ایده هایی برای طراحی دکوراسیون سنتی

1398/07/05

ایده هایی برای طراحی دکوراسیون سنتی
دکوراسیون سنتی یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین سبک های طراحی داخلی ایرانی است. در این سبک از طراحی، المان هایی به کار گرفته می شود که ریشه در فرهنگ و فضای سنتی ما دارد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، در حال و هوای مدرن امروزی، طراحی فضای داخلی خانه به سبک سنتی می تواند آرامش را به منزل شما باز گرداند. به طور طبیعی بسیاری از ما در فضایی که دکوراسیون سنتی دارد، احساس آرامش و راحتی بیشتری داریم. به احتمال خیلی زیاد یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت چیدمان سنتی خانه در سال های اخیر نیز همین احساس صمیمیت و آشنایی ما با این سبک است.

چرا چیدمان سنتی خانه تا این حد محبوب شد؟

ایجاد یک فضای سنتی حتی در یک اتاق می تواند فضایی متفاوت و لذت بخش برای ساکنین و میهمانان ایجاد کند. ضمنا در این سبک از طراحی، غالبا مبلمان و اقلام دکوری به گونه ای طراحی شده اند که به راحت ترین فرم خود باشند.

در میان انواع سبک های طراحی داخلی، دکوراسیون سنتی تقریبا کم هزینه ترین نوع بوده و با وسایل بسیار ساده ای قابل اجرا است. در بسیاری از دکوراسیون های سنتی، غالب وسایل قدیمی تقریبا در انبار هر خانه ای موجود است. اشیایی که هر کدام از آنها به تنهایی می توانند یک المان دکوری بسیار جذاب باشند.

اصلی ترین المان ها و اقلام دکوری سنتی برای چیدمان سنتی خانه کدامند؟

گلیم :


Image result for ‫گلیم در دکوراسیون‬‎

در روزگاری که همه به دنبال استفاده از فرش های ماشینی بی رنگ و روح هستند، استفاده از گلیم های دست بافت، با قیمتی تقریبا متعادل می تواند روح یک فضای زیبا و دلنشین سنتی را به خانه شما بیاورد.

ظروف قدیمی و به ویژه ظروف مسی :

این ظروف که در هر خانه ای یافت می شوند را می توانید با قیمتی اندک از بازار نیز تهیه کنید. ظروف مسی قدیمی یک المان فوق العاده جذاب در میان اقلام دکوراسیون سنتی خانه است.

کوسن های طرح سنتی :


Image result for ‫دکوراسیون سنتی‬‎

حتی اگر در خانه تان یک مبل مدرن دارید، می توانید با استفاده از چند کوسن جذاب و سنتی فضای آنها را متفاوت کنید. کوسن ها می توانند روح فضای دکوراسیون سنتی خانه شما را تقویت کند. این روزها کوسن های متنوعی با چاپ های جذاب و سنتی در بازار موجود است.

میز ناهار خوری و صندلی چوبی :

در سبک چیدمان سنتی خانه، یک میز ناهار خوری چوبی که مدل های جذاب و کهنه آنها نیز در بازار موجود است، می تواند فضای سالن شما را نیز به کلی تغییر دهد. ترکیب یک میز چوبی قدیمی در کنار یک گلیم دست بافت، فضایی چشم نواز در سالن شما ایجاد خواهد کرد.

صندوقچه های قدیمی یا گرامافون :

بعضی از اقلام دکوری منزل اساسا حال و هوایی سنتی دارند. قرار دادن صندوقچه قدیمی یا یک گرامافون در گوشه هر سالنی می تواند یک المان دکوری بی نقص ایجاد کند. در بسیاری از دکوراسیون های سنتی چشم نواز، در گوشه ای از سالن ترکیبی از یک میز یا صندوقچه قدیمی به همراه یک دستگاه گرامافون یا رادیوی قدیمی وجود دارد.

آویزهای دکوری و سنتی :


Image result for ‫دکوراسیون سنتی‬‎

آویزهای سنتی فراوانی وجود دارند تا دست شما در انتخاب آنها از نظر رنگ بندی و ابعاد کاملا باز باشد. این آویزها می توانند یک بشقاب قدیمی یا دستبافت های پشمی باشند. یکی از الزامات دکوراسیون سنتی و چیدمان سنتی خانه ، استفاده هوشمندانه و با دقت از فضای موجود بر روی دیوارها است.

وسایل روشنایی سنتی :

وسایل روشنایی سنتی از آباژورها، دیوارکوب ها و حتی انواع لوسترها تشکیل شده اند. ساده ترین فرم لوسترهای سنتی طرح هایی است که در اطراف فریم ساده لوستر، پارچه های زیبای خط و نقاشی وجود دارند. یکی دیگر از جذاب ترین وسایل روشنایی در چیدمان سنتی خانه ، لاله های قدیمی هستند که می توان نمونه های مناسب آن را از بازارهای قدیمی فروش یافت.

دیوار نوشته ها و استیکرها :

علاوه بر تابلوهای جذاب سنتی که طرح های اصیل ایرانی در آنها رعایت شده است، با صرف کمی زمان و حوصله می توانید از استیکرهای خوشنویسی نیز به عنوان یک تزیین فوق العاده و خلاقانه بهره ببرید. برخی از افراد دوست دارند در تزیین دکوراسیون سنتی خانه خود، از ساز به عنوان دیوارکوب بهره ببرند که این موضوع نیز در برخی از مواقع می تواند جذاب باشد.

استفاده از آجر دکوراتیو و سنگ آنیتک :

یکی دیگر از ایده های خلاقانه و محبوب این روزها در چیدمان سنتی خانه ، پوشش دادن یک دیوار به وسیله آجر دکوراتیو یا آنتیک است. با ایجاد فضایی توسط آجرهای آنتیک شما می توانید یک بخش از خانه خود را به صورت مجزا و با کمک سایر المان های دکوراسیون سنتی خانه تزیین نمایید. ترکیب کردن المان های دکوری مختلف با یک دیوار آجری به ویژه اگر قصد چیدمان سنتی خانه را دارید، بسیار آسان است.

گل و گیاه :


Image result for ‫دکوراسیون سنتی‬‎

دکوراسیون سنتی خانه بدون بهره مندی از گل های آپارتمانی قطعا یک جای خالی اساسی دارد. گل ها در ترکیب با گلدان های سفالی و سنتی می توانند فضای هر خانه ای را دلنشین و فرح بخش نمایند. در چیدمان سنتی خانه های قدیمی ایرانی، گلدان ها نقشی اساسی داشتند و تقریبا در هر فضای خالی منزل، یک گلدان قرار داشته است.

همان طور که گفتیم، هزینه اندک اجرا یکی از اصلی ترین ویژگی های دکوراسیون سنتی است. استفاده از گل و گلدان می تواند با صرف کمترین هزینه، فضاهای خالی منزل شما را به زیباترین شکل ممکن پر کند.

تشک و پشتی :


Image result for ‫دکوراسیون سنتی‬‎

یکی از اصیل ترین انواع چیدمان سنتی خانه استفاده از تشک و پشتی به جای مبلمان در دکوراسیون سنتی خانه است. شاید اگر تعارف ها را کنار بگذاریم، همچنان راحت ترین روش نشستن و استراحت در منزل، همان تشکچه ها و پشتی های قدیمی باشند. طراحی های جدید و خلاقانه این المان های سنتی باعث شده است تا شما بتوانید از آنها در هر فضایی استفاده کنید.

برخی از افرادی که تمام منزل خود را به وسیله دکوراسیون سنتی چیدمان کرده اند، در یکی از اتاق ها حتی به کمک یک میز و پتوی بزرگ، کرسی ایجاد کرده اند که ترکیب آن با یک سماور قدیمی و چند ظرف مسی حقیقتا فضایی دلنشین ایجاد می کند. فضایی خاطره انگیز که هنوز هم بسیاری از ما خاطراتی از آن داریم.

در چیدمان سنتی خانه از چه کارهایی اجتناب کنیم ؟


Image result for ‫دکوراسیون سنتی‬‎

چیدمان سنتی خانه و بهره بردن از زیبایی های دکوراسیون سنتی ، گزینه ای جذاب برای هر فضایی است؛ اما در این بین همچون هر سبک دیگری از طراحی داخلی منزل، رعایت چند نکته حیاتی است. اصلی ترین موضوع در این بین همچون همیشه، رعایت هارمونی و یکپارچگی دکوراسیون داخلی منزل است.

در هنگام چیدمان سنتی خانه به خاطر داشته باشید ترکیب نامتقارن اشیای سنتی در کنار اقلام مدرن دکوری نه تنها منزل شما را زیباتر نمی کند بلکه در ذهن بیننده یک سردرگمی و آشفتگی ایجاد می نماید.

اخبار ساختمان

برچسب ها:

دکوراسیون ،مبلمان ،چیدمان 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما