خود تولیدکنندگان موجب افزایش ۲۵ درصدی سفارشات شد.

این مقام مسئول برخورد جدی با باندهای کلان و سازمان یافته را هدف اساسی ستاد برای مقابله با قاچاق معرفی کرد وگفت: ما بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سامانه ها و فراهم شدن زیرساختها، به دنبال ریشه و نقاط اتصال سازمان یافته قاچاق هستیم.

پورکاظم با اشاره به افزایش حجم پرونده های سازمان یافته و کلان در حوزه قاچاق کالا و ارز نسبت به سال ۹۶ و ۹۷ گفت: هزار پرونده با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون تومان تشکیل و جریمه های میلیاردی نیز صادر شده است.

وی با اظهار اینکه قاچاقِ خروجی، زاییده تفاوت قیمت ها در آن سوی مرزهاست افزود: با وجود افزایش قیمت در کالاهای ایرانی اما هنوز صادرات اغلب مایحتاج مردم به مرزهای خارجی به صرفه است. تبلور قاچاق خروجی تا به الان در حوزه سوخت بوده که با تلاش مجموعه نیروهای مسلح مرزبانی، دریابانی و سپاه پاسداران در دریا طی سه ماهه گذشته کاهش چشمگیری یافت و قاچاق دام نیز با تدابیر و ضوابط شدید برای حمل و نقل کنترل شد.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ابراز داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ایجاد سازوکارهای هوشمند مسلط بر قاچاق ورودی و خروجی است، تمام استان ها و دستگاه ها توجیه هستند و وضعیت مناسبی برای کنترل قاچاق داریم.

رادیو گفتگو
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما