بازارهای صادرات فرش گسترش یافته است

1398/08/11

رئیس اتحادیه فرش دستبافت مشهد:
بازارهای صادرات فرش گسترش یافته است
رئیس اتحادیه فرش دستبافت مشهد گفت: پس از تحریم ما بازارهای هدف خود را گسترش دادیم و در حال حاضر علاوه بر بازارهای سنتی اروپایی که همواره داشته‌ایم، به امارات، ایتالیا، استرالیا، نیوزلند، افریقا، لبنان و کشورهای عربی، ژاپن و چین نیز فرش صادر می‌کنیم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، هادی مخملی در خصوص آمار بافندگان فرش دستباف در خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر 15هزار و 945 نفر بافنده در خراسان وجود دارد که از این تعداد 14هزار و 362 نفر زن و 2 هزار و 190 نفر مرد هستند، همچنین 146 طراح فرش و 8 رنگرز در این استان مشغول به کار هستند و 3 هزار و 620 نفر از این تعداد تاکنون بیمه تامین اجتماعی شده‌اند.

رئیس‌ اتحادیه ‌فرش ‌دستبافت ‌مشهد در ارتباط با مزایای خرید فرش دستبافت نسبت به سایر کفپوش‌ها اظهار کرد: فرش دستبافت از نظر ارزش یک کالای سرمایه است، یعنی با خرید فرش دستبافت می‌توان به عنوان یک سرمایه در دراز مدت روی آن حساب‌کرد و دیدگاه ما این است که از نظر کیفیت و طرح و نقشه فرش‌هایی تولید شود که از اصالت و استاندارد کلاسیک برخوردار بوده و همه پسند باشد.

مخملی در ارتباط با علل رکود فروش فرش دستبافت گفت: شرایط اقتصادی باعث شده تا رکود بازار یک بحث فراگیر و عمومی شود و باعث شده تا کالاهایی که لوکس بوده و نیاز ضروری نیستند، در درجه بعد در سبد مصرفی خانوار قرار گیرند و در نتیجه اقشار متوسط جامعه ممکن است قادر به خرید این کالا نباشند؛ البته تنوع تولیدات فرش دستبافت به نحوی است که پاسخگوی همه اقشار هست و خلا بین فرش دستبافت و فرش ماشینی را با برخی تولیدات در کارگاه‌ها پرکرده است.

وی افزود: باید رویکرد ما تمرکز بر تولید صادراتی باشد و بازار های صادراتی را مورد توجه خود قراردهیم، بازار داخلی و صادراتی فرش دستبافت استان به لحاظ تنوع و تکثر تولیدات قابل تقدیر ‌است، ما در استان انواع فرش‌های تجارتی، عشایری و داری متفاوتی داریم و نیروی انسانی ماهری داریم که در تمام نوع و سبک بافت‌ها تخصص دارند، اما باید زنجیره تامین کننده مواد اولیه، طراحان و نقاشان توجیه اقتصادی داشته باشد تا چرخه ارزشی اقتصادی فرش دستبافت بچرخد، اما در حال حاضر متاسفانه تولید کننده برای تامین مواد اولیه و دیگر مسائل مشکل دارد و این موضوعات بر رکود این کالا دامن می زند.

رئیس‌ اتحادیه ‌فرش ‌دستبافت ‌مشهد با اشاره به اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد مصرف بازار فرش دستبافت مربوط به آمریکا بوده است، اظهار کرد: اما تحریم‌های بانکی و شرایط سیاسی منطقه مشکلات زیادی را به وجود آورد چرا که اکثر کشورهای خلیج فارس، ایران و خصوصا استان خراسان رضوی بازار بزرگ‌شان در آمریکا وجود داشت و به صورت دائمی در آنجا فعالیت داشتند. در حال حاضر هم ما در بحث صادرات فرش عقب نمانده‌ایم اما ما رتبه اول را با ۸۰ درصد سهم صادراتی در دنیا می‌خواهیم نه ۲۰ درصد، در اثر تحریم‌ها رتبه ما تنزل پیدا کرده و باید به حالت قبل بازگردد.

رئیس‌ اتحادیه‌ فرش‌ دستبافت ‌مشهد در ارتباط با بازارهای هدف صادرات فرش ایرانی گفت: پس از تحریم ما بازارهای هدف خود را گسترش دادیم و در حال حاضر علاوه بر بازارهای سنتی اروپایی که همواره داشته‌ایم، به امارات، ایتالیا، استرالیا، نیوزلند، افریقا، لبنان و کشورهای عربی، ژاپن و چین نیز فرش صادر می‌کنیم، البته در گذشته این تقاضا به صورت مرتب از سمت این کشورها بوده‌ و ما مرتب در گمرکات خود فرش‌ها را صادر می‌کردیم اما امروزه از نظر کمی این مقدار بسیار کمتر شده‌ است.

وی در خصوص رقبای فرش ایرانی اظهار کرد: ترکیه، هند، پاکستان، چین، افغانستان و بنگلادش رقبای ما در عرصه تولید و صادرات فرش هستند که هند و پاکستان در این عرصه قوی‌تر از سایر این کشورها عمل می‌کنند، اما اصالت فرش ایرانی مزیتی است که ما باید از آن به عنوان مزیت رقابتی استفاده کنیم و بتوانیم تولید رقابت پذیر کنیم.

مخملی ادامه‌داد: امروز مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی تاثیر می‌گذارد و فرش دستبافت نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما ما شرایطی در بحث صادرات فرش دستبافت داریم که بازار صادراتی ما نسبت به گذشته بسیار کاهش‌ یافته‌ است، اما صادرکنندگان در اقصی نقاط دنیا در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، درست است که صادرات فرش حجم و کمیت قبل را ندارد، اما فعال است چرا که تقاضای بازار برای فرش ایرانی همچنان وجود ‌دارد.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که به تازگی امید را در بافت فرش و بازار آن در دل‌ها زنده‌کرده، بحث مثلت اقتصادی است، در موضوع معین‌های اقتصادی فرش به دلیل اشتغال زایی بالایی که دارد از شروط اصلی معین‌ها شناخته شده است، تکیه ما در فرش، بحث تولید و اشتغال‌زایی است، معین‌های اقتصادی فرصتی است که فراهم شده تا جلوی عامل بازدارنده در مقابل تولیدکنندگان را بگیرد و بتوانیم زنجیره از تولید به مصرف فرش دستبافت را تامین کنیم.

مخملی بیان کرد: امروز اتحادیه فرش پس از بحث معین‌های اقتصادی به دنبال شبکه‌سازی فرش دستبافت است تا فرش بر اساس دانش فنی و به روز صادراتی تولید شود.

رئیس‌ اتحادیه ‌فرش‌ دستبافت‌ مشهد خاطرنشان کرد: بیشتر تولیدکنندگان فرش دستبافت استان خراسان در شهرهای نیشابور، سبزوار و کاشمر هستند و قابلیت‌های سفارش پذیری خوبی در این سه شهر وجود دارد.

مخملی در ارتباط با تعلیق بیمه قالیبافان بیان کرد: بیمه‌ قالیبافی شان خوبی برای صنعت قالیبافی قائل شده بود که به دلایل مختلف چند سالی است که از سمت شرکت بیمه قطع شده و در حال حاضر بیمه عشایری وجود دارد که بافندگان می‌توانند از این بیمه بهره‌مند شود، مزایای این بیمه بدین صورت است که هم به صورت سابقه حساب می‌شود و هم بحث بیمه بازنشستگی برقرار خواهد بود اما سقف تخفیف حقوقی بازنشسته در این بیمه کمتر است، اگر بیمه قالیبافی مجددا راه اندازی شود تحول و نقطه عطفی است چرا که قالیباف آینده شغلی برای خود می‌بیند و ابزار مهمی برای رونق تولید و صادرات است.

ایسنا

برچسب ها:

فرش دستباف ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما