قالی دستبافت یزد دیگر صادراتی ندارد

1398/04/23

قالی دستبافت یزد دیگر صادراتی ندارد
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد به مشکلات قالی بافان اشاره کرد و گفت: امروزه قالی بافان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که یکی از آنها صرفه اقتصادی پایین این صنعت و دیگری کمبود مواد اولیه و صادرات پشم گوسفند است.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، مسعود استقامت با بیان اینکه در استان یزد تقریباً 200 کارگاه قالی بافی فعال وجود دارد اظهار داشت: در هر کارگاهی به طور تقریبی 5 نفر مشغول به کار هستند که تعداد شاغلین در این کارگاه‌ها را بیش از 1000 نفر دانست.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد با اشاره به اینکه قالی بافی در خانه‌های مردم کویر نیز رایج است افزود: قالی بافان خانگی در شهرستان یزد به این صورت بوده که در یک منطقه تعدادشان زیاد و در یک منطقه کمتر هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته قالی دستباف یزد صادرات نیز داشته است تصریح کرد: در گذشته به دو کشور خارجی قالی دستباف یزد صادر می‌شده که الان این صادرات قطع شده و انجام نمی‌گیرد.

استقامت به مشکلات این صنعت در استان یزد اشاره کرد و افزود: تهیه مواد اولیه یکی از مشکلات عمده‌ای است که امروزه قالی بافان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد اضافه کرد: صادر کردن پشم گوسفند یکی از دیگر از مشکلات صنعت قالی بافان است و وقتی این امر صورت پذیرد دیگر توانایی تولید قالی‌های دستباف در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امروزه قیمت قالی به نوعی بهتر از گذشته شده است خاطرنشان کرد: اگر یک قالی باف در طول یک ماه و هر روزه هشت ساعت مشغول به کار باشد، ماهیانه بین 300 تا 400 هزار تومان درآمد خواهد داشت و این مسئله باعث شده که بافندگی صرفه اقتصادی برایشان نداشته باشد.

استقامت ادامه داد: اما این افرادی که امروزه مشغول به کار قالی بافی در منازل خود هستند به علت‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند و به نوعی به اجبار و اینکه در منزل حضور دارند و می‌توانند در کنار خانواده‌شان باشند و درآمد مختصری نیز داشته باشند.

تسنیم

برچسب ها:

قالی ،فرش ،دستباف ،صادرات ،صنعت 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما