ناکارآمدی تحریم در برابر صنایع دستی

1398/03/07

ناکارآمدی تحریم در برابر صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از ویژگی‌های صنایع دستی می‌توان به بومی‌ بودن مواد اولیه و دانش اشاره کنیم و از همه مهتر اینکه تحریم‌ها تاثیری در تولید صنایع دستی ندارد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، ابوالفضل مکرمی‌فر، در سومین جلسه‌ شورای اداری استان در محل استانداری ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: نظر به شعار مقام معظم رهبری در سال 97 یعنی اقتصاد مقاومتی و در سال 98 به عنوان رونق تولید و همچنین تبیین سیاست اقتصاد مقاومتی توسط استاندار در تمامی شهرستان‌ها، احیای صنایع دستی در استان دقیقا تحقق کامل این شعارها و سیاست مثلث اقتصادی است.

وی افزود: صنایع دستی در واقع گونه‌ای صنایع است که با کمترین سرمایه‌گذاری و ایجاد آلودگی، می‌تواند سهمی بزرگی را در اشتغال و تولید داشته باشند همچنین یکی از راهکارهای مهمی است که از مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی بیان کرد: توجه به این صنعت راه‌گشای حل مشکلات بیکاری، کاهش آلودگی زیست‌محیطی و کاهش مهاجرت روستائیان را در پی دارد. از ویژگی‌های صنایع دستی می‌توان به بومی‌بودن مواد اولیه و دانش اشاره کنیم و از همه مهتر اینکه تحریم‌ها تاثیری در تولید صنایع دستی ندارد. ارزش افزوده این صنعت در هیچ یک از صنایع دیگر وجود ندارد. همچنین ارزآوری این حوزه تضمین‌شده است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: تولید صنایع دستی محدود به مکان خاصی نیست بلکه در یک چادر عشایری نیز می‌توان اقدام به تولید آن کرد و نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد بنابراین یک رشته فراگیر است و محدودیت سنی ندارد و به نوعی دانش سینه به سینه است. ایران در زمینه برخورداری از آثار تاریخی دارای رتبه 10، آثار طبیعی رتبه پنجم ولی در صنایع دستی رتبه‌ای ندارد و هم‌ردیف هند و چین در جهان است؛ یعنی از 460 رشته صنایع دستی در دنیا 295 رشته متعلق به کشور ایران است.

وی اضافه کرد: از نظر صادرات صنایع دستی رتبه سوم را در جهان دارا هستیم. ایران رتبه اول را در ثبت شهرها و روستاها دارد. در استان خراسان، صادرات رسمی و چمدانی ما در پایان سال 97، حدود 65 میلیون دلار ارزآوری داشته است و صادرات صناعی دستی در کشور 500 میلیون دلار ارزآوری داشته است. رتبه استان در کشور از نظر صادرات صنایع دستی، سوم است یعنی حدود یک پنجم ارز وارداتی به استان خراسان رضوی اختصاص دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: در دوماه اول سال جاری 950 هزار دلار صادرات صنایع دستی وجود داشته و سهم اشتغال استان هزار و 474 نفر است. هشت هزار و 634 هنرمند صنایع دستی وجود دارد که چهار هزار و 396 هزار نفر مرد و چهار هزار و 238 نفز آن خانم هستند و در حال حاضر دو هزار و 60 نفر هنرمند بیمه‌شده وجود دارد و پیش‌بینی ما در سال 98 حدود دو هزار و 132 نفر را داریم.

مکرمی‌فر عنوان کرد: در سال گذشته 14 میلیارد تسهیلات اختصاص یافته بود که بخش عمده آن به صنایع دستی اختصاص یافت و حدود 600 طرح در سامانه کارا وجود دارد که اگر این سامانه با تسهیلات کم راه‌اندازی شود، این طرح‌ها وارد چرخه خواهند شد. یکی از روستاها ثبت ملی شده است. مشهد در سال 95به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها شناخته شده است که ساختمان گوهرسنگ‌ها در ماه آینده کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی ادامه داد: تولید ابریشم در روستای بایگ تربت‌حیدریه حدود یک میلیون و 953 هزار تن است که 70 درصد ابریشم کشور را تامین می‌کند و در تولید سنگ قیمتی 50 هزار و 374 کیلوگرم و در واقع 85 درصد از سنگ‌های قیمتی کشور را تامین می‌کنیم. امیدواریم تسهیلاتی که امسال در اختیار ما قرار می‌گیرد، بیشتر از سال گذشته باشد. در سال گذشته 670 نفر اشتغال دائم ایجاد شده است و امیدواریم با سیاستی که استاندار در پیش‌گرفته‌اند معین‌های اقتصادی را به سمت توجه به صنایع دستی هدایت کنیم.

ایسنا

برچسب ها:

صنایع دستی ،تحریم ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما