چشمک بازار عراق به صنعت مبل ایران

1398/05/22

چشمک بازار عراق به صنعت مبل ایران
کارشناسان از بازار بزرگ و رو به توسعه عراق و اقلیم کردستان به عنوان فرصتی خوب برای توسعه صادرات صنعت مبل و تولیدات ایرانی یاد می‌کنند؛ صادراتی که می‌تواند ضمن خروج این صنعت از رکود، زمینه ارزآوری بیشتر به کشور را نیز فراهم کند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، نمایشگاه بین المللی تهران در روزهای ۱۵ تا ۱۸ مردادماه امسال میزبان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مبلمان بود، نمایشگاهی که با استقبال تولیدکنندگان و فعالان این بخش همراه شد و بیش از ۳۰۰ شرکت و واحد تولیدی کوچک و بزرگ مناطق مختلف کشور جدیدترین تولیدات و خدمات خود را به نمایش گذاشتند.

حضور هیاتی ۲۰ نفر از اقلیم کردستان و سرزمین اصلی عراق در این دوره از نمایشگاه و بازدید آنان از چند واحد بزرگ و برند تولیدی مبلمان کشورمان در همان ایام، بهانه‌ای دست داد تا با برخی دست اندرکاران این نمایشگاه و فعالان حوزه عراق به گفت وگو بنشینیم.

«شاهین گل عنبر» عضو اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران و عراق در این زمینه معتقد است که ایران و عراق از نظر فرهنگی بسیار به هم نزدیک بوده و از گذشته‌های دور تاکنون ارتباطات درهم تنیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته و دارند.

وی بیان داشت: همسایگی دو کشور و دسترسی آسان به ایران سبب شده تا عراقی‌ها همواره تمایل زیادی به کار و تجارت با ایرانی ها داشته باشند.

این عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در عین حال گفت: ترکیه در زمینه تجارت با عراق همواره گوی سبقت را از ایرانی‌ها ربوده‌اند، زیرا دولت این کشور با پرداخت یارانه و مشوق به بازرگانان، تولیدکنندگان و صنعتگران خود همواره از آنان حمایت می‌کند، اما این حمایتها در کشور ما کمرنگ است.

وی ادامه داد:‌ حمایت از دعوت هیات‌های خارجی تجاری، تقبل هزینه‌های حضور تجار در نمایشگاه‌ها، انجام تبلیغات و پرداخت بخشی از هزینه‌های پیمانکداری از جمله دیگر حمایت هایی است که مطابق مصوبه هیات وزیران ترکیه از تاجران و فعالان اقتصادی این کشور انجام می شود.

گل عنبر، از بی ثباتی قیمت ها در ایران و در مقابل ثبات نسبی قیمت ها در ترکیه، همچنین کمبود مواد اولیه و تغییرات مداوم نرخ دلار به عنوان دیگر دلایل برتری ترک ها در بازار عراق نسبت به تجار ایرانی یاد کرد.

این عضو اتاق مشترک ایران و عراق به برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مبلمان در تهران اشاره کرد و گفت: صنعت مبلمان ایران در سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و امکانات و توانمندی هایی در این صنعت داریم که در ترکیه موجود نیست.

وی اظهار داشت: ‌مشکل آنجاست که تجار عراقی فعال در حوزه مبلمان، چندان با این صنعت در ایران آشنا نیستند.

گل عنبر، به حضور هیات ۲۰ نفره عراقی اشاره کرد و افزود:‌ عمده این تجار با هماهنگی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق و بطور عمده از شهرهای اربیل، سلیمانیه، بغداد، کربلا و نجف در این نمایشگاه حضور یافته بودند و سازمان توسعه تجارت با تقبل برخی هزینه ها و استفاده از توان برخی شرکت های داخلی، امکان بازدید از چند کارخانه تولیدی بزرگ داخلی و نشست های رو در رو (B to B) با تجار و مبل سازان ایرانی را برایشان فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ نتیجه حضور هیات عراقی، امضای دو قرارداد همکاری بین دو طرف و خریداری مبلمان ایرانی بود تا آن را در بازار عراق به نمایش گذاشته و در صورت مناسب بودن بازار، به عقد قرارداد نمایندگی در این کشور منجر شود.

این مسئول، همچنین از ریسک پذیری بالاتر تجار ترکیه ای نسبت به تجار ایرانی به عنوان دیگر نقطه قوت آنان در مناسبات بازرگانی با عراقی ها یاد کرد و گفت: ‌بطور نمونه تاجران ترک با اعتماد به عراقی ها، اجناس و کالاهایشان را در اختیارشان قرار می دهند که در نهایت در جذب مشتری بیشتر موثر است.

وی تاکید کرد:‌ موقعیت کنونی اقتصادی کشور بهترین فرصت برای صادرات انواع محصولات به خارج بویژه به عراق است که دارای مرزهای طولانی با کشورمان بوده و منابع مالی خوبی نیز در اختیار دارند، اما مواردی همچون پیمان سپاری ارزی و بازگرداندن ارزهای صادراتی به سامانه نیما، مانعی در این راه است.

تشکیل تیم صادراتی مبل سازان

در این زمینه، «عبدالحسین عباسی» رییس رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران نیز گفت: برای حضور پر قدرت در بازار سایر کشورها، ناگزیر از هزینه کردن هستیم، به همین دلیل نیز حدود ۴۵ روز پیش هیاتی ۲۰ نفره از مبلسازان ایرانی از سوی این انجمن راهی اربیل عراق شدند.

وی گفت:‌ همه افرادی که در قالب این هیات راهی عراق شده بودند، از این حضور راضی بودند؛ حضوری که در نهایت منجر به عقد چند قرارداد همکاری با عراقی ها شد.

عباسی تاکید کرد:‌ وجود بازار ۴۰۰ میلیون نفری همسایگان و کشورهای همسود (CIS) فرصتی برای مبلسازان ایرانی است، هر چند صنعتگران ترکیه در این زمینه در منطقه پیشتاز هستند.

وی با اشاره به ثبات نسبی قیمت ارز در هفته های گذشته، آن را فرصت خوبی برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری توصیف کرد، با این حال معتقد است که مبلسازان ایرانی شاید صنعتگران خوبی باشند، اما دلیل نمی شود که صادرکنندگان خوبی هم باشند و نیازمند آموزش هستند.

رییس رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران ادامه داد:‌در این زمینه به دنبال تشکیل تیم صادراتی از مبل سازان بزرگ و برندها هستیم.

عباسی یادآور شد: بازار داخلی مبلمان از کشش پذیری قیمتی لازم برخوردار نیست، بنابراین ناگزیر از توسعه بازارهای صادراتی هستیم.

وی با بیان اینکه کیفیت برخی محصولات ایرانی با مبل های ایتالیایی برابری می کند، تاکید کرد:‌برای رونق تولید و صادرات در این صنعت، نیازمند همراهی بیش از پیش دولت بویژه تعدیل هزینه های مالیات، عوارض و بیمه هستیم.

اکنون در کل کشور بیش از ۵۰ هزار واحد صنفی تولیدی در این صنعت فعال هستند و برای بیش از ۱۱۷ هزار نفر در این کارگاه‌ها امکان اشتغالزایی فراهم شده است و مهمترین فعالان بازار و صنعت مبلمان ایران کارگاه های کوچکی هستند که در گوشه و کنار ایران به کار مشغول هستند.

بازار مبلمان ایران سالیانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و در حال حاضر ارزش صادراتی کشورمان در این حوزه سالیانه ۲۵ میلیون دلار برآورد شده است و کشورهای عراق، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اوکراین به عنوان عمده کشورهای مقصد صادرات مبلمان ایران شناخته می شوند.

ایرنا

برچسب ها:

صنعت ،مبل ،تولید ،صادرات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما