وضعیت صنعت فرش مناسب نیست

1398/03/13

استاندار خراسان شمالی گفت:
وضعیت صنعت فرش مناسب نیست
استاندار خراسان شمالی گفت: صنعت فرش این استان وضعیت مناسبی ندارد و ضروری است برای رونق بخشیدن این بخش، سند توسعه صنعت فرش و جایگاه آن به صورت واقعی و نه اسمی تهیه و تدوین شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمدعلی شجاعی، در نشست کارگروه فرش خراسان شمالی که با محوریت بررسی مشکلات فرش دستباف استان برگزار شد، اظهار داشت: با نگاهی به آمار دست اندرکاران این بخش و تولید فرش دستباف می‌توان دریافت که وضعیت این صنعت که باید پیشران اقتصادی و ظرفیت استان باشد، نامناسب است و طی سالیان متمادی ناکارآمدی بر این صنعت مسلط شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که راهکاری برای اقتصادی کردن این صنعت نباشد نمی‌توان مشکلات آن‌را حل کرد، افزود: این صنعت تا بازار داخل و خارج را پیدا نکند به جایی نمی‌رسد و یکی از مشکلات ما این است که به جای توانمندسازی فعالان صنعت فرش، بیمه آنها را پرداخت کرده ایم و ای کاش به جای این کار برای زیرساختهای آن هزینه می‌کردیم که دیگر فردی از این افراد از پرداخت حق بیمه ۳۰۰ هزار تومانی ناتوان نباشد.

وی با بیان اینکه آمارهای این صنعت سیر نزولی را نشان می‌دهد، گفت: باید در این آمارها تحول ایجاد کنیم و اینکه در این بخش چند نفر معدود درآمد بالایی دارند، خوب است اما هدف ما این است که عموم فعالان این بخش از وضعیت خوبی بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: تغییر مسیر در این چرخه لازم است و اینکه در مسیر قبلی بمانیم و راهی را که ما را به این وضعیت کشانده ادامه دهیم، عقلانی نیست.

وی از مسئولان حوزه فرش خواست در مدت ۱۰ روز وضعیت شاغلان این حوزه را به تفکیک اعلام کرده و جایگاه کنونی فرش، چشم اندازی را که باید به آن رسید و نیز راهکارهایی که باید با استفاده از آنها این صنعت را متحول کرد به شکل قابل اجرا تهیه کنند تا خروجی این برنامه به اقتصاد و دارایی و وضعیت مطلوب برسد.

شجاعی افزود: باید کمیته‌ای تشکیل شود تا این کار در ۱۰ روز عملیاتی شود و بافندگان اگر بدانند یک بازار دائمی در انتظار تولیدات آنها هست، خود نیز همکاری خواهند کرد و با قوت گرفتن این صنعت دیگر خود فعالان می‌توانند بازار خود را پیدا کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه اغلب خواسته‌های فعالان این حوزه درخواست از دولت است، افزود: مهمترین معضل فرهنگی ما این است که خود را دست کم گرفته و گمان می‌کنیم برای سامان دادن همه موارد باید دولت وارد شود.

شجاعی اظهار داشت: استانداری این آمادگی را دارد که در مسائلی مانند برپایی بازارهای داخل و خارج استان به صنعتگران کمک کند و باور و اعتقاد داریم که با هم افزایی و تلاش این ظرفیت استان شکوفا می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی هم در این جلسه گفت: حلقه‌هایی از زنجیره تولید فرش را در استان داریم که علیرغم تمام مشکلات توانسته‌اند ۱۰۰ هزار متر مربع فرش تولید کنند.

محمدرضا موفق یساقی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که این زنجیره را به هم پیوند دهیم و اگر این اتفاق بیفتد صنعت فرش استان متحول می‌شود.

در این جلسه فعالان صنعت فرش نیز مشکلات خود را بیان کردند.

مشکلات بیمه، نبود قوانین حمایتی دربرگیرنده همه دست اندرکاران این صنعت، بازاریابی، نبود مراکز تولید و عرضه نخ و مواد اولیه مرغوب و واحدهایی مانند رنگرزی و شستشوی فرش از مهمترین مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

در خراسان شمالی ۲۵ هزار و ۹۵۰ نفر در زمینه بافت فرش فعالیت دارند.

۴۵ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در روستاها زندگی می‌کنند.

ایرنا

برچسب ها:

صنعت ،فرش ،بیمه ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما