مراسمی برای تجلیل از مفاخر فرش ایران

1398/08/21

مراسمی برای تجلیل از مفاخر فرش ایران
رئیس مرکز ملی فرش ایران: از هر فکر نو در زمینه فرش دستباف استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، فرشته دست پاک در مراسم تجلیل از مخافر فرش ایران با قدردانی از خدمات و زحمات پژوهشگران و محققان فرش افزود: این مرکز آماده پذیرش ایده‌های نو در زمینه فرش دستباف است از همه کسانی که در این زمینه طرح‌های تحقیقاتی دارند استقبال می‌کنیم و از آن حمایت خواهیم کرد.

وی گفت: موسسه مطالعات پژوهشی وزارت صمت نیز اعلام آمادگی کرده تا از طرح‌های پژوهشی در زمینه فرش حمایت کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد (سمن ها) قوی فعال در زمینه فرش دستباف نداریم، افزود:​ به جای اینکه برخی ایده‌های نو برای رفع مشکلات فرش ارائه کنند به فکر این هستند که مرکز ملی فرش دستباف به صورت هیئت امنای اداره شود در حالی باید برای مشکلات این صنعت راه حل پیدا کنند.

خانم دست پاک به مشکلات بیمه قالیبافان اشاره کرد و گفت: صندوق عشایری و روستایی اعلام کرد به جزء بیمه سلامت مشکل بیمه قالیبافان را حل خواهد کرد.

وی افزود: ۷۵ درصد کار فرش دستباف به عهده زنان است که متاسفانه نتوانستیم مطالبات آن‌ها را بررسی و پرداخت کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف جایگزینی ندارد، چون در چندین هزار سال عمر این هنر صنعت توانسته علاوه بر هنر، اشتغال نیز ایجاد کند به گونه‌ای که بالاترین جمعیت اشتغال را فرش دارد و در هر منطقه‌ای از کشور فرش دستباف بافته می‌شود.

سه پژوهشگر و محقق در زمینه فرش دستباف در مراسم تجلیل از مفاخر فرش ایران تجلیل شدند.

مدیر گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در سال‌های اخیر مباحث علمی در فرش اهمیت بیشتری پیدا کرده و اگر فعالیت‌هایی که در عرصه فرهنگ، تاریخ و هنر ایران صورت می‌گیرد از طریق علمی مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار نگیرد به خوبی استمرار پیدا نخواهد کرد.

سید عبدالمجید شریف زاده افزود: به همین دلیل از سه نفر پیشکسوت، محقق و پژوهشگر فرش با همت مرکز ملی فرش ایران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده سنتی تجلیل شد.

شریف زاده افزود: خانم شیرین صوراسرافیل یکی از پیشکسوتانی است که بیش از ده جلد کتاب در حوزه‌های مختلف برای معرفی فرش ایران چاپ کرده است که برای همه پژوهشگران و دانشجویان قابل بهره برداری است.

وی گفت: استاد محسن محسنی نیز یکی دیگر از پیشکسوتانی است که مباحث علمی را وارد صنعت فرش کرده است و استاد احمد دانشگر نیز تدوین کننده دایره المعارف فرش ایران است که بیش از ۲۰ سال در مناطق مختلف کشور با تحقیق و پژوهش اصطلاحات فرش را جمع آوری کرد و در ۴ جلد کتاب آن را منتشر و در اختیار علاقمندان قرار داد.

وی افزود: قبل از اینکه ایران را با نفت بشناسند با فرش می‌شناختند و از سه هزار سال قبل از میلاد، فرش در ایران نام و نشانی داشته و هنرمندان بسیاری فعالیت‌های مستمری در این زمینه داشتند که بازار‌های جهانی از دسترنج آن‌ها پر شد و نمونه‌های تاریخی بسیاری در موزه‌های جهان از فرش ایران و هنرمندان ایرانی نگهداری می‌شود.

صداوسیما

برچسب ها:

صنعت ،فرش ،تولید ،دستباف 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما