قاچاق، مانع اصلی در برابر تولیدکنندگان لوازم خانگی

1398/06/03

قاچاق، مانع اصلی در برابر تولیدکنندگان لوازم خانگی
بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم قابل توجهی از تقاضای مؤثر در بازار لوازم خانگی از طریق قاچاق تامین می‌شود. بر اساس آمارها، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات موجود در بازار لوازم خانگی، قاچاق هستند. مبارزه با این پدیده موجب می‌شود تولیدکنندگان داخلی با بهره گیری از اقتصاد مقیاس و افزایش تقاضا، توانایی عرضه محصولات متنوع به بازار کشور را داشته باشند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، صنعت لوازم خانگی با بازاری قریب به ۱۷ هزار میلیارد تومان، یکی از بزرگترین بازارهای کالا در کشور است که تا کنون برندهای خارجی، سهم ارزشی بالغ بر ۷۰ درصد از آن را تصاحب کرده اند؛ مشخصا دو شرکت مطرح کره ای ال‌جی و سامسونگ، بیشترین سهم را از بازار لوازم خانگی ایران با نسبت ۶۵ درصد در اقلام اصلی، به خود اختصاص داده اند.

ظرفیت ویژه صنعت راهبردی لوازم خانگی

صنعت لوازم خانگی که یکی از صنایع با دامنه‌ای بسیار وسیع و متنوع است، می‌تواند پس از صنعت نفت، به بزرگترین صنعت سودآور کشور تبدیل شود. اگرچه طبق آمار و ارقام، صنعت لوازم خانگی در جایگاه سوم صنایع کشور و بعد از صنعت خودرو قرار دارد، اما این دو صنعت به لحاظ ساختاری تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

صنعت خودرو، یک صنعت حمایت شده با سپر تعرفه‌ای بسیار بالا است که سطح بهره‌وری و کیفیت محصولات آن قابل قیاس با روند جهانی نیست. اما بسیاری از تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی حتی در بدترین شرایط نیز تا حد مناسبی خود را با استانداردهای جهانی انطباق داده‌اند.

قاچاق ۳۰ تا ۴۰ درصدی مهمترین مانع تولیدکنندگان لوازم خانگی

با وجود تولیدکنندگان داخلی و حضور برندهای کره ای نظیر سامسونگ و ال‌جی، حجم قابل توجهی از تقاضای مؤثر در این بازار از کانال قاچاق از چرخه تولید خارج می شود. بر اساس آمارهای اعلامی، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات موجود در بازار لوازم خانگی، قاچاق هستند. تقریبا در تمامی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و حتی سایت‌های فروش، به وفور محصولات قاچاق قابل عرضه به مشتریان موجود است.

اگر در گذشته وجه تمایز کالاهای تولیدی داخل و خارج، گارانتی آن‌ها بود، امروزه حتی برای کالاهای قاچاق گارانتی‌های شرکتی نیز در نظر گرفته شده و به‌عنوان یک انتخاب ویژه به مشتری ارائه می‌شود. از طرفی شکاف قیمتی بین کالاهای قاچاق و محصولات تولیدی نیز به حدی است که اغلب مشتریان، خرید کالای قاچاق بدون گارانتی را نیز به خرید مشابه داخلی ترجیح می‌دهند.

در این باره محمدرضا شهیدی دبیر انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه ظرفیت تولید تلویزیون در کشور حدود ۴ میلیون دستگاه در سال است، گفت: این رقم توانایی پوشش ۱۰۰ درصدی و حتی بیشتر بازار داخلی را دارد. برآورد تقاضا در این صنعت بر اساس تعداد خانوارهای ایرانی یعنی ۲۴ میلیون خانوار، برابر با دو میلیون و دویست هزار تا دو میلیون و چهارصد هزار دستگاه خواهد بود که به راحتی با ظرفیت تولید داخلی قابل پوشش است.

وی با بیان اینکه عدم اجرای قوانین و مقررات منجر به ورود حجم بالای کالاهای قاچاق به کشور شده است، تصریح کرد: اگرچه تعداد واردات قانونی تلویزیون از سایر کشورها پنج هزار دستگاه در سال اعلام شده است اما در عمل بیش از ۲۰۰ برابر این میزان یعنی رقمی‌در حدود یک میلیون دستگاه به صورت غیرقانونی از کانال قاچاق راهی بازار داخلی می‌شود.

مقابله با قاچاق لوازم خانگی لازمه تولید محصولات متنوع

از آنجا که صنعت لوازم خانگی یک صنعت پرهزینه است و در عین حال هر ساله محصولات متنوعی روانه بازار می شود، لذا تولیدکنندگان بایستی انعطاف بالایی در تغییر خط تولید سازگار با تغییرات تقاضا را داشته باشند.

به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات برخوردار از فناوری پیشرفته، نمونه ای از این تغییرات است. از آنجا که بروز رسانی ماشین آلات تولید نیازمند هزینه های سنگین است، برای پوشش این هزینه سنگین، بایستی تقاضای موثر در سطح بالا وجود داشته باشد و لوازم خانگی در مقیاس اقتصادی تولید شوند. لذا در صورت مقابله با قاچاق لوازم خانگی، می توان امیدوار بود که تولیدکنندگان داخلی، لوازم خانگی متنوعی را هر ساله روانه بازار نمایند.

مقاومتی نیوز

برچسب ها:

صنعت ،تولید ،لوازم خانگی ،قاچاق 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما