نمایش قالی‌های کردستان در کاخ گلستان

1398/02/30

نمایش قالی‌های کردستان در کاخ گلستان
قالی‌های کردستان به عنوان یکی از معروف‌ترین قالی‌های ایرانی، در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش در می‌آیند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، قالی‌های کردستان به عنوان یکی از معروف‌ترین قالی‌های ایرانی، با نقوش بیش از هزار سال از امروز (یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت) در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش در می‌آید.

مسعود نصرتی - مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان - در این باره گفت: در نمایشگاه فرش و گلیم کردستان ۱۴ قطعه فرش و گلیم فرش استان کردستان (سنندج، بیجار) به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: قالی‌بافی کردستان پیوند عمیقی با زندگی کُرد‌ها دارد. زمخت و خشن بودن بافته‌ها، به دلیل به کار بردن پشم خشن کردی است. همچنین طرح‌ها با زوایای شکسته یادآور مسیر‌های صعب‌العبور منطقه کوهستانی پر پیچ و خم کردستان بوده که در این مسیر‌ها زندگی یا کوچ می‌کردند.

او با بیان این‌که قالی کردستان به عنوان یکی از معروف‌ترین قالی‌های ایرانی به سه سبک «سنه»، «بیجار، گروس» و «عشایری» بافته شده است، ادامه داد: در فرش‌ها اشکال و وجوه نمادین به تصویر کشیده شده، اشکالی که گویای واقعیات ادوار متمادی و کسب مهارت در هنر قالی‌بافی هستند. بیشتر نقوش، ریشه در باور‌های اقوام کُرد دارد و ارتباط عمیقی با کار، ازدواج، کار‌های روزمره، دعا و مرگ آن‌ها دارد.

وی به نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه پرداخت و گفت: مراکز شمالی استان کردستان، دارای سوابق طولانی‌تری در قالی‌بافی هستند که مضمون برخی از نقوش آن‌ها شامل (نقوش باغی و گلستان) است و حتی تاریخی بیش از هزار سال را برای آن رقم می‌زند.

گفتنی است نمایشگاه فرش و گلیم کردستان امروز ساعت ۱۴ در چادرخانه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افتتاح شد و علاقه‌مندان به هنر فرش‌بافی می‌توانند تا چهارم خرداد از ساعت ۹ تا ۱۷ از این نمایشگاه بازدید کنند.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

فرش ،قالی ،تابلوفرش ،نمایشگاه