تلویزیون SUHD سامسونگ چیست؟

1398/08/16

تلویزیون SUHD سامسونگ چیست؟
شرکت سامسونگ تقریبا هر سال در جریان نمایشگاه های بین المللی فناوری به رونمایی از پنل های صفحه نمایش جدید تلویزیون خود می پردازد. در سال ۲۰۱۵ بود که این شرکت کره‌ای تلویزیون SUHD را رونمایی کرد و سپس در سال های بعد شاهد گسترش این تلویزیون های سامسونگ بودیم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، هدف سامسونگ از به کارگیری نام SUHD در واقع مخفف Super Ultra High Definition بوده که همان معادل Super 4K محسوب می شود. شرکت موردبحث در تلویزیون های SUHD از فناوری نانوکریستال بهره گرفته که موجب تولید رنگ با پویایی بالا می شوند.

اما در این بخش می خواهیم آشنایی کامل تری با پنل پیدا کنیم.

فلسفه تلویزیون های SUHD

در سال های گذشته شرکت های تولیدکننده تلویزیون سعی کردند پیشرفت بزرگی را در محصولات خود به وجود آورند. محصولاتی که بیشتر تلویزیون های هوشمند را دربرگرفته و باید آنها را نسبت به سال های قبل بسیار متحول شده دانست.

سال ها قبل این شرکت ها تلویزیون هایی را ایجاد کردند که پنل آنها براساس کریستال مایع ساخته می شد. بسیاری از کمپانی ها برای آن که به تولید تلویزیون منحصربفردی در نمایش رنگ بپردازند، سعی در خلق پنل های خاصی گرفتند. البته امروزه بیشتر شرکت ها در بحث کیفیت تصویر تلویزیون با یکدیگر رقابت می کنند و دو تن از بزرگترین های این عرصه یعنی سامسونگ و ال جی هستند.

از آنجایی که ریشه اصلی هر پنل کریستال مایع است، بسیاری از کمپانی های سعی کردند تا به تولید تلویزیون هوشمندی بپردازند که در کنار کریستال مایع برای نمایش بهتر تصویر ماده خاصی را دربرمی گرفت. کم کم این شرکت ها پی بردند که اگر ذرات نیمه هادی نانو کریستال را به آن اضافه نمایند، کیفیت تصویر بهتر خواهد شد اما متاسفانه از آن جا که برای ساخت این مواد احتیاج به ماده ی سمی کادمیوم است، بسیاری از شرکت های تولید کننده تلویزیون از ادامه راه منصرف شده و بسیاری هم بدون توجه به خطرات احتمالی به راه خود ادامه دادند تا به نتایجی برسند.

در آن زمان سامسونگ نیز توقف عملیاتی داشت اما سپس سال ۲۰۰۱ بخش تحقیق و توسعه این شرکت کار روی تحقیق و توسعه فناوری جدید را آغاز نمود. این بخش پس از سال ها موفق شد در سال ۲۰۱۵ به نتایج بزرگی دست یابند و آن پنل SUHD بود.

آشنایی با فناوری نانوکریستال

نانوکریستال فناوری است که در آن از ذرات نانومتری بهره گرفته می شود که هنگام عبور نور از آنها رنگ هایی تولید می شود. این ذرات بسیار کوچک تر از یک تارمو هستند و قادرند نوردهی بی نظیر و طیف رنگی گسترده ای داشته باشند. ذرات مورد اشاره را در تلویزیون های SUHD سامسونگ می توان مشاهده کرد. فناوری نانوکریستال یا کوانتوم دات همان چیزی است که در تلویزیون های SUHD تعبیه شد.

فناوری نانو کریستال

این پنل که از نیمه هادی های نانو کریستال در آن استفاده می شود، کیفیت رنگ فوق العاده است و طیف رنگ هم گسترده می باشد. وضوح تصویر عالی و دقت رنگ بالا از ویژگی های یک تلویزیون SUHD است. نقاط نانویی در ۳ مسیر اصلی نشان داده شده و ابعاد آن ها نسبت به طول موج DC Broglic در حامل های بار، بسیار کوچک تر است. این نوع پنل ها در نهایت مجهز به QUANTUM DOT COLOR REPRODUCTION بوده که توانایی کنترل رنگ نقطه ای را دارند. این کنترل توسط پردازنده های جدید سامسونگ آن هم هشت هسته ای، به طور بهینه مرور شده تا پردازش تصویر به خوبی صورت گیرد. در نهایت شاهد تولید رنگ هایی بسیار حقیقی و همچنین پشتیبانی از طیف های رنگی گسترده خواهیم بود.

این نکته حائز اهمیت بوده که تنها سامسونگ را نباید تولیدکننده تلویزیون های کوانتومی بدانیم، اما به طور کلی این شرکت کره ای یکی از تولیدکننده برجسته تلویزیون هوشمند نقطه کوانتومی محسوب می شود. این فناوری نه تنها روشنایی کافی را روی صفحه اعمال می کند، بلکه مصرف انرژی نیز به مراتب کمتر است.

آشنایی با کادمیوم

کادمیوم در جدول تناوبی عنصرهای شیائومی مندلیف به عنوان Cd شناخته شده و عدد ۴۸ اتمی محسوب می شود. این عنصر برای انسان مفید نیست و استنشاق آن خطراتی را برای انسان به دنبال دارد. بنابراین هر فردی که در نزدیکی کادمیوم قرار می گیرد، باید از ماسک های قوی بهره گیرد تا به استنشاق این عنصر شیمیایی مضر نپردازد. در این بین سامسونگ برای آن که تلویزیون هایش خطری برای انسان ها نداشته باشد، پنل هایی با فناوری نانوکریستال غیرکادمیوم را تولید می کند. این امر موجب می شود تا خطری افرادی که تلویزیون SUHD سامسونگ را خریداری می کند، تهدید ننماید.

البته در سال ۲۰۱۸ اتحادیه اروپا استفاده از فناوری نانوکریستال در تلویزیون را برای شرکت های تولیدکننده تلویزیون ممنوع کرده، بنابراین نباید این نوع پنل ها را چندان سالم دانست. به هر حال سامسونگ راه هایی پیدا کرده تا از این ممنوعیت فاصله گیرد و در نهایت با تحقیقات بیشتر سعی در تولید پنل های غیرکادمیومی گرفته است.

مصرف انرژی پایین SUHD

این نوع تلویزیون ها به شدت کم مصرف هستند و بهینه عمل می کنند. برخلاف تلویزیون های نسل قبلی که مصرف برق بالایی را به دنبال داشتند، اما در این نوع مدل ها می توان شاهد مصرف بهینه بود. چنین بهبود مصرف انرژی ناشی از ساختار پنل و الگوریتم آنالیز تصویر انحصاری سامسونگ است و موجب شده تا شاهد برتری این نوع تلویزیون ها نسبت به مدل های قبلی باشیم.

سامسونگ درصدد بود با SUHD بتواند نظر طرفداران را جلب کند و به عرضه محصولی برجسته بپردازد. البته تحقیقات گسترده و قابل توجه این شرکت نتیجه بخش بود و موجب خلق پنلی چون SUHD شد. در مجموع باید بیان داشت که این نوع پنل ها مزایا بیشتری نسبت به معایبشان دارند.

بنابراین می توان حساب ویژه ای روی آنها باز کرد و تجربه کاربری لذت بخشی در کنار یک تلویزیون SUHD داشت. اگر بخواهیم به مزایای این نوع پنل بپردازیم باید به رنگ های فوق العاده، پردازش تصویر بی نظیر و تماشا لذت بخش محتوا در این نوع تلویزیون پرداخت.

در سوی دیگر شامل برخی معایب می شود که باید به قیمت بالا، اشباع رنگ بیش از حد، کمبود محتوا و برخی دیگر را نام برد.

ال کا ایران

برچسب ها:

تلویزیون ،SUHD ،سامسونگ