تلویزیون های هوشمند به گجت های نظارتی تبدیل شده‌اند

1398/07/21

تلویزیون های هوشمند به گجت های نظارتی تبدیل شده‌اند
تلویزیون های هوشمند را هم باید به لیست بلند بالای گجت هایی اضافه کرد که در حال نظارت بر کاربران و رهگیری آنها هستند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، بر اساس مطالعات دانشگاه پرینستون تلویزیون های هوشمند متصل به اینترنت که برای استریم محتوا از سایت هایی مثل نتفلیکس به کار می روند، به ابزارهای نظارتی قدرتمندی مجهز شده اند. «ارویند نارایانان»، دانشیار علوم کامپیوتر دانشگاه مذکور در این باره می گوید:

اگر از دستگاه هایی نظیر روکو و آمازون فایر تی‌وی استفاده می کنید، احتمالا اطلاعات جامعی از برنامه های مورد علاقه‌تان در اختیار کمپانی های متعددی قرار گرفته است. نظارت بسیار اندکی روی این روش ها وجود دارد و مشخص نیست داده ها به چه کسانی فروخته می شوند.

هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد و روکو هم بی دلیل دستگاه هایش را تا این حد ارزان نمی فروشد. دسترسی به داده های کاربران از یک سو و از سوی دیگر برنامه های تبلیغاتی از دلایل عرضه این دستگاه ها با نرخ ۲۰۰ دلار هستند اما مشکل اینجاست که بسیاری از کاربران حتی روحشان هم از این سیاست ها خبر ندارد.

نارایانان و همکارش که «هومن مهاجری مقدم» نام دارد، برای تعیین حجم اطلاعاتی که توسط تلویزیون های هوشمند جمع آوری می شود، باتی طراحی کرده اند که به طور خودکار هزاران کانال را در روکو و آمازون فایر تی‌وی نصب می کند. این بات سپس با تقلید رفتار انسانی به گشت و گذار بین کانال ها و تماشای ویدیوها می پردازد اما به محض نمایش تبلیغ داده های جمع آوری شده در پشت صحنه را رهگیری می کند.

نتایج مطالعه حاکی از این است که شهر محل اقامت، نوع دستگاه، شماره سریال، شبکه وای فای، آی دی تبلیغاتی، عنوان ویدیو و حتی آدرس ایمیل کاربر به صورت ساده و رمزنگاری نشده در اختیار رهگیرها قرار می گیرد.

در مجموع این دو محقق رهگیرهای تبلیغاتی را در ۶۹ درصد شبکه های روکو و ۸۹ درصد از شبکه های آمازون فایر تی‌وی شناسایی کرده اند. یکی از پرکاربردترین رهگیرها سرویس تبلیغاتی «دابل کلیک» گوگل است که در ۹۷ درصد کانال های روکو شناسایی شده است.

نارایانان بر این باور است که پلتفرم های مبتنی بر تبلیغات هدفمند برای سود بیشتر و میخکوب کردن کاربر پای برنامه های مورد علاقه اش به داده کاوی و شخصی سازی الگوریتم محور روی خواهند آورد. هرچند این دو برند در ایران مشتریان چندانی ندارند اما بعید نیست تولیدکنندگان دستگاه های پخش هوشمند نیز از روش های مشابهی برای رهگیری کاربران استفاده کنند.

دیجیاتو

برچسب ها:

تلویزیون ،هوشمند 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما