سهم 20 درصدی قم در صادرات فرش

1398/07/03

رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد:
سهم 20 درصدی قم در صادرات فرش
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستباف، اعتبار قم است، گفت: استان قم،سهم 20 درصدی در صادرات فرش دستباف به جهان دارد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، فرشته دستپاک امروز در اولین کارگروه فرش استان قم در تالار امام جواد استانداری قم عنوان کرد: در حوزه فرش دستباف، مطالبات زیادی در مسیر تولید و صادرات وجود دارد که وظیفه خودمان می دانیم به این مطالبات توجه کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در مورد هزینه های برپایی نمایشگاه فرش و حمایت از تولیدکنندگان اظهار کرد: فرش دستباف یک صنعت مادر است و چند هزار سال قدمت دارد و باید به تولید و صادرات فرش دستباف، بهای فراوانی بدهیم.

وی افزود: فاصله زیادی بین حمایت از فرش دستباف در کشور ما با کشورهای دیگر وجود دارد و همین امر لطمات زیادی را به حضور فرش ایران در بازارهای جهانی زد، به طوری که کشور افغانستان با حمایت های واقعی، فرش دستباف خود را در سطح جهان معرفی کرده است.

دستپاک خاطرنشان کرد: حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های جهانی همچون نمایشگاه دموتکس، اهمیت زیادی دارد، اما سال گذشته، جای تولید کنندگان فرش دستباف قم در این نمایشگاه جهانی خالی بود و ما برای تولیدکنندگان قمی کاری نکردیم.

وی گفت: استان قم سهم 20 درصدی در صادرات فرش دستباف به جهان دارد و این نشان دهنده جایگاه مهم این استان است، فرش دستباف، اعتبار قم است و باید در شرایط اقتصادی فعلی، حمایت‌های زیادی از سوی دولت و مسئولان در تولید فرش دستباف اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: در دولت سابق ادغام صنایع دستی با میراث فرهنگی و گردشگری، لطمات زیادی را به صنایع مادر همچون فرش دستباف وارد کرد، قطعا ادغام فرش دستباف با میراث فرهنگی به این صنعت لطمه می زند زیرا با توجه به نظری که رهبری در مورد فرش دستباف دارد این مقوله بازرگانی است و نباید ادغام اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: تولیدکنندگان باید پیشنهادات خود را برای ارتقای جایگاه فرش ایران ارائه دهند تا مورد رسیدگی قرار گیرد، یکی از دغدغه‌های جدی تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، جعل و تقلب است و در این راستا با هر گونه جعل فرش دستباف، برخورد قضائی می شود.

دستپاک افزود: برند سازی در فرش مانع از تخلفات و جعل می شود، عده‌ای فرش های ماشینی را با دست کاری به عنوان فرش دستباف عرضه می کنند که این امر تخلف است و می تواند پیگیرد قانونی در مراجع قضائی داشته باشد.

وی بیان کرد:تمام خصوصیاتی که در فرش دستباف قم وجود دارد، ثبت ملی شده است و کسی حق کپی از این‌ها را ندارد، ما باید تمام مسیرهایی که می تواند جلوی جعل فرش را بگیرد ببندیم و فرش را از خطر جعل مصون و آن را ثبت جهانی کنیم، در این خصوص باید اتحادیه ها و فعالان فرش دستباف وارد برند سازی شوند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: این برندها می تواند در پشت فرش ثبت شده و مانع از جعل شود،در این خصوص جلساتی با تولیدکنندگان فرش ماشینی داشته‌ایم و تذکرات لازم را داده ایم و مسیر جعل فرش دستباف را از طریق تولید فرش ماشینی و دستکاری روی آن بسته‌ایم.

وی افزود: در واقع تولیدکنندگان فرش ماشینی که با جعل فرش خود را به عنوان فرش دستباف به فروش برسانند مرود پیگیری قانونی و قضایی قرار می گیرند،در این باره تولیدکننده فرش ماشینی موظف است ماشینی بودن فرش را به خریداران اعلام کند.

دستپاک در مورد کمبود نخ ابریشم در تولید فرش دستباف عنوان کرد: در ایران چند منطقه در صومعه سرا، کرمان و خراسان رضوی مبادرت به تولید ابریشم می‌کنند و این استان‌ها خواستار افزایش تعرفه واردات ابریشم تا 60 درصد شدند.

وی توضیح داد: با نمایندگان مجلس شهرهای تولید کننده فرش دستباف و همچنین تولید کننده نخ ابریشم جلساتی گذاشتیم و در بازدید میدانی متوجه شدیم این شهرها توان تولید کافی برای نیاز کشور ندارند و از این رو فرصت 5 ساله ای برای نوسازی تجهیزات در این شهرها اعلام شد و در این مدت 5 سال تعرفه واردات را به صفر می‌رسانیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: اگر این شهرها در تولید ابریشم به خودکفایی رسیدند تعرفه واردات را در حمایت از تولید داخلی بالا می‌بریم، بر این اساس در سال 99 تعرفه 26 درصدی واردات ابریشم به 15 درصد می رسد.

وی با اشاره به افزایش تحریم فرش از سال گذشته در بازارهای جهانی گفت: اقدامات زیادی در جهت پیمان سپاری ارزی داشته ایم و قرار شد، صادرات کمتر از یک میلیون دلار نیاز به پیمان سپاری ارزی نداشته باشد، البته پیگیر افزایش مدت پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان فرش به مدت یک سال هستیم.

دستپاک بیان کرد: نمایشگاه دائمی فرش استان قم 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی، امکان تامین مالی تکمیل این پروژه را نداریم.

ایسنا

برچسب ها:

فرش ،دستباف ،صادرات 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما