ارز چند نرخی آفت تولید ملی است

1398/03/28

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت؛
ارز چند نرخی آفت تولید ملی است
چند نرخی بودن ارز، ضربه مهلکی به بدن نحیف تولید است و دولت هرچه زودتر باید نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که تولید کنندگان صوری ایجاد کرده است اقدام کند
به گزارش دنیای لوازم خانگی، محمدرضا نعمت زاده در ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی همچنین از دولت خواست با توجه به تجربه ۴۰ سال گذشته، ارز دولتی را حذف کند چرا که سیاست چند نرخی بودن و ارز ترکیبی به تولید ضربه می‌زند.

وی افزود: تجربه ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد ارز ترکیبی به تولید ضربه زده و نتیجه آن دادن یارانه به واردات علیه تولید است؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که سیاستگذاران کشور سناریوی حذف ارز دولتی را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: نتیجه بخش بودن سناریوی حذف ارز دولتی مشروط بر آن است که بوروکراسی‌ها و دخالت‌های بانک مرکزی و دولت کم شود و این دخالت‌ها همچون سال گذشته نباشد.

وی ادامه داد: سیاست‌های ارزی ما باید به سیاست‌های ارزی قبل از سال ۹۷ برگردد؛ چرا که سیاست ارزی دولت در فروردین ماه سال قبل تاسف بار بود.

وزیر اسبق صنعت گفت: در آخرین جلسه‌ای که با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتم به من گفتند که ما در سال‌های گذشته روش‌های مختلفی برای کنترل بازار تجربه کردیم، ولی در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برای کنترل بازار چاره‌ای جز افزایش تولید و صادرات و کنترل عرضه نداریم.

وی افزود: بحث تولید هم باید در کشور به طور جدی دنبال شود چراکه اگر تولید نباشد صادراتی هم نخواهد بود.

نعمت زاده گفت: در سال‌های گذشته تولید کننده بخش مهمی از نقدینگی خود را تجهیزات می‌خرید، اما الان باید همه نقدینگی خود را صرف خرید ارز نیمایی کند و دیگر توانی برای خرید و تولید و تامین هزینه‌های تولید ندارد که این امر، سیاستی کاملا ضد تولید است.

صداوسیما

برچسب ها:

تولید ،ارز ،صادرات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما