رتبه دوم کاشان در تولید فرش ماشینی

1398/07/29

رتبه دوم کاشان در تولید فرش ماشینی
مدیر شرکت ریسندگی و یکی از فعالان در حوزه ریسندگی در کاشان گفت: شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با حدود 1000 واحد فرش ماشینی و با ارزآوری 350 هزار دلار، نصف کل صادرات 700هزار دلاری صنعت نساجی ایران را دارند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، تولید، اشتغال و مصرف کالای داخلی از شاخصه‌های مهم اقتصاد مقاومتی هستند، اما باید اعتراف کرد که وجود برخی موانع داخلی سبب شده تا نتایج و انتظاراتی که از این سیاست و رویکرد کلان می‌رود حاصل نشود.

بانک‌ها نقش اساسی در پویایی تولید، اشتغال و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور را بر عهده دارند که برخی قوانین دست و پاگیر، سخت‌گیری‌های آزاردهنده و از همه مهم‌تر قوانین یک‌طرفه بانکی سبب می‌شود تا حرکت در مسیر تولید و اشتغال متوقف‌شده یا با سرعتی بسیار کند در جریان باشد.

مجید شفق فعال حوزه فرش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به مشکلات و موانعی که برای شرکت‌های ریسندگی و بافندگی و تولیدکنندگان فرش ماشینی وجود دارد، اظهار داشت: سال گذشته 90 میلیون مترمربع فرش ماشینی در کشور تولید شد که 60 میلیون مترمربع در داخل و بقیه به بازارهای جهانی صادر شد؛ اما اگر بازار خوب داشته باشیم تا 120 میلیون مترمربع در سال ظرفیت افزایش تولید راداریم.

این فعال اقتصادی در حوزه ریسندگی و تولید نخ در کاشان با تأکید به اینکه فـرش ماشینی ایـران جـزو ممتازترین کالای نساجی جهان از نظر طرح، نقشه،کیفیت و رنگ‌بندی است و می‌توان با فراهم کردن بسترهای مناسب جایگاه خوبی در بازارهای بین‌المللی کسب کرد، خاطرنشان کرد: کاشان و آران و بیدگـل با دارا بودن 55 هزار کارگر سهم مهمی در به‌کارگیری کارگران منطقه و حتی دورترین نقاط ایران را دارا است؛ ولی این صنعت دارای مشکلات بسیار زیادی شده است بسیاری از شرکت‌های تولید فرش ماشینی و ریسندگی نخ فرش ماشینی، براثر روبه‌رو شدن با مسائل گوناگون برای ادامه فعالیت تنگناهای زیادی پیش رو دارند.

شفق با اشاره به اینکه مشکلات صنعت فرش ماشینی باعث شده تا رکود 40 درصدی داشته باشیم و تولیدکنندگان این صنعت در شرایط کنونی تصمیم به کاهش ظرفیت واحد، کاهش نوبت‌کاری ، تعدیل نیرو خود بگیرند، اذعان داشت: نبود عرضه کافی، کمبود و گرانی مواد اولیه، افزایش قیمت ارز، اجرایی نشدن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از طرف بانک‌ها، و... از همه مهم‌تر مشکلات قوانین سخت مالیات بر ارزش‌افزوده، باعث شده قدرت رقابت با فرش خارجی از تولیدکننده داخـلی گرفته شود و شرکت‌های تولیدی با مشکلات زیادی مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیأت دولت در زمینه خرید مواد اولیه وجود دارد اما از طرف بانک‌ها اجرا نمی‌شود، گفت: برخی مواد اولیه در داخل کشور از سوی کارخانجات پتروشیمی تولید، و برخی مواد مانند الیاف آکریلیک، پروپیلین، نخ جود و حتی نخ پنبه از خارج کشور تأمین می‌شود که این مواد به‌ صورت نقدی باید وارد شود، اما اغلب تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و ناچار هستند تا از داخل کشور با قیمت بالاتری از واسطه‌ها اقدام به خرید می‌کنند در صورتی‌ که اگر این مشکل از طرف بانک‌ها حل شود کمک شایانی به تولیدکنندگان خواهد بود.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با ارائه وام‌های صادراتی و در نظر گرفتن تسهیلات برای بازپرداخت این وام‌ها، ارائه مشوق‌ها و تسهیل روابط تجاری با سایر کشورها به یاری صادرکنندگان این بخش بشتابد.

شفق ضمن تأکید بر ظرفیت بالای بازار همسایگان که شامل 15 کشور در اطراف ایران با جمعیت افزون بر 600 میلیون نفر قرار دارد، گفت: ایران تأمین‌کننده 2 درصد وارداتشان است که در این میان 60 درصد صادرات فرش ماشینی جهان به این کشورها انجام می‌شود.

این فعال اقتصادی در زمینه تولید نخ با اشاره به اینکه صنعت فرش ماشینی ایران کمتر توانسته عقلانیت، خلاقیت، نوآوری تحقیق و تنوع را در خود نهادینه کند، افزود: اغلب و اکثریت شرکت‌های تولیدی فرش ماشینی توسعه این صنعت را با یک یا دو مواد مصرفی و با یک یا دو نوع ماشین بافت و افزایش شانه و تراکم بوده است، اما در سمت مـواد مصرفی، شیوه‌های رنگرزی، طـراحی و هنر طراحی کمتر توجه شده است، بازارهای مصرفی به‌ویژه بازارهای خارجی روی انواع فرش‌ها توجه نشان می‌دهد که در حال حاضر صنعت فـرش کمتر به آن‌ها توجه می‌کند و این بازارها به‌ راحتی از دست می‌رود.

فارس

برچسب ها:

فرش ماشینی ،تولید ،صادرات