کاهش قدرت خرید مردم، بازار را به رکود برده است

1398/05/21

کاهش قدرت خرید مردم، بازار را به رکود برده است
قیمت انواع لوازم خانگی هم‌اکنون در بازار نسبت به نرخ‌های ابتدای سال ۹۷ افزایش ۴۰ درصدی تا حتی سه چهار برابری نشان می‌دهد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، افزایش شدید قیمت لوازم خانگی موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و همین مساله بازار این کالا را به رکود فرو برده است؛ هرچند این رکود موجب پایین آمدن قیمت لوازم خانگی در هفته‌های اخیر شده اما همچنان قیمت‌ها نسبت به سال گذشته آنقدر بالا است که مردم تا ناچار نشوند، اقدام به خرید نمی‌کنند؛ اما وضع برای زوج‌هایی که قرار است زندگی تشکیل دهند، کاملا تفاوت دارد و آنها مجبورند در هر صورت لوازم خانگی خریداری کنند.

اگر تا سال 96 کسی قرار بود ازدواج کند آنقدری که الآن مشکل دارد در مضیقه نبود اما کسانی که امسال قصد تشکیل زندگی دارند با سختی‌هایی روبه‌رو هستند که کار را برای جوانان سخت می‌کند.

هرچند در طول دهه‌های گذشته تجملات در زندگی افزایش یافته اما این روزها حتی تهیه یک جهیزیه و لوازم منزل ساده و جمع و جور هم بسیار سخت است.

اگر یک عروس خانم قصد تهیه یک جهیزیه کامل را داشته باشد باید حدود 300 قلم کالا را خریداری کند اما در عین حال برخی خانوارها به وسایل اولیه بسنده می‌کنند که هزینه هر دو صورت در گزارش آمده است.بررسی خبرنگار ما نشان می دهد یک جهیزیه کاملا معمولی حداقل 50میلیون هزینه دارد.

به بازار لوازم خانگی شوک وارد شده است

حیدری، فروشنده محصولات خانگی در خصوص وضعیت بازار این محصولات گفت: بازار لوازم خانگی به دلیل ناموجود بودن کالا، گران خریدن کالا توسط فروشندگان و بی‌رغبتی به فروش ارزان آن، احتکار برخی لوازم توسط عده‌ای سودجو و کاهش قدرت خرید مردم در شوک وحشتناک به سر می‌برد.

وی افزود: تمام محصولات خانگی از شروع سال جاری تا دو ماه پیش 10 الی 20 درصد و در سال گذشته 40 درصد افزایش یافت، به طوری که در دو ماه ابتدایی به طور مثال لباسشویی و اجاق گاز با افزایش 20 درصدی روبه‌رو بوده ولی در حال حاضر از قیمت‌ها کاسته شده است.

بازار ارز سبب کاهش محسوس قیمت محصولات خانگی است

حمید یزدی، عرضه‌کننده کلی و جزئی لوازم خانگی، صوتی و تصویری درخصوص وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: در سه هفته اخیر با کاهش قیمت محصولات خانگی روبه‌رو هستیم به عنوان مثال لباسشویی هفت‌کیلویی ال‌جی از هفت میلیون تومان به چهار میلیون و 300 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. وی افزود: قیمت کولر گازی نیز از هفت میلیون تومان به پنج میلیون و 600یا 400 هزار تومان، مایکروفر از دو میلیون و 400 هزار تومان به دو میلیون و صد هزار تومان، یخچال از 12 میلیون و 800 هزار تومان به 11 میلیون و 200هزار تومان، تلویزیون 49 اینچ سامسونگ و ال‌جی از هفت میلیون و 400هزار تومان به شش میلیون و 200 هزار تومان و یخچال ساید بای ساید از 20 میلیون تومان به 15 میلیون و 500‌هزار تومان رسیده است.

این فروشنده محصولات خانگی بیان کرد: عمده دلیل کاهش قیمت لوازم خانگی به باثبات بودن قیمت ارز و افزایش نیافتن آن برمی‌گردد، چون فروشندگان گردش مالی نداشته و فکر می‌کنند قیمت از این میزان نیز پایین‌تر خواهد آمد.

رکود بر بازار لوازم خانگی حکمفرماست

امیری، توزیع‌کننده کالای خانگی استان تهران، البرز و حومه درخصوص وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی در ماه‌های اخیر ثبات داشته و شاهد افت قیمت محصولات خانگی به دلیل کمبود نقدینگی در جامعه هستیم.

وی افزود: در دو ماه گذشته کارخانجات تولید لوازم خانگی قیمت‌های خود را افزایش نداده‌اند، این در حالی است که کمبود کالا و نبودن مشتری به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در بازار لوازم خانگی موج می‌زند و روی هم رفته با رکود مطلقی روبه‌رو هستیم، به‌طوری که بنده از سال 57 تاکنون فروشنده محصولات خانگی هستم و این رکود بر بازار لوازم خانگی در 40 سال اخیر بی‌سابقه است.

این فروشنده لوازم خانگی اظهار کرد: هر کالایی نسبت به قیمت اولیه از سال 97 تا اردیبهشت‌ماه سال جاری خود چهار برابر افزایش قیمت داشت ولی در دو ماه گذشته، کاهش و رکود در بازار لوازم خانگی را می‌توان مشاهده کرد؛ نه این‌که کارخانه‌ها قیمت لوازم خانگی را ارزان کنند بلکه فروشندگان کالاهای خود را به قیمت در کارخانه یا با ضرردهی به دلیل نبود نقدینگی به‌دست مشتری می‌رسانند.

امیری افزود: البته بازار لوازم خانگی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کشش افزایش قیمت بیشتر نداشته و به همین دلیل شاهد ارزان شدن این کالاها در چند ماه اخیر هستیم.

پرنده پر نمی‌زند

فؤاد نیکرو، مدیر فروش لوازم خانگی یک برند خارجی در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: در سال گذشته با افزایش 30 درصدی قیمت محصولات خانگی روبه‌رو بودیم و از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت نیز لوازم خانگی 5 درصد گران شده بود ولی با این حال بازار رونق داشت و مردم وسایل ضروری خود را تأمین می‌کردند.

وی افزود: اما متاسفانه از ابتدای خرداد تاکنون قیمت‌ها پایین آمده و بازار لوازم خانگی در رکود مطلق به سر می‌برد مثلاً ظرفشویی که تا قبل از خرداد 11 میلیون عرضه می‌شد به هفت میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافته ولی کسی خریداری نمی‌کند.

مدیر فروش لوازم خانگی شرکت بوش سنتر تصریح کرد: از خردادماه سال‌جاری تاکنون یخچال بوش از 35 میلیون به 27 میلیون تومان، جاروبرقی از پنج میلیون و 500 هزار تومان به چهار میلیون تومان، آبمیوه گیری از دومیلیون و 700 هزار تومان به دو میلیون و صد هزار تومان، فر توکار از 15میلیون تومان به ده میلیون تومان و لباسشویی از 15 میلیون تومان به 11میلیون تومان رسیده ولی خریداری وجود ندارد.

انتخاب

برچسب ها:

لوازم خانگی ،قیمت ،رکود ،جهیزیه 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما