رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی با بیان اینکه کرهایها در تأمین مواد اولیه کارخانههای تولیدی در ایران بدعهدی کردهاند، گفت: ممنوعیت واردات، حجم قاچاق و تقلب محصولات را افزایش داد و بارها دیده شده محصولات بهنام ایرانی با برند و لوگو محصولات بهنام جهانی خارج از فرآیند قانونی عرضه، به فروش میرسند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مرتضی میری اظهار کرد: بسیاری از محصولات لوازم خانگی ایرانی دارای کیفیت قابل توجه و قابل رقابت با محصولات وارداتی هستند اما به دلیل عدم تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب، محصولات با کیفیت ایرانی نتوانستهاند جایگاه مناسب خود را در بین مشتریان پیدا کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی گفت: برخی از محصولات بهنام جهانی همچون محصولات کشور کره در ایران تولید میشود که محصولات تولیدی تحت لیسانس و تولید داخلی، از مواد اولیه وارداتی استفاده میکنند که در چند ماه اخیر به دنبال تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر علیه اقتصاد و مردم ایران، شرکتهای کرهای بدعهدی کرده و مواد اولیه تولید را در اختیار کارخانههای داخلی قرار ندادند.
وی خاطرنشان کرد: بدعهدی کرهایها عاملی شد تا بازار با کمبود کالا مواجه شود و شرکتهای کرهای با افزایش قیمت محصولات، بازار را با وجود کمبود کالا، راکد کردند و شرایط به سمتی رفت که قیمت ماشین لباسشویی ایرانی ۱ میلیون تومانی به حدود ۴ میلیون تومان افزایش یافت.
میری یادآور شد: با توجه به این مسائل برخی از تصمیمگیریها منجر به ممنوعیت واردات کالای با کیفیت شد که این موضوع حجم قاچاق و تقلب در عرضه کالا را به شدت افزایش داد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی تصریح کرد: در پی ممنوعیت واردات، حجم قاچاق کالا و تقلب در عرضه کالا از طریق مبادی غیررسمی و بازارچههای مرزی افزایش یافت و بارها دیده شده محصولات ایرانی بهنام با برچسب و تغییر نام به برند و نام محصولات با کیفیت جهانی، از طریق پیامک به مشتریان فروخته شده است.
وی تأکید کرد: برای رشد محصولات داخلی با کیفیت باید برندسازی در دستور کار قرار گیرد و دلیل عدم توجه به این موضوع، ارائه بیش از حد مجوز فعالیت کارخانههای تولیدی لوازمخانگی است، به طور مثال ایران با در نظر گرفتن بازارهای صادراتی بهنام نیازی به ۲۰۰ کارخانه یخچال فریزر و گاز ندارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت لوازم خانگی در آخر فصل تابستان مجدد گران خواهد شد؟ گفت: قیمت کالاهای لوازم خانگی بعد از نوروز ۹۸ حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد گران شد. با توجه به افزایش قیمت لوازم خانگی در ماههای نخست امسال و کاهش قدرت خرید مردم به نظر میرسد که قیمت کالاها تا پایان تابستان امسال ثابت باقی بماند.
وی افزود: البته افزایش مجدد یا کاهش قیمت لوازم خانگی بستگی به سیاستهای دولت و بانک مرکزی دارد.چنانچه قیمت دلار تا پایان تابستان ثابت باقی بماند قیمت کالاها نیز تثبیت خواهد شد. در غیر این صورت ممکن است نوساناتی را در بازار کالاهای لوازم خانگی شاهد باشیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: این روزها قیمت کالاها به شدت بالا رفته و همین موضوع رکود سنگینی را به همراه داشته است. خیلی از مردم عادی دیگر قدرت خرید تعویض لوازم خانگی را ندارند. خرید کالاها در بازار در شرایطی انجام میگیرد که افراد قصد خرید جهیزیه را برای فرزندانش داشته باشند.
او اظهار کرد: بالعکس سالهای ۹۰ و ۹۱ که مردم کالاها را به دلیل گرانی در بخشهای متروکه انبار میکردند امروز این صحنه در بازار مشاهده نمیشود. کالا به اندازه نیاز مردم وجود دارد و کمبودی در این بازار مشاهده نمیشود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوزازم خانگی در بخش دیگر سخنانش درباره وضعیت کالاهای تقلبی به مردم هشدار داد و گفت: یکی از معضلات امروز بازار لوازم خانگی جولان کالاهای قاچاق و تقلبی است. توصیه ما به مردم این است که از خرید کالاها در فضای مجازی جدا خودداری کنند؛ چرا که بخش اعظم این کالاها برندهای تقلبی هستند که در کوتاه مدت دچار مشکل خواهد شد.