تشکیل کمیته مقابله با قاچاق صنایع دستی

1398/05/24

استاندار اصفهان خبر داد:
تشکیل کمیته مقابله با قاچاق صنایع دستی
استاندار اصفهان از تشکیل کمیته ویژه صنایع دستی در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این استان خبر داد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، عباس رضایی پس از جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصفهان از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان نخستین عضو شبکه جهانی شهرهای خلاق در عرصه صنایع دستی و هنرهای مردمی معرفی شده است و ورود صنایع دستی قاچاق به این استان حیثیت صنایع دستی اصفهان را زیر سوال می برد.

وی افزود: به همین منظور مقرر شد کمیته ویژه‌ای در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با حضور کارشناسان سازمان " میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری " و اتحادیه صنایع دستی اصفهان تشکیل شود تا با بررسی مشکلات و راه حل‌های کارشناسی به کمیسیون، راهبردهای لازم برای جلوگیری از ورود صنایع دستی قاچاق به استان و صادرات صنایع دستی استان به خارج از کشور اندیشیده شود.

از مجموع ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است.

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیین نامه‌های مربوط به این موضوع بررسی شد، ادامه داد: همچنین مقرر شد کمیته اطلاع رسانی در این کمیسیون تشکیل شود تا با فرهنگ‌سازی موضوع مهم مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جامعه نهادینه شود زیرا اگر مردم بدانند که خرید کالای داخلی به تولید ملی و اشتغالزایی جوانان کشور کمک می‌کند به سراغ کالای خارجی قاچاق نمی‌روند.

وی تشکیل کمیته پایش مستمر قوانین و مقررات مربوط به قاچاق کالا و ارز را از دیگر تصمیم های اتخاذ شده در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بیان کرد و اظهار داشت: این کمیته با پایش مستمر این قوانین و مقررات پیشنهادهای خود را برای اصلاح قوانین جهت ارائه به مراکز تصمیم گیر ارائه خواهد داد.

جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اصفهان روز چهارشنبه با حضور اعضا و به ریاست استاندار در سالن جلسات استانداری اصفهان تشکیل شد.

بر اساس اعلام مسئولان ذیربط، در سال گذشته ۶ هزار و ۱۲۳ فقره پرونده قاچاق کالا و ارز به ارزش افزون بر یکهزار و ۵۷۰ میلیارد ریال در استان اصفهان تشکیل شد.

بر این اساس ۸۳ درصد از کشفیات قاچاق کالا و ارز توسط نیروی انتظامی، ۷۰ درصد توسط اداره کل اطلاعات و مابقی به همت سازمان صنعت و معدن، بازرسی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه ها صورت گرفته است.

بخش اعظم کالاهای قاچاق در استان اصفهان به ترتیب شامل لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب بازی، تلفن همراه و لوازم آرایشی و بهداشتی می شود.

ایرنا

برچسب ها:

صنایع دستی ،قاچاق 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما