آشنایی با صنایع دستی فیروزه کوبی

1398/08/20

آشنایی با صنایع دستی فیروزه کوبی
فیروزه کوبی را می توان هنر نشاندن قطعات کوچک سنگ فیروزه به حالت موزاییکی برروی سطوح فلزی گوناگون(مس، برنج، نقره، برنز، ورشو)خواند که رفته رفته به جایگاه درخور درصنایع دستی ایران دست می یابد.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، فیروزه کوبی یکی از زیرمجموعه های شکیل و نفیس صنایع دستی است که با توجه به جذابیت و رنگ آمیزی خاص و فوق العاده و نیز کاربرد آن در صورت توجه، برنامه ریزی و سرمایه گذاری لازمه پتانسیل بالایی جهت رشد، گسترش و صرفه اقتصادی دارد و نیز عاملی در جهت ایجاد اشتغال و اعتلای صنایع دستی ایران، خواهد شد.

فیروزه کوبی چیست

فیروزه کوبی را می توان هنر نشاندن قطعات کوچک سنگ فیروزه به حالت موزاییکی بر روی سطوح فلزی گوناگون (مس، برنج، نقره، برنز، ورشو و ...) خواند. که رفته رفته به جایگاه درخور در صنایع دستی ایران دست خواهد یافت. جایگاهی هم تراز صنایع دستی میناکاری و ...

برای ساخت یک اثر فیروزه کوبی باید از ۳ مرحله مهم و اساسی گذر کرد.

۱) زرگری

۲) فیروزه کوبی

۳) پرداخت کاری

پس از انتخاب فلز موردنظر توسط استادکار، ظرف زیرساخت توسط استاد خم کاری و با یاری از ابزار کار خاص ساخته می شود. باید به نکته مهمی در این مرحله اشاره کرد و آن ضخامت یکسان فلز در تمامی سطوح مورد نظر است. به ویژه قسمت های زاویه دار، ضخامت فلز مورد استفاده در این ارتباط بسته به نوع کار از ۳/۰ میلیمتر تا ۱/۵ سانتیمتر در نوسان است.

قابل ذکر است که زیرساخت به دو روش نکرکاری و رشته کردن آماده می شود (بسته به انتخاب و تشخیص استادکار) به هر جهت پس از آماده سازی زیرساخت و خم کاری های لازمه نوبت به مراحل بعدی (لاک کاری، فیروزه کوبی و ...) می رسد.

مرحله لاک کاری شامل نشاندن لاک بر روی سطح مورد نظر است. برای لاک کاری مخلوط پودر لاک و کالفین (نوعی ماده شیمیایی) را بر اساس نسبت ۶ به ۴ را آماده کرده، طرف مورد نظر را کمی حرارت می دهند و سپس از مخلوط فوق به میزان لازم بر روی سطح کار می ریزند و به وسیله مشعل حرارت داده تا ذوب شود. این عمل چند بار تکرار می شود تا به ضخامت لازم برسد. در کلیه مراحل حرارت دهی باید به میزان دما و زمان دقت فراوان مبذول داشت تا لاک به مشکل برنخورد. در ادامه استاد کار با استفاده از انبر مخصوص و قطعات همسان و یکنواخت فیروزه (حتی المقدور) اقدام به نصب فیروزه ها بر سطح کار می نماید.

(در لاک گرم شده) باید یادآوری نمود که هرچه فاصله سنگ های فیروزه کمتر باشد و لاک کمتری به چشم آید، محصول نهایی شکیل تر و ارزشمندتر خواهد بود. پس از اتمام مرحله نصب استاد بازدید نهایی را انجام می دهد و تمام قسمت های لاک و فیروزه مورد بازبینی قرار می گیرد تا اشکالات احتمالی آن برطرف شود.

در مرحله ماقبل نهایی باید به وسیله صفحه ساب مخصوص سطح کار را ساب زد تا به سطحی صاف، یکنواخت و صیقلی دست یافت. (ضمنا یادآوری می شود عمل ساب باید حتما همراه با آب گیری دستگاه ساب انجام شود، تا هم از پراکندگی خرده سنگ ها جلوگیری شود و هم از داغ شدن صفحه ساب و فیروزه جلوگیری شود) پس از آن به وسیله کاغذ سمباده نرم سطح کار پولیش می شود تا کار کاملا صیقلی و نرم شود.

مرحله نهایی

پلی استر کاری مرحله نهایی می باشد که می بایست یک لایه یکنواخت پلی استر را بر سطح کار پوشاند تا به مثابه لایه ای محافظ عمل نماید و فیروزه را از هرگونه آسیب و خط و خش در امان بدارد.

مهر
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما