دلیل کاهش قیمت فرش در بازار چیست؟

1398/05/17

دلیل کاهش قیمت فرش در بازار چیست؟
فرش از جمله کالاهای اساسی خانوار محسوب می‌شود که با وجود طول عمر طولانی از نظر قیمتی، هزینه زیادی به همراه دارد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، در واقع فرش‌ها جزء کالاهایی هستند که در فواصل زمانی کوتاه تعویض نمی‌شوند و تعویض آن قطعا چند سالی زمان می‌برد البته این موضوع به کیفیت فرش و تغییر سلیقه شما نیز بستگی دارد. همین موضوع، تولیدکنندگان را وادار می‌کند تا با سلایق و قیمت‌های متفاوتی محصولات را عرضه کنند تا از طرفی با ارائه محصولات با کیفیت رضایت مشتری را جلب کنند و از طرفی دیگر بتوانند بازاری رقابتی ایجاد کرده و مشتری را ترغیب به خرید کنند.

بازار فرش ماشینی در سال‌های اخیر نوسانات زیادی داشته اما در حال حاضر این بازار دچار رکود شده که طبیعتا باعث کاهش قیمت فرش نیز شده است.

دلیل اصلی کاهش قیمت فرش در بازار چیست؟

کاهش قیمت فرش دلایل متعددی دارد که شاید بتوان دو دلیل اصلی آن را نوسانات قیمت دلار و نهایتا کاهش آن و همین طور کاهش قدرت خرید بین مردم که در واقع به رکود بازار می‌انجامد، دانست. این رکورد به طور مستقیم بر عرضه فرش توسط تولیدکنندگان و کاهش قیمت فرش‌ها تاثیر می‌گذارد و از طرفی ممکن است مشتریانی را نیز ترغیب به خرید کند چون در نهایت فرش جزء کالای ضروری است که نمی‌توان آن را از سبد خانواده حذف کرد؛ در ادامه بیشتر به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

دلار چگونه قیمت فرش را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

شهر کاشان که از دیرباز در زمینه تولید فرش دستباف فعالیت داشته، اولین شهر در تولید فرش ماشینی بوده و امروزه به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های تولید فرش در کشور تبدیل شده است. بسیاری از کارخانجات تولیدی فرش کاشان مواد اولیه خود برای فرش‌های ماشینی را از کشورهای دیگر مانند ترکیه تهیه می کنند. بعضی از نخ‌هایی که برای تولید محصولاتی مانند فرش ترک استفاده می‌شود وارداتی هستند که این موضوع به شدت تحت تاثیر قیمت ارز قرار می‌گیرد.

از طرفی علاوه بر نخ، بخش عمده‌ای از الیاف مورد نیاز فرش ماشینی وارداتی است که با کاهش قیمت دلار، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌باید و از این جهت تولیدکنندگان مجبور هستند فرش را با قیمتی ارزان‌تر عرضه کنند چون هزینه‌هایشان کاهش یافته است. کاهش قیمت انواع فرش از این جهت می‌تواند برای خریدار فرصتی ارزشمند باشد تا بتواند با قیمتی مناسب‌تر خرید کند.

رکود بازار و ارتباط مستقیم آن با کاهش قیمت فرش

یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش قیمت فرش، رکود بازار است. در واقع نوسانات اقتصادی قدرت خرید مردم را کاهش داده و طبیعتا فروش فرش نیز کاهش پیدا کرده که به همین دلیل فروشندگان برای تداوم چرخه خرید و فروش فرش ماشینی، محصولات خود را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند.

کاهش قیمت فرش ماشینی این فرصت را فراهم کرده تا سودجویان نتوانند قیمت‌هایی نجومی با سودهایی سرسام‌آور روانه بازار کنند و خریداران واقعی فرش ماشینی را با قیمتی واقعی تهیه کنید.

بررسی قیمت فرش‌های ماشینی

این کاهش قیمت تولیدکننده‌ها را وادار می‌کند تا وارد بازاری رقابتی شوند و برای فراخواندن مشتری بیشتر، از حاشیه سود خود بکاهند. فرش ۱۲۰۰شانه و فرش ۱۵۰۰ شانه که تا قبل از این با قیمت گران‌تری به فروش می‌رسید اکنون از رنج قیمت معقول‌تری برخوردار است و دست خانواده‌ها برای تهیه فرش با بودجه سابق باز است و اکنون محدوده انتخاب گسترده‌تری دارند.

فرش ۱۵۰۰ شانه که بافت بسیار ریزی دارد و به عنوان فرش دستباف گونه شناخته می‌شود اکنون با قیمتی مناسب‌تر عرضه می‌شود. قیمت این فرش در ابعاد ۱۲ متری، ۵.۲۰۰.۰۰۰ تومان بوده و در ابعاد کوچکتر یعنی۹ متری حدود ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان و ۶ متری آن حدود ۲.۶۰۰.۰۰۰ به فروش می‌رسد.

این فرش به دلیل بافت بسیار ریز ظرافت بالایی دارد و برای محیطی شیک و مجلل بسیار مناسب است اما همچنان در اولویت خرید خانواده‌ها قرار ندارد؛ همچنان بیشترین فروش فرش ماشینی در فرش ۱۲۰۰ شانه، فرش ۱۰۰۰ شانه و فرش ۷۰۰ شانه است.

بعد از فرش ۱۵۰۰ شانه، فرش ۱۲۰۰ شانه ریزبافت‌ترین فرش محسوب می‌شود که از نظر زیبایی و ظرافت به قدری جلوه دارد که از آن برای بافت تابلو فرش نیز استفاده می‌شود. قیمت این فرش در مقایسه با فرش ۱۵۰۰ شانه ارزان‌تر است اما همچنان قیمتی متوسط رو به بالا دارد به طوری که ۱۲ متری آن حدودا ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان، ۹ متری حدودا ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان و ۶ متری آن حدود ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. به نسبت، فرش ۱۰۰۰ شانه و فرش ۷۰۰ شانه از قیمت پایین‌تری برخوردار است که البته فرش ۱۰۰۰ شانه همچنان تراکم بالایی دارد و دستباف گونه شناخته می‌شود.

کاهش قیمت فرش در تمامی نمونه‌ها تاثیر گذاشته و در این بازار فرش ۷۰۰ شانه که خود قیمت متوسطی دارد را می‌توان کمی ارزان‌تر تهیه کرد.

ایسنا

برچسب ها:

فرش ،ماشینی ،قیمت