راهکارهایی برای مبارزه با قاچاق کالا

1398/04/15

راهکارهایی برای مبارزه با قاچاق کالا
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی گفت: نگاه تک بعدی به مقوله قاچاق پاسخگوی مبارزه با این پدیده نیست.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، جهانگیر اسکندرزاده با اشاره به ابلاغیه سال ۸۱ رهبر معظم انقلاب برای اهتمام تمامی نهادها و ادارات در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: تشکیل کانونی برای مدیریت مبارزه با این پدیده، مبارزه هوشمندانه، اتخاذ تصمیمات لازم برای عملیاتی کردن و عزم جدی مسئولان و متولیان برای مقابله با این پدیده از تاکیدهای ایشان در این ابلاغیه است.

وی اظهار داشت: در این راستا کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ۶ کارگروه در این استان برای تحقق منویات رهبری، نظارت بر اجرای مصوبات کمیسیون، ایجاد هماهنگی با ادارات و مطالبه وظایف دستگاه ها در این زمینه تشکیل و اقدام های لازم انجام شد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی با بیان اینکه پدیده قاچاق چند وجهی بوده و دارای تبعات مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، گفت: برای مبارزه با این پدیده باید همه نهادها و ادارات دولتی پای کار بوده و حضور فعالی در این عرصه داشته باشند.

اسکندرزاده ادامه داد: در حوزه فرهنگی با تقویت عرق ملی می توان با قاچاق کالا و ارز در جامعه مقابله کرد و در سایر حوزه ها نیز بجای برخورد چکشی با ایجاد تعامل با اصناف و کسبه مقابله با این پدیده را به صورت پایدار در جامعه نهادینه کرد.

روزنه‌های موجود در قوانین و مقررات مشکل قاچاق را تشدید می کند

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در برخی مناطق مرزی کشور در سایه نگرش دینی و مذهبی به موضوع قاچاق کالا، اهمیت اشتغال و تفکرات خارج از قوانین و مقررات کشور تصمیمی موقتی برای رعایت حال مردم منطقه اتخاذ واین تصمیمات به مرور زمان تبدیل به عرف و روال عادی می شود که این امر مشکلاتی برای جامعه ایجاد می کند.

اسکندرزاده با اشاره به اینکه اجرای سلیقه ای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مناطق مختلف کشور مشکل قاچاق در جامعه را دوچندان می کند، ادامه داد: با نگاه ریزبینانه باید نقاط ضعف و محل های نفوذ قاچاق شناسایی و برطرف شود.

واحدهای صنعتی مناطق آزاد به واحدهای تجاری تبدیل می شود

وی با اشاره به اینکه قاچاق در منطقه آزاد مفهومی ندارد، گفت: براساس رسالت مناطق آزاد باید کالاهای سرمایه ای و نیازهای صنعتی به این مناطق وارد و خارج شود که به مرور زمان و به دنبال تصمیم مقطعی جهت تخصیص سهمیه ای برای ورود کالاهای اساسی، واحدهای صنعتی این مناطق در حال تبدیل شدن به واحدهای تجاری است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی اظهار داشت: با تداوم فرایند ورود کالاهای مصرفی به این مناطق برخی افراد از این وضعیت سواستفاده کرده و آنها را به خارج از منطقه عرضه می کنند.

اسکندرزاده افزود: برای مقابله با پدیده قاچاق کالا و ارز در مناطق آزاد باید از برخوردهای سلیقه ای در این مناطق جلوگیری و اجرای قوانین و مقررات در آنها حاکم شود.

عملیاتی شدن ۷ ابر سامانه در حوزه ثبت و سفارش کالا ۹۰ درصد مشکل قاچاق را حل می کند

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی گفت: دولت دکتر روحانی با طراحی ۷ ابر سامانه ثبت و سفارش کالا در حوزه های مختلف با برخورداری از زیرمجموعه های متعدد کاری اساسی برای مقابله با قاچاق انجام داده است.

اسکندرزاده ادامه داد: براساس این سامانه ها تمامی مشخصات کالا در مبداء خرید ثبت و در مراحل مختلف ورود به گمرک، انبار و عرضه به بازار مصرف قابل پیگیری و کنترل از سوی ارگان های مربوطه است و پس از عملیاتی شدن این سامانه ها کالاهایی که در این سامانه ثبت نشده است، قاچاق قلمداد و با آن برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد این سامانه ها در کشور راه اندازی شده است، گفت: بهترین روش مبارزه با این پدیده در ساختار اداری استفاده از این سامانه ها و به کار گیری فناوری های جدید است.

بیش از ۴۸۹ میلیارد ریال کالا و ارز در ۳ ماه امسال کشف شد

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی گفت: در ۳ ماه سال جاری به ارزش ۴۸۹ میلیارد و ۷۰۵ میلیون ریال کالا و ارز در استان کشف شده است.

اسکندرزاده افزود: این کالاها شامل مشروبات الکلی، احشام، تجهیزات ماهواره‌ای، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد محترقه، دارو، لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی، تجهیزات رایانه‌ای، ارز، وسایط نقلیه، منسوجات و ملبوسات، مسکوکات و فلزات قیمتی، تجهیزات پزشکی، دخانیات، کود شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و شیلاتی، میراث فرهنگی و مواد خوراکی است.

وی با بیان اینکه در ۳ ماه نخست سال گذشته ارزش ریالی کالاهای مکشوفه حدود ۲۱۱ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال بود، یادآوری کرد: ارزش ریالی کشفیات امسال در مقایسه با مدت مسابه سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی گفت: در این مدت ۵۰۰ پرونده قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۳۳۶ فقره بوده و تعداد پرونده های متشکله نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۹ درصد افزایش نشان می هد.

اسکندرزاده اظهار داشت: در ۳ ماه نخست امسال تعداد خودروهای توقیفی در استان با رشد حدود ۲۸ درصدی به ۲۹۰ دستگاه رسید که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۷ دستگاه بود.

وی تعداد متهمان دستگیر شده در این مدت را ۴۷۱ نفر، پرونده های بالای یک میلیارد ریال را ۹۹ فقره، پرونده های بالای ۵ میلیارد ریال را ۱۵ فقره و تعداد باندهای متلاشی شده را ۷ مورد اعلام کرد و گفت: این تعداد در ۳ ماه نخست سال گذشته به ترتیب ۲۹۰ نفر، ۳۳ و ۸ پرونده و تعداد باندهای متلاشی شده هم برابر امسال بود.

ایرنا

برچسب ها:

لوازم خانگی ،قاچاق 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما