مونتاژ، گام نخست در رسیدن به خودکفایی و رونق تولید

1398/03/09

مونتاژ، گام نخست در رسیدن به خودکفایی و رونق تولید
گام‌های نخست رونق تولید و خودکفایی با مونتاژ برخی کالاها در بانه آغاز شده و سرمایه گذارانی که سال های قبل در زمینه واردات کالا فعالیت می‌کردند اکنون سرمایه‌های خود به حوزه تولید و اشتغال با ایجاد واحدهای تولیدی مونتاژ منتقل کرده اند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، با بسته شدن مرزهای غیر رسمی بازار تجاری بانه موجب شد سرمایه گذاران این شهر با ایجاد واحدهای تولیدی راه تولید و اشتغال را برای ساماندهی سرمایه‌های سرگردان خود انتخاب و از ظرفیت‌های موجود در زمینه تولید و اشتغال بهره گیری کنند.

بازارچه مرزی سیرانبند، منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان مرزی بانه هستند که زمینه را برای ایجاد واحدهای تولیدی یا مونتاژ کالا فراهم کرده اند.

مونتاژ کلید رونق اقتصادی

یکی از تولیدکنندگان لامپ‌های کم مصرف گفت: مونتاژ پایه اصلی رونق اقتصادی و تولید است بسیاری از کشورهای که اکنون به تولیدکنندگان بزرگ جهان تبدیل شده اند با مونتاژ فعالیت اقتصادی خود را شروع کردند.

علی رحمانی، مونتاژ را گام نخست در رونق تولید دانست و اظهار داشت: هر تولید کننده برای حفظ سرمایه‌های خود، جذب مشتری، ایجاد تولید و اشتغال بیشتر تلاش دارد و برای پیشرفت در کار خود راه‌های مختلفی را می‌پیماید و تکنولوژی‌های پیشرفته را وارد کار می کند.

وی به مشکلات تولید کنندگان در بانه اشاره کرد و افزود: برخی قوانین دست و پاگیر سد راه تولیدکنندگان شده برای واردات مواد اولیه مجوزهای زیادی نیاز داریم همچنین در هنگام اخذ مجوزها با مشکلات و موانعی مواجه می‌شویم که سرمایه گذار را از ادامه کار باز می‌دارند.

رحمانی اضافه کرد: همکاری و هماهنگی مسئولین می‌تواند بسیاری از مشکلات و موانع سد راه تولید کنندگان را بردارد و تولید کنندگان نیز برای جوانان جویای کار اشتغال ایجاد کنند.

این تولید کننده لامپ‌های کم مصرف، نیروی انسانی و سرمایه را مهمترین ظرفیت در تولید دانست و یادآور شد: در بانه ظرفیت‌های زیادی برای رونق بخش صنعت و مونتاژ کالا وجود دارد و می‌توانیم با تولید مناسب، بانه را به یک شهر تجاری و صنعتی تبدیل کنیم.

رونق تولید به جای تجارت غیر رسمی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بانه نیز گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته این شهرستان به لحاظ تجارت از شهرهای اول کشور بود اما قانونی برای نظارت وجود نداشت و میزان صادرات و واردات کالا نیز مشخص نبود.

احمد رحمانی با بیان اینکه تجارت غیر رسمی به اقتصادی داخلی ضربه وارد می‌کند، افزود: دولت برای نظارت بر صادرات و واردات تجارت از مرزهای غیر رسمی را ممنوع کرد و سرمایه گذاران هم با بسته شدن مرزهای غیر رسمی، سرمایه‌های خود را به بخش تولید سوق دادند.

وی شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی را مکانی مناسب برای ساماندهی سرمایه‌های سرگردان معرفی و اضافه کرد: تاکنون در بانه ۱۱۴ پروانه تاسیس واحدهای تولیدی صادر شده که ۱۰ واحد به صورت آزمایشی در حال فعالیت هستند که درخواست ۶۰ پروانه تاسیس مربوط به منطقه ویژه اقتصادی است.

رحمانی ادامه داد: برای تاسیس واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی ۵۹ قطعه زمین درخواست و تاکنون سه قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده است البته متراژ زمین‌ها بستگی به وسعت و نیاز طرح‌های توجیهی دارد.

وی با بیان اینکه توسعه صنایع مونتاژ نخستین اقدام برای رونق تولید و تجارت است، گفت: طرح‌های اجرا شده شامل لوازم خانگی، تولید لوازم خانگی پلاستیکی، تولید دستمال کاغذی، کاتون سازی و پنبه الکلی است که بیشتر مونتاژی است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت بانه یادآور شد: تاکنون ۳۵ طرح در این شهرستان اجرا شده و ۲۲ کارگاه تولیدی نیز فعال شده اند.

وی با بیان اینکه در آینده بانه به عنوان قطب تولید لامپ کم مصرف در کشور معرفی می‌شود، اظهار داشت: امسال نیز ۲ طرح تولید لامپ‌های کم مصرف به بهره برداری می‌رسد که برای یک هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کنند.

رحمانی تاکید کرد: اقدامات اساسی برای بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه انجام شده که با توجه به برنامه ریزی ها در تیر ماه فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی به مساحت ۳۵ هکتار به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تولید در منطقه ویژه اقتصادی صادرات محور است و وجود بازارچه مرزی سیرانبند در این مسیر به روند تولید و تجارت سرعت بیشتری می‌دهد، گفت: زمین‌های منطقه ویژه با اقساط ۶۰ ماهه به متقاضیان واگذار می‌شود و قیمت تقریبی هر متر مربع زمین یک میلیون ریال است و سرمایه گذارانی که در سال اول طرح اجرایی را به مرحله تولید برسانند از ۲۰ تا ۷۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند.

مونتاژ پیشرو در پیشرفت صنعتی

سرپرست فرمانداری بانه نیز با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: در سال های اخیر بانه با همت سرمایه گذاران بومی ملقب به نگین تجاری غرب کشور شده است.

محمد امین زاده منطقه ویژه اقتصادی، شهرک‌های صنعتی و بازارچه مرزی سیرانبند را مهمترین ظرفیت‌های بانه برای رونق تولید اعلام کرد و افزود: در ۲ سال اخیر سرمایه گذاران بانه‌ای سرمایه گذاری در بخش تولید را انتخاب کرده و در این زمینه هم با توجه به تجربه‌ای که دارند، موفق شده اند.

وی اظهار داشت: تیر امسال فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه به بهره برداری می‌رسد و زمینه را برای سرمایه گذارانی که متقاضی سرمایه گذاری در این منطقه هستند، فراهم می‌کند.

امین زاده یکی از اهداف دولت را تبدیل بانه به عنوان قطب تولید لامپ‌های کم مصرف دانست و یادآور شد: تاکنون یک واحد تولید لامپ‌های کم مصرف با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر در این منطقه فعالیت می‌کند و ۲ واحد دیگر نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: بسیاری از سرمایه گذارانی که در دیگر شهرهای کشور در زمینه تولید لامپ‌های کم مصرف سرمایه گذاری کرده اند، بانه‌ای هستند و تجربه این سرمایه گذاران دولت را به اهدافش می‌رساند.

سرپرست فرمانداری بانه گفت: هم اکنون در شهرستان بانه ظرفیت تولید به صورت مستقیم وجود دارد اما برای پیشرفت در زمینه تولید سرمایه گذاران فعالیت خود را با مونتاژ شروع می‌کنند.

وی اظهار داشت: هم اکنون تعدادی از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی متقاضی هستند و زمین نیز به آنها واگذار شده و یکی از سرمایه گذاران مجوز تولید ۸۰ قلم لوازم خانگی به صورت مونتاژ را نیز دریافت کرده است.

مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه سال ۸۹ در دولت دهم تصویب شد و عملیات اجرایی آن در سال ۹۶ با اعتبار ۳۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان تامین شد تا در سه فاز اجرایی شود.

منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۱۵ کیلومتری غرب بانه و پنج کیلومتری مرز سیرانبند در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع شده و شرکت شهرک‌های صنعتی مسئولیت عملیات اجرایی این منطقه را بر عهده دارد.

سرمایه گذاران به شرطی که در سال اول طرح خود را به مرحله تولید برسانند از تخفیف خرید زمین در منطقه ویژه برخوردار می‌شوند که تخفیف زمین برای تولید لوازم خانگی ۵۰ درصد و برای طرح‌های دانش بنیان ۷۰ درصد است.

شهرستان مرزی با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

ایرنا
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما