بازار ایران فرصت ساز است

1398/07/14

بازار ایران فرصت ساز است
عضو اتاق بازرگانان چین و مدیرعامل یک موسسه بزرگ تجاری در چین اظهار کرد ایران بازار و شریک بزرگی برای چین است که شرکت ها و موسسات این کشور هرگز نمی توانند آن را نادیده بگیرند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، واینه لی افزود: چین و ایران دو شریک بزرگ هستند که به رغم فشارها و تحریم ها توانسته اند همکاری هایشان را حفظ و حتی گسترش دهند.

او افزود اگرچه شرکت های چینی همچنان برای ورود به بازار ایران تشویق می شوند و در نمایشگاه های ایران فعالانه شرکت می کنند اما هنوز توانایی های بالقوه ای میان دو کشور وجود دارد که باید بالفعل شود.

این کارشناس و بازرگان چینی گفت شرکت های دو کشور در تلاشند تا با عبور از موانع تجاری که آمریکا ایجاد کرده است، سطح همکاری ها را ارتقا دهند به طوری که هر ساله به تعداد شرکت های چینی حاضر در نمایشگاه بین المللی تهران افزوده می شود.

او گفت: برای مثال در حالی که اولین بار تنها ۱۰ شرکت چینی در نمایشگاه بین المللی تهران شرکت کردند این رقم سال گذشته به ۳۰۰ شرکت رسید و انتظار می رود این اینتعداد امسال هم افزایش یابد.

بازار ایران آینده درخشانی دارد

واینه تاکید کرد بازار ایران آینده درخشانی دارد و این بر کسی در دنیا پوشیده نیست ایران جایگاه قابل توجهی در عرصه های تجاری برای منطقه و جهان دارد.

بازرگان چینی و صاحب موسسه بزرگ خانه پرواز خاطر نشان کرد دو کشور می توانند برای عبور از موانع بانکی ایجاد شده از سوی آمریکا، ارتباط، تعامل و تبادل با ارزهای ملی را بیشتر کنند.

او تاکید کرد هر چقدر این مسیر بازتر شود عبور از تحریم ها آسانتر خواهد بود و اکنون بسیاری از شرکت های چینی و ایرانی در حال همکاری با ارزهای ملی هستند.

ظرفیت های همکاری میان ایران و چین

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی خانه پرواز در ادامه به ظرفیت های همکاری میان شرکت ها و تجار ایرانی و چینی اشاره کرد و گفت: راهسازی، ساخت خطوط ریلی و قطارهای تندرو، مترو و بسیاری از طرح های زیربنایی دیگر را از همکاری های تعریف شده برای شرکت های چینی به منظور همکاری با ایران دانست.

او یکی از مهمترین زمینه ها فعالیت شرکت های چینی در ایران را در زمینه قطار شهری و مترو عنوان کرد و گفت: فعالیت شرکت های چینی در این زمینه با توجه به تکنولوژی سطج بالا و همچنین قیمت مناسب بسیار مطلوب است.

این فعال اقتصادی چین گفت: شرکت های چینی در این زمینه نه تنها مایل به سرمایه گذاری و کشارکت هستند بلکه حتی اقدام به انتقال تکنولوژی هم می کنند.

دارو و تجهیزات پزشکی

این سرمایه گذار و تاجر چینی در ادامه یکی دیگر از زمینه های همکاری دو کشور را سرمایه گذاری در زمینه واردات دارو و همچنین تجهیزات پزشکی عنوان کرد.

او گفت: با توجه به پیشرفت های چین در زمینه ساخت و تولید دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، شرکت های چینی اماده انتقال این تولیدات به ایران هستند.

ایران قطب صادرات پوشاک منطقه

این بازرگان چینی در ادامه یکی دیگر از ظرفیت های همکاری میان تجار دو کشور را فعالیت در حوزه پوشاک و لباس دانست و گفت: ایران ظرفیت تبدیل به قطب پواشاک خاورمیانه را دارد.

واینه توضیح داد با توجه به برخورداری ایران از نیروی کار جوان و مشتاق، ایران میتواند با واردات مواد اولیه پوشاک از چین، اقدام به راه اندازی کارخانه بزرگ پوشاک و لباس کند و حتی پوشاک مورد نیاز کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق و پاکستان را هم تامین کند.

نفت و انرژی

این بازرگان چینی، نفت و انرژی را از دیگر زمینه های فعالیت میان ایران و چین دانست و گفت: چین از کشورهای پیرشو در زمینه فناوری تبدیل نفت به پلاستیک است و تچار ایرانی می توانند با همکاری شرکت های چینی تکنولوژی این صنعت را وارد کنند.

لوازم خانگی

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی خانه پرواز همچنین از راه اندازی کارخانه های مشترک لوازم خانگی با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی و چینی به عنوان دیگر ظرفیت های همکاری نام برد و گفت: در زمینه لوازم خانگی قبلا شرکت های اروپایی در ایران فعال بودند اما بعد از تحیم های امریکا این شرکت ها ایران را ترک کردند.

واینه گفت: شرکت های چینی اماده شرمایه گذاری مشترک و احداث کارخانه برای تامین لوازم خاگی در ایران هستند.

ایران از کشورهای امن منطقه و جهان است

عضو اتاق بازرگانان چین از ایران به عنوان کشوری یاد کرد که در صلح و آرامش بسر می برد و برای سرمایه گذاری مناسب است و افزود: در یک دهه گذشته شرکت او و بسیاری از شرکت های دیگر چینی در ایران فعالتر شده و در نمایشگاه های ایران شرکت می کنند.

وی گفت: متاسفانه رسانه های غربی خط خبری تخریب را در مورد ایران دنبال می کنند آنها مدام به خوانندگان و بازرگانان کشورهای دیگر القا می کنند ایران هر لحظه در آستانه جنگ است و سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در ایران نا امید می کنند در حالی اصلا چنین نیست و ایران یکی از کشورهای امن منطقه و جهان است.

او اظهار کرد برخی رسانه های خارجی با سانسور اخبار و دستاوردهای اقتصادی ایران قصد دارند ایران را کشوری بدون زیر ساخت های صنعتی نشان دهند در حالی که ایران دارای زیر ساخت قوی در زمینه صنعت است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی خانه پرواز که در زمینه تشویق و دعوت افراد و سرمایه گذاران برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی فعالیت دارد افزود: به شرکت ها و سرمایه گذاران چینی اطمینان می دهم که نه تنها نگران وضعیت امنیت در ایران نباشند بلکه سود و بازگشت سرمایه انها هم بیشتر از هر کشور دیگری است.

بازار ایران فرصت ساز است

وی بازار ایران را بزرگ و فرصت ساز دانست و ادامه داد: انواع تبادلات تجاری میان ایران و چین وجود دارد.

به گفته وی ایران حکم یک گذرگاه و مسیر ترانزیت کالا را نیز دارد و بازارهای اطراف را نیز تغذیه می کند در واقع برای چینی ها ایران به مثابه یک کارخانه فعال است که از طریق آن می توان به بازارهای کشورهای همسایه و خاورمیانه نیز ورود کرد.

واینه برنامه های پیشبرد همکاری دو کشور را فراوان دانست و گفت که ایران یک بازار بزرگ با فرصت های بی نظیر است چین هم با فناوری های در حال رشد خود و برنامه راه ابریشم فرصت های زیادی برای طرفین ایجاد کرده است.

ایرنا

برچسب ها:

لوازم خانگی ،نمایشگاه