وابستگی شدید فرش ماشینی به دلار

1398/05/23

وابستگی شدید فرش ماشینی به دلار
یک تولیدکننده فرش ماشینی گفت: تولید فرش ماشینی در ایران وابستگی زیادی به قیمت دلار دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، حمیدرضا رشیدی افزود: هم اکنون 60 تا 70 درصد مواد اولیه فرش ماشینی از محل واردات تامین می شود.

وی همچنین اظهارداشت: پیش از این مواد اولیه تولید فرش ماشینی با ارز چهار هزار و 200 تومانی تامین می شد و تولید کنندگان امنیت اقتصادی از حیث کاری برخورداربودنددر ضمن برنامه ریزی روی قیمت گذاری فرش هم برنامه ریزی درستی بود.

این فعال در حوزه صنعت فرش ماشینی گفت: دیگر دلار چهار هزار و 200 تومانی به تولیدکنندگان فرش ماشینی تعلق نمی گیرد و برای واردات مواد اولیه باید از ارز نیمایی استفاده کنند.

وی افزود: قیمت بسیاری از کالا با افزایش نرخ دلار سه تا چهار برابر شد اما قیمت فرش ماشینی در بازار ایران به دلیل عرضه بسیار زیاد تنها در حد 70 درصد گران شده است.

رشیدی در ادامه ضمن اشاره به رشد شش برابری کارخانه های فرش ماشینی طی دهه 80 در کشور اظهارداشت: هم اکنون 600 کارخانه فرش ماشینی در ایران وجود دارد.

وی گفت: دستگاه های مورد استفاده این کارخانه ها برای بافت فرش اغلب ساخت بلژیک یا آلمان است.

این فعال حوزه صنعت فرش ماشینی افزود: ظرفیت تولید فرش ماشینی در کشور سالانه 150 میلیون مترمربع است.

وی تصریح کرد: نیاز کشور به فرش ماشینی قبل از گرانی ها تا 90 میلیون متر مربع در سال بوده است.

رشیدی بیان داشت: شوربختانه تعداد قابل توجهی از کارخانه های فرش ماشینی به سبب کاهش میزان مصرف داخلی و عدم فرهنگ سازی مناسب در حوزه صادرات رو به تعطیلی قرار دارند.

وی ادامه داد: سرجمع با احتساب 90 میلیون متر مربع مصرف داخلی 60 میلیون متر مربع مازاد تولید فرش ماشینی در کشور وجود دارد که 35 میلیون متر مربع سالانه روی ریل صادرات قرار می گیرد.

این فعال در حوزه صنعت فرش ماشینی گفت: متاسفانه روز به روز عدد صادرات فرش ماشینی ایران در حال کاهش است به دلیل اینکه رقبا با توجه به سلایق مختلف مردم دنیا در حال تولید و عرضه فرش هستند.

وی در ادامه افزود: واقع مطلب اینکه از قرن های متمادی جهانیان ایران و ایرانی را به نام فرش می شناسند از اینرو ضرورت دارد با توجه به اهمیت موضوع بیش از گذشته به این صنعت توجه شود.

آریا

برچسب ها:

فرش ،ماشینی ،واردات ،تولید ،قیمت ،صنعت 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما